Předmět Metodologický kurz (OD2303117)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OD2303117 - Metodologický kurz, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Cílů (viz anotace) bude dosaženo jednak na teoretické, jednak na aplikační úrovni.Teoretická úroveň:ad 1. Metodologické otázky výzkumné práce v didaktice českého jazyka: - stanovení výzkumných cílů a formulace výzkumných problémů - problematika volby metod a stanovení výzkumného vzorku- typy výzkumů, smíšený výzkum- hypotéza a její formulace- kvalitativní výzkum v didaktice českého jazyka- kvalitativní metody v závislosti na typu výzkumu- experiment v lingvodidaktickém výzkumu- případové studie a longitudinální výzkumy- sběr dat, jejich klasifikace a analýza - hloubkové a skupinové rozhovory, pozorování, klasifikační, vztahová a kauzální analýza, atomární analýza, zakotvená teorie, narační analýza, obsahová analýza, typy lingvistické analýzy (kurikulárních dokumentů, žákovských komunikátů, komunikačních situací aj.)- základní typy kvantitativního výzkumu- statistické metody vyhodnocení dat, interpretace- korpusové metody, zásady tvorby korpusu, způsoby záznamu a přepisu, značkováníad 2. Technika vědecké práce, charakteristika vědeckého sdělení a jeho typy, prezentace výsledků, zásady tvorby odborného textu, kritická práce s prameny a literaturou, zásady a etika vědeckého diskurzu. Aplikační úroveň:Student prokáže bezpečnou znalost základní studijní literatury a literatury zaměřené k povaze disertační práce a podrobí kritické revizi svůj vstupní návrh projektu. Zpracuje rozšířenou anotaci disertačního spisu, v níž budou formulovány adekvátní výzkumné cíle a problémy, metody jejich dosažení, a vysloveny výzkumné předpoklady. Student navrhne optimální výzkumnou techniku, stanoví reprezentativní výzkumný vzorek, způsob sběru a fixace dat, jejich analýzu, způsob jejich vyhodnocení. Navrhne vhodný postup výzkumné práce (předpilotní studie, pilotní studie, hlavní výzkum) a připraví rozšířenou anotaci k veřejné obhajobě.
Literatura
Ad 1.Creswell, J. W. Educational Research: Planning, Conductiong, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. 2nd edition. New Persey : Pearson, 2005. ISBN 978-0131127906.ČERMÁK, F. Základy lingvistické metodologie : nástin hlavních principů na pozadí obecné teorie vědy. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-551-3.HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.Herrlitz, W. et al. Research on Mother Tongue Education in a Comparative International Perspective; theoretical and methodological issues. Amsterdam - New York : Editions Rodopi B.V., 2007. ISBN 978-90-420-2278-2. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům NK ČR v Praze.HinkeL, E. (ed.) Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. First Published, London - New York : Routledge, 2011. ISBN 0-203- 83650-2.CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.Spolsky, B.; Hult, M. F. The handbook of educational linguistics. Malden : Blackwell Publishing, 2008. ISBN 978-1-4051-5410-9.Strauss, A.; Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, Boskovice : Nakladatelství Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.Doporučená lit.:Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.Kol. Vědecké metody pro doktorandy. Praha : ČVUT, 2010. ISBN 978-80-01-04677-7.Mayer, R. E. et al. (eds.) Handbook of research on learning and instruction. New York : Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-80461-5.ŠMILAUER, V. Technika filologické práce. Praha : SPN, 1958. Ad 2.KATUŠČÁK, D. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. 5. vyd., v českém jazyce 1. Nitra : Enigma, 2008. ISBN 978-80-89132-70-6.LEVINE, J. S. Writing and Presenting Your Thesis or Dissertation. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z WWW http://www.learnerassociates.net/dissthes/ Last Updated: 10/14/2011.PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.VAŠUTOVÁ, J. a kol. Průvodce doktorským studiem oboru pedagogika na PedF UK. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 20111102.
Garant
doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph.D.