Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika českého jazyka (OD2303115)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OD2303115 - Didaktika českého jazyka, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Zakončení: zkouškaDalší požadavky: Aktivní sledování domácích i zahraničních periodik, a to včetně licencovaných online zdrojů, aktivní sledování domácích i zahraničních databází lingvodidaktické a pedagogické literatury. Hlavními tématy budou:Ø      didaktika českého jazyka jako vědecká disciplína, její vědecký status, povaha, její jazyk, terminologie, metodologie výzkumu (komplementárně k předmětu Metodologický kurz), vývoj, vnitřní diferenciace, vztah didaktiky českého jazyka k jiným vědním oblastemØ      specifikum didaktiky českého jazyka se zohledněním centrálního a koncentračního postavení vzdělávacího oboru, jeho komplexnosti a naukově/instrumentálního charakteru, jeho klíčové úlohy v procesu ontogenetického vývoje a socializace jedinceØ      předmět výzkumu didaktiky českého jazyka:-         cíle vyučování českému jazyku (znalosti, dovednosti, kompetence), otázka utváření "oborového myšlení", oborový obsah, systemizace entit oborového obsahu, vztah oborových informací k instrumentálnímu a socializačnímu cíli vyučovacího předmětu-         vyučovací metody a prostředky, organizační formy-         transfer oborových informací, procesy jejich osvojování, tzv. didaktická transformace-         všestranné aspekty komunikačních situací provázejících školní vzdělávání-         způsoby a prostředky rozvíjení jazykové gramotnosti a komunikační kompetence žákaØ      teorie učebnic (lingvistická charakteristika učebního textu jako odborného komunikátu sui generis, didaktická akceptabilita a informativnost, hodnocení)Ø      charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk, plánování a organizace vzdělávání v českém jazyce, tzv. kurikulární hnutí, současná kurikulární politika, teritoriální i obsahový konfrontační pohled na výuku mateřského jazykaØ      domácí i zahraniční výzkumy osvojování mateřského jazyka a jeho edukaceØ      sociokulturní a typologická specifika didaktiky českého jazykaØ      tzv. pedagogická lingvistika, hlavní badatelská témataspecifika vysokoškolské didaktiky českého jazyka

Literatura

Základní díla oboru, jejichž znalost se předpokládá už u přijímacího řízení, jsou označena*.Čechová, M. Vyučování slohu (úvod do teorie). Praha : SPN, 1985.*ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha : ISV, 1998.*Čechová, M.;  Styblík, V. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.*DENHAM, K.;  LOBECK, A. Linguistics at School : Language Awareness in Primary and Secondary Education. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. ISBN 052-1887-011.Hájková, E. Český jazyk a školní kurikulum (se zaměřením na 1. stupeň ZŠ). Úvaly : Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-043-2.Halliday, M. A. K.; Webster, J. S. (ed.) Language and Education. London: Continuum International Publishing, 2007. 978-0-8264-5875-9.HAUSER, P. a kol. Didaktika čes. jazyka pro 2. st. ZŠ. Brno : MU, 2007. ISBN 978-8021042445.*JANÍK, T. "Obecná didaktika" a "Oborové a předmětové didaktiky". In Průcha, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 651-661. ISBN 978-80-7367-546-2.JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.Jelínek, J. Úvod do teorie vyučování českému jazyku. Praha : SPN 1980.*KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol.  Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.*KOTÁSEK, J. Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. Pedagogická orientace 21, 2011, s. 226-239.MAŇÁK, J.; KNECHT, P. (eds.) Hodnocení učebnic. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315148-5.Reich, K. Konstruktivistische Didaktik. Weinheim : Beltz Verlag, 2008. ISBN 978-3-830-91274-3.Simon, B.: Teacher Cognition in Grammar Teaching. Language Awareness 12, 2003, s. 96-108. ISSN 1747-7565. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům knihoven UK v Praze.Spolsky, B.; Hult, M. F. The handbook of educational linguistics. Malden : Blackwell Publishing, 2008. ISBN 978-1-4051-5410-9.ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 2. vyd. 2005.*ŠKODA, J.; DOULÍK P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1692-6.Trappes-Lomax, H.; Ferguson. G. Language in language teacher education. Philadelphia : J. Benjamins Pub. Co., 2002. ISBN 978-90-272-9624-5. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům NK ČR v Praze. Doporučená literatura:BENEŠ, Z. Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http:// www.akreditacnikomise.cz/cs/oborove-didaktiky.htmlBertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.EATON, S. E. Global Trends in Language Learning in the 21st Century. Calgary : Onate Press. ISBN 978-0-9733594-6-6. Free e-book [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.eatonintl.com.European Educational Research Journal 6/2, 2007: Didactics: learning and teaching in Europe. ISSN 1474-9041. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.wwwords.co.uk/eerj/HÁJKOVÁ, E. (ed.) Didaktické studie II : kapitoly z moderní didaktiky českého jazyka. (Příprava učitelů českého jazyka na tvorbu ŠVP). Praha : UK PedF, 2005. ISBN 80-7290-239-3.Janík, T.; Maňák, J.; Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.JANÍK, T.; MAŇÁK, J.; KNECHT, P.; NĚMEC, J. Proměny kurikula současné české školy - vize a realita. ORBIS SCHOLAE 4, 2010, s. 9-35. ISSN 1802-4637.JANÍK, T.; STUCHLÍKOVÁ, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, s. 5-32. ISSN 1804-7106.Janík, T. a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2010; Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2011.Kohnová, J. (ed.). Učitel a jeho univerzitní vzdělávání na přelomu tisíciletí. Praha : UK PedF, 2000, s. 234-306. ISBN 80-7290-036-6.KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80247-1541-4.Mcleary, B. Grammar Making a Comeback in Composition Teaching. Composition Chronicle: Newsletter for Writing Teachers 8, 1995, s. 1-4. ISSN 0897-263x. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-03-23]. Dostupné z  http://www.eric.ed.gov/PALENČÁROVÁ, J.; KESSELOVÁ, J.; KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2003. ISBN 80-10-00328-X.Píšová, M. Didaktika cizích jazyků: otázky identity. Pedagogická orientace 21, 2011, s. 142-155.SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava : Ostravská univerzita Ostrava, 2000. ISBN 8070421754.The Finnish education system and PISA. Elektronický zdroj. [online] [cit.2011-03-23]. Dostupné z http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2009/liitteet/opm46.pdf.

Garant

doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.