Předmět Didaktické aspekty systémů otevřené výuky (OD0119003)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OD0119003 - Didaktické aspekty systémů otevřené výuky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
ÚVODTeoretické otázky řízení učení a systémů pro řízení výuky. Pojmy modely učení, řízené učení, interakce řídícího systému s řízeným systémem, otevřený systém, e-learning, e+learning.E-LEARNING JAKO MODEL OTEVŘENÉ VÝUKY VE ŠKOLNÍ PRAXIMožnosti a způsoby využití ICT jako podpory učení žáka. Základní pojmy (programované učení, e-learning, výukové programy, on-line formy výuky, on-line podpora výuky, blended learning, výukový objekt, úložiště výukových objektů, aj.). Edukační procesy podporované ICT.Činnosti učitele a jeho úloha ve výuce s on-line podporou. Činnosti žáka při učení podporovaném ICT. Výhody a nevýhody on-line podpory prezenční výuky ve škole.TECHNOLOGIE PRO APLIKACI E-LEARNINGU DO VÝUKY VE ŠKOLEPráce s vybranými technologiemi pro tvorbu a distribuci výukového obsahu prostřednictvím počítačové sítě. Výhody a nevýhody. Prostředí pro kolaboraci a sdílení výukových objektů a náměty pro jejich využití ve výuce.Práce s vybranými běžně dostupnými technologiemi synchronní a asynchronní komunikace (např. chat, videokonference) při komunikaci a spolupráci účastníků výuky prostřednictvím počítačové sítě. Sdílení software. Výhody a nevýhody.Práce s vybranými technologiemi pro zajištění zpětné vazby prostřednictvím počítačové sítě ve výuce a při učení. Výhody a nevýhody.TEORETICKÉ PŘÍSTUPY K MODELOVÁNÍ VIRTUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH SYSTÉMŮStandardy pro vývoj virtuálních vzdělávacích prostředí. IEEE standardy. Model LTSA.POČÍTAČOVÉ EDUKAČNÍ SYSTÉMY PRO ŘÍZENÍ ŽÁKOVA UČENÍModelové ukázky komerčních a Open Source systémů VLE, LMS k podpoře výuky a řízení učení žáka v prezenční výuce. Komunikace a principy řízení distribuované výuky.ZÁKLADY PRÁCE S MOODLEZákladní charakteristiky a možnosti Moodle z hlediska různých skupin uživatelů.Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle.NÁVRH SCÉNÁŘENávrh scénáře elearningového projektu výuky s využitím výukových objektů a různých technologií k zajištění podpory učení žáka.Kritéria pro hodnocení elearningových kurzů.
Literatura
BARABÁSI, A.-L. V pavučině sítí. Paseka : Praha, 2005. ISBN 80-7185-751-3. BARRET, H. e-Portolio for Learning. http://electronicportfolios.org/blog/2005/10/online-eportfolio-research-elementary.html BENEŠ, P., RAMBOUSEK,V., FIALOVÁ, I. (eds.) Vzdělávání pro život v informační společnosti I. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2005. ISBN 80-7290-198-2. BENEŠ, P., RAMBOUSEK,V., FIALOVÁ, I. (eds.). Vzdělávání pro život v informační společnosti II. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2005. ISBN 80-7290-202-4. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. BRITAIN, S., LIBER, O. A Framework for the Pedagogical Evaluation of eLearning Environments [on-line]. [cit. 1.11.2009]. Dostupné na: http://www.cetis.ac.uk/members/pedagogy/files/4thMeet_framework/VLEfullReport BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání, Kladno : AISIS, 2003, ISBN 80-239-0106-0. Dostupný z WWW: . COLLIS, B. Tele-learning in a Digital World. The Future of Distance Learning. Thomson, 1997. COLLIS, B., MOONEN, J. An on-going journey: Technology as a learning workbench [on-line]. [cit. 12.9.2009]. University of Twente, Enschede, The Netlerlands, 2005. Dostupné na: http://www.bettycollisjefmoonen.nl/rb.htm. ČERNOCHOVÁ, M. Příprava budoucích učitelů na e-instruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80-239-0938-X. DICHEV, A,D., SOSNOVSKY, S., GAVRILOVA, T., BRUSILOVSKY, P. Ontological Web Portal for Educational Ontologies [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: DOWNES, S. E-learning 2.0. Educadion and Technology in Percpective. eLearning Magazine. [New York, USA]: Association for Computing Machinery, 2005 Dostupné na: . DOWNES, S. Copyrights Ethics and Theft. http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=65 KALHOUS. Z., OBST.O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KULIČ,V. Člověk, učení, automat. Praha : SPN 1984. KULIČ,V. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia 1992. ISBN 80-200-0447-5. LIVINGSTONE, S., HADDON, L. (Eds.) Kids Online. Opportunities and risks for children. The Policy Press, 2009.OLCOS (2007) Open Educational Practices and Resources. OLCOS Roadmap 2012. Edited by Guntram Geser, Salzburg Research. EduMedia Group, 2007. Available on www.olcos.org/cms/upload/docs/olcos_roadmap.pdf. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. SAK, P., MAREŠ, J., NOVÁ, H., RICHTER, V., SAKOVÁ, K., SKALKOVÁ, J. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha : Portál, 2007. Sborníky konference SCO o elektronické podpoře výuky. Masarykova Univerzita, Brno. SCHNEIDER,D.K. a kol. Working paper on the Conception and implementation of rich pedagogical scenarios through collaborative portal sites [on-line]. [cit. 1.11.2009]. Version 0.8, 2003 Dostupné na: http://tecfa.unige.ch/proj/seed/catalog/docs/sevilla03-schneider.pdf SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. STRUDLER, N., WETZEL, K. Electronic Portfolios in Teacher Education [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na http://coe.nevada.edu/nstrudler/epstudy.html Portály: ARIADNE (http://ariadne.cs.kuleuven.be/AriadneFinder/)CALIBRATE. http://calibrate.eun.org/ww/en/pub/calibrate_project/home_page.htm E-learning. http://agelesslearner.com/intros/elearning.html E-learning na MU. http://www.phil.muni.cz/elearning/odkazy.php ElfEL. http://www.eife-l.org/ LRE Portal (http://lreforschools.eun.org/LRE-Portal/Index.iface)MELT. http://info.melt-project.eu/ww/en/pub/melt_project/welcome.htm MERLOT. http://www.merlot.org/merlot/index.htm Metodický portál DUM (http://rvp.cz/)O4E. http://o4e.iiscs.wssu.edu/xwiki/bin/view/Blog/AboutOER Commons (http://www.oercommons.org/)SMETE (http://www.smete.org/smete/)Share.TEC. http://www.share-tec.eu/Telmae (http://telmae.eu)
Garant
doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.