Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogicko-psychologická intervence (OB7213308)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OB7213308 - Pedagogicko-psychologická intervence, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je získání informací o možnostech pedagogicko-psychologické-intervence v předškolním věku, a to jak z hlediska praxe v mateřských školách (intervence učitelky), tak intervence a terapie ve školských poradenských zařízeních a klinických pracovištích.

Sylabus

Psychologická a pedagogická terapie a intervence (pojem, předmět a cíl) v dětském věku, navazující na preventivní a diagnostické aktivity, specifika v předškolním věku.Vývojové problemy v předškolním věku, vedoucí k pedagogicko-psychologické intervenci a terapii: . ve vztahu k předškolákovi (nerovnoměrný psychický vývoj, motoriky a grafomotoriky, laterality, řeči, vnímání, myšlení a inteligence, pozornosti a dalších psychických funkcí, neurotické projevy v předškolním věku, školní nezralost), ve vztahu k rodině (problémové rodiny, rivalita mezi sourozenci aj.) ve vztahu k předškolnímu zařízení (adaptační problémy v MtŠ, vztahy mezi dětmi aj.) Praxe klinických a poradenských psychologických zařízení, které se na intervenci (pedagogické, speciálně pedagogické, psychologické) u dětí předškolního věku podílejí. Spolupráce mateřských škol s nimi. Principy psychoterapie a užívané konkrétní psychoterapeutické techniky v dětském věku.

Literatura

• Bogdanowitzová, M. - Swierkozsová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava, Kasimo 1998.• Kirbiová, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha, Portál 2000. • Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.• Matějček: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992 • Matějček: Rodiče a děti. Praha, Avicenum 1986• Langmeier - Matějček: Psychická deprivace v dětství. Praha, Avicenum 1974. • Riefová, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. • Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991 (a další vydání) • Sindelarová, B.: Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1995.• Svobodová, Z. - Kolátorová, H : Hrajeme si s předškoláky. Pracovní listy pro rozvíjení grafomotoriky, myšlení, matematických představ, zrakového vnímání, koncentrace. Praha, PPPP s.r.o. 1995.• Svancarová, D. - Kucharská, A.: Test rizika poruch čtení a psaní u nastupujících školáků. Praha, Scientia 2001.• Vojtík, V. - Machová, J. - Břicháček, V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha, SPN 1990.• Třesohlavá, Z. - Černá, M. - Kňourková, M.: Dříve než půjde do školy. Praha, Avicenum 1990.

Požadavky

Studenti zpracovávají seminární práci v rozsahu 8 stran, s bibliografickými odkazy, dle zadaných kritérií: 1. Teoretická práce: možnosti podněcování vývoje předškolního dítěte v té které oblasti (např. řeč, grafomotorika, pozornost aj.)2. Vypracování intervenčního programu - na základě literárních pramenů, případně doplněno vlastními zkušenostmi a podněty učitelek MŠ3. Analýza dostupných intervenčních programů (shromáždění informací o programech a jejich srovnání)4. Kazuistika žáka, u kterého byla realizována podpora vývoje v té které oblasti5. Překladová práce - intervenční program pro stimulaci vývojePředmět je ukončen atestem - písemný test. Docházka: max. 3 absence.

Garant

doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.Mgr. Eva Břečková Chalupová, Ph.D.