Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie výtvarného umění (OD0721001)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OD0721001 - Psychologie výtvarného umění, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Prohloubení poznatků psychologie vizuálního vnímání a umění a jejich uplatnění při komparativních analýzách děl výtvarné kultury a umění. Psycho-didaktického využití.

Sylabus

Vizuální vnímání z hlediska fyziologie a psychologie. Základní tendence v psychologii vizuálního umění a psychologii umění. Faktory a zákonitosti vizuálního vnímání a utváření vizuálního obrazu. Individuální a sociální aspekty a regulátory. Struktura výtvarného uměleckého díla a struktura osobnosti. Umělecké dílo jako polysémantická struktura. Znaky a významy ve výtvarné umělecké tvorbě a vizuální kultuře. Percepce, recepce, apercepce, interpretace a responze výtvarného díla. Psychologické, sociální a historické determinanty autora a diváka. Ontologické, gnoseologické, estetické a psycho-didaktické (ontogenetické) aspekty recepce uměleckého díla.

Literatura

ARNHEIM, R.; Art and Visual Perception. 2. vyd. Los Angeles: University of Berkeley, 1974.ARNHEIM, R.; The Power of the Center: A Study of Composition in the Visual Arts. Los Angeles: University of Berkeley, 1988. CRICK, F.; Věda hledá duši. Praha: Mladá fronta 1997. ISBN 80-204-0633-6ECO, U.; Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9. FRANCASTEL , P.; Malířství a společnost. Výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Barrister & Principal , 2004. ISBN 80-86598-49-7. FULKOVÁ, M.; Diskurs umění a vzdělávání. Praha a Jinočany: H+H, 2007. ISBN 978-80-7319-076-7GOMBRICH, E. H.; Topics of Our Time: Twentieth-century issues in learning and in art, London 1991. GOMBRICH, E. H.; Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon, 1985. GOODMAN, N.; Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8HLAVÁČEK, J., ARNHEIM, R.; Arnheimova psychologie modernismu v době postmoderní. Praha: UK, 1998. ISBN 80-86039-32-3.KANDINSKY, W.; O duchovnosti v umění. Praha: Triáda 1998. ISBN 80-86138-06-2KANDINSKY, W.; Bod linie plocha. Praha: Triáda, 2000. ISBN 80-86138-16-X.KENTOVÁ, S.: Kompozice. Bratislava: Perfekt, 1996. ISBN 80-85261-81-2KLEE, P.; Pedagogický náčrtník. Praha: Triáda, 1999. ISBN 80-86138-15-1 KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: 2. dop.vydání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7. KULKA, T. ; Umění a falzum (Monismus a dualismus v estetice).Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-0954-X. KULKA, T. ; Umění a kýč. 2. vyd. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2. KULKA, T., CIPORANOV, D. (eds): Co je umění? Texty anglo-americké estetiky 20. století. Praha: FF UK - Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5 MERLEAU-PONTY, M.: Oko a duch a jiné eseje. Praha: Obelisk 1971.MERLEAU-PONTY, M.: Viditelné a neviditelné. Praha: OIKOYMENH 2004. ISBN 80-7298-098-X VYGOTSKIJ, L.S.: Psychologie umění. Praha: Odeon 1981. ISBN neuvedeno.WELTONOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. ISBN 80-8046-045-0

Požadavky

Zpracování písemné a obrazové analyticko-komprativní studie pěti výtvarných děl stanovených historických období (vertikální řez proměnami výtvarné kultury a umění) na zvolené téma (v dohodě s vyučujícím) v rozsahu cca 20 - 30 NS ; odevzdání v určeném termínu. Aplikace zvoleného tématu do edukačního konceptu a procesu na vybraném typu školy nebo vzdělávacího zařízení, obhajoba při ústní zkoušce formou kolokvia.

Garant

doc. PaedDr. Pavel Šamšula, CSc.