Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Přehled psychologických systémů (OBPS13097)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OBPS13097 - Přehled psychologických systémů, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kursu je získání základního přehledu o pluralitě přístupů v psychologii, o východiscích a paradigmatech jednotlivých přístupů a o pohybu a vývoji psychologického myšlení. V přednáškách je uplatněno dvojí hledisko: synchronní a diachronní. Synchronní hledisko mapuje prostor plurality paradigmat. Je vycházeno z Kuhnova pojetí paradigmatu jakožto vzoru či kritéria vědeckého výzkumu. Jsou rozlišeny čtyři úrovně paradigmat: filosofická východiska, předmětné kategorie, metodologie a terminologie. Pro popis charakteristik jednotlivých paradigmat jsou využity Watsonovy preskripce (systém bipolárních pojmů, jejichž prostřednictvím je možné charakterizovat různé stránky jednotlivých psychologických směrů). Diachronní hledisko ze zaměřuje na pohyb a peripetie vývoje psychologického myšlení. Pozornost je věnována významným krizím a rozporům uplatňujícím se při vzniku jednotlivých psychologických škol. V centru zájmu stojí především rozpor scientistických a antropocentrických přístupů. Z výše uvedených hledisek je pojednáno o jednotlivých psychologických směrech a přístupech. Závěrečná část kursu se zabývá otázkami souvisejícími s ?postmoderním obratem? v psychologii.

Sylabus

1. blok: VÝCHODISKA A PARADIGMATA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ pluralita přístupů v psychologii synchronní a diachronní přístup pojem paradigma, T. Kuhn: ?Struktura vědeckých revolucí? cyklus vývoje vědy: a) období normální vědy, b) období krize, c) revoluce2. blok: ÚROVNĚ PARADIGMATU V PSYCHOLOGII rovina filosofických východisek (transscientálních kategorií) rovina psychologických východisek (předmětných kategorií) rovina metodologických postupů rovina pojmoslovná a terminologická 3. blok: PRESKRIPCE JAKO DIMENZE POPISU PARADIMAT V PSYCHOLOGII preskripce: bipolární pojmy, jejichž prostřednictvím je možné charakterizovat určité stránky různých psychologických směrů charakteristika vybraných preskripcí1. vědomé - nevědomé (obsahy)2. objektivismus ? subjektivismus3. determinismus ? indeterminismus4. empirismus ? racionalismus5. funkcionalismus ? strukturalismus6. induktivní - deduktivní (metoda)7. mechanicismus ? vitalismus8. objektivismus ? subjektivismus (metodologicky chápáno)9. molekulárnost ? molárnost10. monismus ? dualismus11. naturalismus - supernaturalismus12. nomotetický - idiografický (přístup)13. periferismus - centralismus14. purismus ? utilitarismus15. kvantitativní - kvalitativní (přístup)16. racionalismus ? iracionalismus17. statický ? dynamický:18. statický - vývojový přístup4. blok: PSYCHOLOGICKÁ PARADIGMATA V POHYBU: pohyb a rozpory psychologického myšlení ? McLuhanova tetráda (figura a pozadí) 4 otázky: 1) na co tato idea ?vrhá světlo?? (FIGURA) 2) co je zde překonáváno? (POZADÍ) 3) Co je zde aktualizováno? Na co se zde navazuje? (FIGURA) 4) Co je (nevyhnutelnou) inverzí? ?V co se to nakonec zvrhne?? (POZADÍ)5. blok: CHARAKTERISTIKA VYBRANÝCH PŘÍSTUPŮ A PARADIGMAT strukturalismus a funkcionalismus behaviorismus gestaltismus Freudova psychoanalýza Jungova hlubinná psychologie Adler, neopsychoanalýza, Berne existenciální a humanistická psychologie transpersonální psychologie kognitivní psychologie kulturně historický přistup6. blok: SCIENTISMUS (VERSUS ANTROPOLOGICKÝ PŘÍSTUP) V PSYCHOLOGII analytický přístup preferování mechanických vazeb kauzální přístup kvantifikace jevů převaha diskursivního myšlení přísný determinismus nomotetický přístup ahistorické pojetí reduktivní postupy pasivní pojetí člověka7. blok: HODNOTOVÁ, NORMATIVNÍ STRÁNKA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ: psychologické přístupy mají v sobě v různé míře obsaženo pojetí OPTIMA schéma, v němž jsou nastolovány otázky optima, norem či hodnot: identifikace ?potíže? (problému, konfliktu) hledání zdroje ?potíže? hledání řešení s ohledem na určitý optimální, žádoucí stav, tj. cíl, který je nositelem určité hodnoty tedy schéma: POTÍŽ (zdroj) ? ŘEŠENÍ ? CÍL (hodnota) příklady: psychoanalýza, analytická psychologie, individuální psychologie, transakční analýza, logoterapie ad.Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: FreudPOTÍŽ: konflikty uvnitř jedince (výraz konfliktu mezi ?přírodou a civilizací?ŘEŠENÍ: třeba překonat infantilní fixace, vědomým způsobem řešit konflikty, identifikovat se jako realistický jedinec vědomý si sebe samaCÍL: vědomí, silné ego, přizpůsobení realitě, schopnost sublimacePříklad normativního rozměru psychol. přístupů: AdlerPOTÍŽ (a její zdroj): pocit méněcennosti kompenzovaný touhou po moci, mocenské strategie ega uplatňující v různých životních liniíchŘEŠENÍ: překonání mocenských hrátek egaCÍL: společenský cit, realizace zralých vztahů k lidemPříklad normativního rozměru psychol. přístupů: BernePOTÍŽ: Fungujeme v rámci jakýchsi rigidních scénářů ? her, které jsou výrazem naší neschopnosti skutečné intimity, neschopnosti spontánně a pružně volit a uvědomovat si, co vlastně dělámeŘEŠENÍ: Je třeba pojmenovat a prokouknout hry, vzdát se zisku, který přinášejíCÍL: vědomí toho, co děláme, spontaneita pružného rozhodování, intimní vztahy, přijetí rizika a odpovědnostiPříklad normativního rozměru psychol. přístupů: FrommPOTÍŽ: člověk není schopen unést svojí svobodu a rozpory existence a utíká k různým formám ?úniků?. Toto má vedle individuální roviny své zdroje a obdoby také na rovině společenského uspořádáníŘEŠENÍ: třeba měnit sebe i společnostCÍL: 1) milovat 2) tvořit 3) být zakořeněný 4) mít vlastní identitu 5) rozumět světu i sobě v něm8. blok: POSTMODERNÍ OBRAT V PSYCHOLOGII obecná charakteristika postmoderního obratu: relativizace moderní racionality, důvěry v pokrok, relativizace vědy od universálního k lokálnímu od individuálního subjektu k sociálnímu kontextu od objektivní reality k realitě sociálně konstruované sociální konstruktivismus diskursivní psychologie kritická psychologie narativní psychologie9. blok: SOCIÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS PODLE McLUHANOVY ?TETRÁDY?: FIGURA: psychické procesy jako sociální, jako konstrukce, skrze diskurs PŘEKONÁVÁNO: autonomní individuum, objektivní psych. realita, mentalismus, universální psychické zákonitosti AKTUALIZACE: např. symbolický interakcionismus, Lacanova reinterpretace psychoanalýzy, Vygotský ad. INVERZE: rozpuštění psychologie v sociologii či lingvistice / zaujatý (zato však přiznaný) nástroj ideologických pozic10. blok: PSYCHOLOGIE A IDEOLOGICKÁ KRITIKA psychologie a naturalizace ideologická kritika jako ?de-naturalizace? ideologie jako representace imaginárního vztahu subjektu k jeho reálným podmínkám ?odkud? můžeme kritizovat ideologii

Literatura

a) základní studijní literatura:Hoskovec, J., Nakonečný, M., Sedláková, M.: Psychologie XX. století. Praha, Karolinum 2002.Sedláková, M.: Propedeutika obecné psychologie. Praha, SPN 1981.Plháková, Dějiny psychologie, Praha: Grada, 2006b) doporučená studijní literatura:Kuhn, T.: Struktura vědeckých revolucí. Praha, Oikoymenh 1997.Madsen, K. B.: A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam, North-Holland, 1988.Watson, R. I.: Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences. 7, 1971, s. 311-322.

Garant

doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.