Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Gender ve škole (OBPS13062)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OBPS13062 - Gender ve škole, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je představit genderovou perspektivu vůči školnímu vzdělávání a úlohu školy v genderové socializaci. Studentky a studenti se seznámí s genderovým rozměrem v jednotlivých oblastech školního života ta, aby rozuměli strukturálním omezením prosazování genderové rovnosti ve vzdělávání. V rámci semináře budou diskutována různá pojetí genderové rovnosti, a to v kontextu jednotlivých pedagogických přístupů a aktuálních podmínek českého školství.

Literatura

BABANOVÁ, A.; MIŠKOVCI, J. (eds.) (2007). Genderově citlivá výchova: Kde začít? Praha: Otevřená společnost. BAHENSKÁ, M. (2005). Počátky emancipace žen v Čechách: dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha: Libri - Slon.BEAL, C. (1994). Boys and Girls: The Development of Gender Roles. New York: McGraw-Hill. BOSÁ, M.; MINAROVIČOVÁ, K. (2005). Rodovo citlivá výchova. Bratislava: EsFem.CVIKOVÁ, J.; JURÁKOVÁ, J. (2003). Ružový a modrý svet. Rodové stereotypy a jejich dôsledky. Bratislava: Aspekt.ČERMÁKOVÁ, M. (1995). Analýza faktorů spojených s feminizací učitelských struktur. Praha: Sociologický ústav AV ČR.DUNCAN, N. (1999). Sexual Bullying. London: Routledge.FRANCIS, B.; SKELETON, CH. (2001). Investigating Gender. Contemporary Perspectives in Education. Buckingham: Open University Press.GOBYOVÁ, J. (1994). Feminizace školství. Praha: ÚIV.FISCHLOVÁ, D. (2006). Analýza rozdílu pracovních příjmů mužů a žen. Praha: VÚPSV.HECZKOVÁ, L. (ed.) (2007). Vztahy, jazyky, těla. Texty z 1. konference českých a slovenských feministických studií. Praha: Fakulta humanitních studií UK v Praze.HORGAN, D. (1995). Achieving Gender Equity: Strategies for the Classroom. Boston: Allyn & Bacon.KLEIN, S. S. (ed.) (1991). Handbook for Achieving Sex Equity Through Education. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.MATĚJŮ, P.; ŘEHÁKOVÁ, B.; SIMONOVÁ, N. (2003). Strukturální determinace růstu nerovností: strukturální reformy a dostupnost vysokoškolského vzdělání v České republice. Praha: Sociologický ústav AV ČR.PAECHTER, C. (2000). Changing School Subjects. Power, Gender and Curriculum. Buckingham: Open University Press.PAVLÍK, P.; SMETÁČKOVÁ, I. (2006). Analýza odměňování žen a mužů ve školství. Praha: Otevřená společnost.PAVLÍK, P. (ed.) (2008). Stínová zpráva v oblasti rovného zacházení a rovných příležitostí žen a mužů 2008. Praha: Otevřená společnost.SMETÁČKOVÁ, I. (ed.) (2005). Genderové aspekty přechodu žáků a žákyň mezi vzdělávacími stupni. Výzkumná zpráva. Praha: SOÚ AV ČR.SMETÁČKOVÁ, I. (ed.) (2007). Příručka pro genderově citlivé výchovné poradenství. Praha: Otevřená společnost, o.p.s.THORNE, B. (2003). Gender Play. Girls and Boys in School. New Jersey: Rutgers University Press.VALDROVÁ, J.; SMETÁČKOVÁ, I.; KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ, B. (2005). Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic. In Ročenka katedry/centra genderových studií 03/04. Praha: Fakulta humanitních studií UK.WILKINSON, L. C.; MARRET, C. B. (eds.) (1985). Gender Influences in Classroom Interaction. Orlando: Academic Press.

Garant

doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.