Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výtvarný projev a výchova 1 (OB9321A02)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OB9321A02 - Výtvarný projev a výchova 1, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíle předmětu:Poznání a pochopení zákonitostí vzniku a vývoje dětského výtvarného projevu, jeho stádií, charakteristických rysů a jejich příčin a významu dětského výtvarného projevu pro zdravý rozvoj dítěte.

Sylabus

Klíčová slova:Výtvarný projev, kresba, malba, modelování, ontogeneze, fylogeneze. Stádia, charakteristické rysy, typologie. sylabus: Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vnik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího.Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte.Výtvarná, psychologická a umělecká typologie.Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání výtvarného řádu. Osobnostní, individuální a kulturní kontexty.

Literatura

BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999. HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005. MIKOVÁ, Š., Stang,J., Typologie osobnosti u dětí. Využití ve výchově a vzdělávání. Praha: Portál, 2010. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B.,Psychologie dítěte. Praha : Portál, 1997 READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967. ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : UK Praha Ped F, 2001. ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976. DOPORUČENÁ LITERATURA:AUMONT, J., Obraz, Praha: AMU, 2005CASSIRER, E., Filosofie symbolických forem, Oikoymenh, Praha, 1996. CASSIRER, E., Esej o člověku. Pravda. Bratislava, 1977. DACEY, J.S., LENNON, K.H., Kreativita, Grada Publishing, Praha, 2000. DURYCH, J.: Eseje o umění, 1. vyd. Brno Host 2001. FREUD, S.: O člověku a kultuře, Praha, Odeon, 1990, ISBN 80-207-0109-5 HUYGHE, R., Řeč obrazů, Odeon, Praha, 1973. GOMBRICH, E.: Umění a iluze, Praha, Odeon KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L.: Dětská kresba v psychologickém výzkumu, Univerzita Karlova, Praha, 2005. KULKA, J., Psychologie umění, Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2329-7. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů, Praha, Odeon, 1989. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN 978-80-247-1284-0.SACKS, O., Muž, který si pletl manželku s kloboukem,SACKS, O., Antropoložka na Marsu,ŠIKL, R., Zrakové vnímání, Praha: Grada 2013, ISBN978-80-247-3029-5. ŠINDELÁŘ, D., Myšlení v obrazech aneb obrazy myšlení, Odeon, Praha, 1986. ZUSKA, V.: Mimésis - fikce - distance. K estetice XX. století, Triton, Praha, 2002

Požadavky

Požadavky ke kontrole - klasifikovaný zápočet:Prezentace a reflexe poznatků ze studijní literatury, analýza a hodnocení dětských výtvarných prací v určených termínech; prezentace seminární práce.

Garant

PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.