Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociologie vzdělavání (OD0133010)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OD0133010 - Sociologie vzdělavání, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Obsah:1.  Vzdělá(vá)ní a společnost - Úloha vzdělání pro jednotlivce a pro společnost, politické, ekonomické a sociální funkce vzdělávacích systémů, historie a současnost, aktuální témata: konkurenceschopnost vs. společenská soudržnost, příprava na trh páce vs. výchova k občanství, globalizace, individualizace.2. Teoretické přístupy v sociologii vzdělávání - Funkcionalismus, Konfliktualismus, Interakcionismus, soudobé teorie a systémový přístup v sociologii vzdělávání, škola jako instituce a organizace (neoinsticionalismus).3. Škola jako organizace a instituce - Sociologie kurikula a skryté kurikulum, kurikulum minulosti a budoucnosti, kdo utváří kurikulum a oficiální vědění; vztah moci a kurikula, organizace vzdělávání (vnější diferenciace - tracking), interakce učitel - žák, vrstevnické skupiny.4. Sociální stratifikace a vzdělanostní nerovnosti - Sociální nerovnosti a vzdělání, vzdělanostní mobilita, teorie sociální a kulturní reprodukce (P. Bourdieu, B. Bernstein), racionální jednání, koncept rovností příležitostí ve vzdělávání a teorie spravedlivosti. Přehled základních zahraničních a domácích výzkumů vzdělanostních nerovností. Rasa, etnicita a gender ve vzdělávání. Statistické ukazatele charakterizující vzdělanostní nerovnosti.5. Vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků - Spravedlivé vzdělávací systémy, pozitivní diskriminace/afirmativní akce - její obhajoba a kritika, jak vypadají opatření na podporu vzdělávání sociokulturně-znevýhodněných žáků u nás a v zahraničí, vzdělávání Romů a cizinců u nás.

Literatura

Doporučená přehledová literatura:Arum, R.,  Beattie, I.R., and Ford, K. (2011) The Structure of Schooling: Readings in the Sociology of Education. (2nd Ed). Thousand Oakes, Sage.Ballantine, J.H. (2001) The Sociology of Education. A Systemic Analysis. (5th Ed.). New Jersey, Prentice Hall.Demeuse, M.; Frandji, D.; Greger, D.; Rochex, J.-Y. (Eds.) (2012) Educational Policies and Inequalities in Europe. London, Palgrave Macmillan.Hallinan, M.T. (Ed.) (2000). Handbook of the Sociology of Education. New York: Kluwer Academic.Lauder, H. et al (Eds.) (2006). Education, Globalisation & Social Change. Oxford, Oxford University Press.Matějů, P., Straková, J. (Eds). (2006). (Ne) rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha, Academia.Matějů, P., Straková, J., Veselý, A. (Eds.) (2010). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON.Meighan, R., and Siraj-Blatchford, I. (2003) A Sociology of Educating. (4th Ed.) London, Continuum.Sadownik, A.R. (2010) Sociology of Education: A Critical Reader. (2nd Ed.) New York, Routledge.

Požadavky

Kurz bude zakončen zkouškou. Zkouška bude založena na rozpravě nad předloženou seminární prací k vybranému tématu (téma bude konzultováno a schváleno po dohodě s vyučujícími).

Garant

PhDr. David Greger, Ph.D.RNDr. Jana Straková, Ph.D.