Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Rozvíjení matematické gramotnosti II (OB7310213)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OB7310213 - Rozvíjení matematické gramotnosti II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je vybavit studenty nástroji (zásobník her a jiných aktivit) pro rozvíjení předškolních dětí v  předmatematické gramotnosti s respektováním specifik této věkové kategorie (v návaznosti na vývojovou a kognitivní psychologii) a dálenaučit propojit činnosti dítěte s takovými matematickými a matematicko didaktickými nástroji, se kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled.

Sylabus

Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují cíle i obsah předmatematické gramotnosti a úzce navazuje na předmět RMG I.a) Hrou poznáváme trojrozměrný svět prostřednictvím hmatu, zraku, manipulace a kineze; trvalost tvaru v závislosti na charakteru látky; role jazyka; rozvoj prostorové /rovinné orientace, paměti a představivosti v rámci mikro prostoru, mezzoprostoru a maxiprostoru; rozvoj jazyka; čára jako komunikační nástroj (kvalita, role, interpretace čáry); druhy čar dle tvaru ve spojení s pohybem; labyrinty a jejich význam; obrázky jedním tahem; transformace (barevná, velikostní, polohová, tvarová, 2D-3D,..);odlišení dvou světů prostoru a umělého světa roviny; shodnost (symtetrie, posunutí a rotace v činnostech); zobenující sdělení a jejich negace jako nástroj k jejich pochopení a k posuzování pravidel, rozpoznání pravdy od nepravdy; vývoj stavby u různých typů stavebnic; cesta k míře ve hrách; závislosti polohové, tavrové, velikostní nebo kvantitativní jako příprava na první stupeň rozvoje funkčního myšlení; substituce v dokončení rytmizace/pravidelnosti/řady; celek a jeho části - relativnost pojmů; tvar a proporce celku; procesy porovnávání, poměřování; celek a procesy: dekompozice, destrukce, likvidace, kompozice, kompletace, kopie, rekonstrukce a další; hádanky jako příprava na vymezování nových pojmů;práce s materiály  (modelíny, těsta, tkaničky, novinový papír, drát, kostky, sádra, drobné předměty; sníh, led, přírodniny, křída)b) Svět čísel ve hrách a v různých kontextech.c) Postupy ve hrách, první strategie, souvislost s přípravou na metematicko-logické metody řešení jako např. třídění, uspořádání, uvažování, usuzování, přiřazování (včetně pravdivostních hodnot)

Literatura

Časopisy Pastelka a Moje pastelka 1990-2003 Kaslová, M. Předmatematické činnosti v mateřské škole RAABE Kaslová, M. Vývoj dětské stavby (článek v CIEAEM 1996)Sopardová Otestujte své dítěKuřina, F. a kol. Svět čísel a tvarů5x Filip Těšíme se do školy Petr a Hanka jdou do školyOpravilová a kol. Rok v mateřské školeŠimonovy listyDále aktuální literatura dle potřeb na semináři.nejméně od dvou nakladatelství učebnice matematiky pro 1.r. ZŠDle znalostí studentů pak i zahraniční leteratura: např. publikace Aberkaine F.

Požadavky

min. 80 % účast, domácí přípravy včetně seminární práce s pojené s pedagogickou praxí jsou požadavky potřebné k tomu, aby bylo možné se hlásit ke zkoušce:Obhajoba závěrečné práce v písemné podobě:analýza zadané a vyzkoušené hry z pohledu matematické podstaty (písemně), její možnosti obměn včetně odůvodněné gradace náročnosti.

Garant

PhDr. Michaela Kaslová