Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální psychologie II - vybraná témata (OBPS13016)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OBPS13016 - Sociální psychologie II - vybraná témata, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámení s teoriemi a výzkumem kvality života, hodnot, postojů a stereotypů a jejich vzájemných souvislostí.

Sylabus

Kurz sestává ze 12-13 přednášek. V jejich průběhu budou studenti seznamováni s problematikou konceptualizace a měření kvality života, hodnot, postojů a stereotypů a s výzkumy jejich vzájemných souvislostí. Přednášky budou doplněny diskusí literatury, která bude studentům zadána k četbě. Hlavní probíraná témata:A) Zkoumání kvality života v sociální psychologii:? geneze pojmu ?kvalita života?, sociální statistiky, ekonomické a sociální indikátory? pojetí kvality života: ? objektivní, subjektivní a kombinovaná ? hédonická a etická? dimenze kvality života? spokojenost se životem jako celkem (Andrews a Whitey)? spokojenost s různými oblastmi života (Campbell, Converse a Rodgers)? afektivní komponenta kvality života (Bradburn)? determinanty kvality života? biologické determinanty (geny, zdraví, nemoc, věk)? osobnostní determinanty (rysy osobnosti; McCrae a Costa)? sociálně psychologické determinanty (interpersonální vztahy, sociální srovnávání, hodnoty, politická orientace, sociální kategorizace)? sociální a ekonomické determinanty (vzdělání, příjmy, sociální kapitál)? kulturní determinanty (kultura, stát)? vybrané problémy:? kvalita života jako osobnostní a kulturní rys? zpětné účinky kvality života na percepci a hodnocení životních podmínek? halo efekt ? konzistence v percepci objektivních podmínek? odlišná schémata kauzálních atribucí pro výklad pocitů životní a spokojenosti a nespokojenosti? kvalita života v postkomunistických versus ostatních evropských státech ? nenormativní osobní a společenské životní události (stresory, katastrofy) a kvalita života? kvalita života a sociální kategorizace? úvod do pozitivní psychologieB) Zkoumání hodnot v sociální psychologii:? pojem ?hodnota? v teoriích Kluckhohna, Morrise, Rokeache a Schwartze? základní koncepce hodnot a způsoby jejich měření:? Lebensformen E. Sprangera a hodnotové typy podle Allporta et al.? ?Ways to Live? C. W. Morrise? ?Žebřík života? H. Cantrila? RVS M. Rokeache? SVS S. H. Schwartze? některé důležité dimenze hodnot:? individualistické a kolektivistické hodnoty? materialistické a postmaterialistické hodnoty? autentické a neautentické hodnoty? hodnoty a postoje? hierarchické pojetí jejich vztahů? jiná pojetí? hodnoty a kvalita života:? souvislosti potřeb, hodnot a kvality života podle S. H. Schwartze? in/kongruence hodnot a vnějších podmínek života? konflikt hodnot a kvalita života? materialistické hodnoty a kvalita života? koncepce R. Ingleharta? koncepce R. W. Belka? koncepce M. Richinsové? hodnoty, předsudky a stereotypy? konzervativní a liberální hodnoty a rasismus? protestantské a humanistické hodnoty a rasismus ? vybrané problémy:? hodnoty, politická orientace a kvalita života? osobnost a hodnoty ? vývoj a změny hodnot v průběhu života C) Zkoumání stereotypů a předsudků v sociální psychologii:? pojetí stereotypů, předsudků a diskriminace? osobní, konsensuální, sociální a kulturní stereotypy? explicitní měření stereotypů? techniky s uzavřeným formátem ? techniky s otevřeným formátem? explicitní stereotypy Čechů a Romů? explicitní stereotypy mužů a žen? koncepce předsudků a jejich explicitní měření? měření intencí (škály sociální distance, párové srovnávání aj.)? teorie symbolického a moderního rasismu (McConahay; Pettigrew a Meertens)? teorie ambivalentního rasismu (Katz a Hass)? teorie averzivního rasismu (Dovidio a Gaertner)? teorie moderního sexismu (Swimm et al.)? teorie ambivalentního sexismu (Fiske a Pavelchak)? moderní rasismus a stereotyp Romů v ČR? moderní sexismus a stereotyp žen v ČR? implicitní stereotypy? paradigmata primingu v sociální psychologii? sémantický, afektivní a konativní priming? nadprahový a podprahový priming? IAT ? Test implicitních asociací? aktivace a aplikace implicitních stereotypů? automatická aktivace postojů a předsudků? souvislosti mezi explicitními a implicitními postoji, předsudky a stereotypy? hierarchické a nehierarchické modely? překompenzování jako zvláštní případ? automatická diskriminace? vybrané problémy:? hodnoty, rasismus a stereotypy etnických skupin v ČR? předsudky, diskriminace a kvalita života.ZAČLENĚNÍ KURZU: Kurz Sociální psychologie II. navazuje na kurz Sociální psychologie I. Je vnitřně slučitelný se všemi kurzy, v nichž se probírají stereotypy, předsudky a diskriminace z hlediska etnického (například Interkulturní komunikace ve vzdělávání) a genderového (například Gender a školství), a rovněž s kurzy, které se věnující problematice stereotypizace a předsudků vůči lidem s různými mentálními a somatickými handicapy. Přednášky o hodnotách představují jednak rozšíření a prohloubení informací, s nimiž se studenti seznámili v kurzu Sociální psychologie I., jednak by jejich obsah mohl být integrován s řadou dalších kurzů, například psychologie osobnosti, vývojové psychologie a kulturní antropologie. Vhodným doplňkem kurzu Sociální psychologie II. je v tomto směru zejména kurz Psychologie kultury. Některá probíraná témata týkající se kvality života mají svůj původ v klinické a poradenské psychologii a souvisí proto volně s těmito kurzy.Celý kurz je založen především na empirické sociální psychologii, která nezřídka používá sofistikované metodologické a statistické postupy. Kurz proto jednak předpokládá absolvování úvodů do metodologie a statistiky, jednak s některými postupy (metaanalýza, strukturní modelování, hierarchické lineární modely) stručně seznamuje.

Literatura

Allport, G. W. (2004) O povaze předsudků. Praha: Prostor. (Originál 1954.)Bertrand, M., Mullainathan, S. (2004) Are Emily and Greg more employable than Lakisha and Jamal? American Economic Review 94, 991-1013.Campbell, A., Converse, P. E., Rodgers, W. L. (1976) The Quality of American Life: Perceptions, Evaluations, and Satisfactions. New York: Russell Sage Foundation.Costa, P. T., Jr., McCrae, R. R. (1980) Influence of extraversion and neuroticism on subjective well-being: Happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology 38, 668-678.Devine, P. G. (1989) Stereotypes and prejudice: Their automatic and controlled components. Journal of Personality and Social Psychology 56, 5?18. Diener, E., Diener, M., Diener, C. (1995) Factor predicting the subjective well-being of nations. Journal of Personality and Social Psychology 69, 851-864.Fazio, R. H., Jackson, J. R., Dunton, B. C., Williams, C. J. (1995) Variability in automatic activation as an unobtrusive measure of racial attitudes: A bona fide pipeline? Journal of Personality and Social Psychology 69, 1013?1027. Gilbert, D. T., Pelham, B. W., Krull, D. S. (1988) On cognitive busyness: When person perceivers meet persons perceived. Journal of Personality and Social Psychology 54, 733-740.Hnilica, K. (2000) Konflikt hodnot a kvalita života. Československá psychologie, 44, 385-403.Hnilica, K. (2005) Vlivy politické orientace, sociálního srovnávání a osobnosti na spokojenost se životem. Československá psychologie, 49, 97-116.Hnilica, K. (2005) Vlivy materialistické hodnotové orientace na spokojenost se životem. Československá psychologie, 49, 385-398.Hnilica, K. (2007) Vývoj a změny hodnot v dospělosti. Československá psychologie, 51, 437-463.Karlins, M., Coffman, T. L., Walters, G. (1969) On the fading of social stereotypes: Studies in three generations of college students. Journal of Personality and Social Psychology 13, 1-16. Katz, D., Braly, K. W. (1933) Racial stereotypes of 100 college students. Journal of Abnormal and Social Psychology 28, 280-290. Kluckhohn, C. (1951) Values and value orientations in the theory of action. In T. Parsons, E. A. Shils (Eds.): Toward a General Theory of Action. Cambridge, Mass.: Harvard University Press 388-433.Loftus, E. F. (1973) Activation of semantic memory. American Journal of Psychology 86, 331-337. Morris, C. W. (1956) Paths of Life. New York: Braziller.Neely, J. H. (1977) Semantic priming and retrieval from lexical memory: Role of inhibitionless spreading activation and limited-capacity attention. Journal of Experimental Psychology: General 106, 226-254. Nisbett, R. E., Wilson, T. D. (1977) Telling more than we can know: Verbal reports on mental processes. Psychological Review 84, 231-259. Pettigrew, T. F., Meertens R. W. (1995) Subtle and blatant prejudice in western Europe. European Journal of Social Psychology 25, 57-75. Rokeach, M. (1973) The Nature of Human Values. New York: Free Press.Rosenkrantz, P., Vogel, S., Bee, H., Broverman, I., Broverman, D. M. (1968) Sex-roles stereotypes and self-concepts in college students. Journal of Consulting and Clinical Psychology 32, 287-295. Schwartz, S. H., Bilsky, W. (1987) Toward a universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology 53, 550-562.Strack, F., Deutsch, R. (2004) Reflective and impulsive determinants of social behavior. Personality and Social Psychology Review 8, 220-247.Veenhoven, R. (1999) Quality-of-life in individualistic society: A comparison of 43 nations in the early 1990?s. Social Indicators Research 48, 157-186.

Garant

prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.doc. PhDr. Karel Hnilica, CSc.