Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Praxe v alternativ.zařízeních se seminářem (OB7215316)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OB7215316 - Praxe v alternativ.zařízeních se seminářem, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Literatura

Povinná literatura:Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996. Další doporučená iteratura bude studentům konkretizována následně po volbě alternativní MŠ: Badegruber, B.: Otevřené vyučování ve 28 krocích. Praha, Portál 1994. Calgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991. Červenka, S.: Angažované učení. Praha, T. Houška 1992. Červenka, S.: Učit se, Učit se? Učit se! aneb angažované učení v praxi. Praha, Agentura Strom 1993. Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996. Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003. Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996 Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000. Houška, T.: Škola hrou. Praha, T. Houška 1991. Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993. Krejčová, V., Kargerová J.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha, Portál 2003. Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998. Praha, Karolinum 1995. Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994. Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992. Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995. Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991. Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995. Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33. Štech, S.: Škola stále nová. Praha, Karolinum 1992. Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové, Líp 1997. Váňová, R. ? Nejedlá, D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století) Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997.

Požadavky

POŽADAVKY K ZÁPOČTUAktivní účast na semináři, prezentace zvoleného alternativního či inovativního směru a přípravy na vzdělávací činnost ve vybrané mateřské škole vycházející ze školního programu (na základě domluvy s ředitelstvím MŠ - příprava mikrovýstupu, celého dne nebo projektu) s následnou reflexí a důrazem na sebereflexi1. Potvrzení o absolvování odborné pedagogické praxe v alternativní mateřské škole (100% účast dokladovat docházkovým listem) 2. Seminární práce o alternativní mateřské škole - veřejná prezentace typu alternativy dané mateřské školy 3. Pedagogické portfolio (pokračovat v jeho vedení) STRUKTURA SEMINÁRNÍ PRÁCE: stručná prezentace mateřské školy (adresa, umístění, velikost, provozní doba, denní program, vedení, typ alternativy atd.), personál (pedagogický, nepedagogický, počet, vzdělání ped. personálu), děti (věk, národnost, kritérium rozdělení do tříd, charakteristika), vybavení mateřské školy (vnitřní i venkovní), vzdělávací program (např.školní program, koncepce školy, vlastní kurikulum, třídní program, projekt atd.), formy vzdělávací práce praktikované v dané mateřské škole (reflexe u hospitačních činností), atmosféra třídy, charakteristika typu učitelky a stylu jejího pedagogického vedení, ostatní a mimoškolní aktivity (pravidelné akce, oslavy, škola v přírodě, logopedie, zájmové kroužky, poradenská činnost atd.), formy spolupráce mateřské školy s rodiči, ZŠ, PPP apod., specifiky dané mateřské školy, sebereflexe přímé práce s dětmi anketní otázka S ohledem na různorodost alternativních mateřských škol je struktura seminární práce velmi obecná a očekává se, že student samostatně propracuje oblast, v které se daná mateřská škola liší od běžných mateřských škol. Vhodné je doplnění seminární práce fotodokumentací, propagačním materiálem MŠ, výtvarnými pracemi dětí, fotokopie používané

Garant

PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Barbora Loudová Stralczynská