Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologický kurz (OD2303117)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OD2303117 - Metodologický kurz, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Cílů (viz anotace) bude dosaženo jednak na teoretické, jednak na aplikační úrovni.Teoretická úroveň:ad 1. Metodologické otázky výzkumné práce v didaktice českého jazyka:       - stanovení výzkumných cílů a formulace výzkumných problémů       - problematika volby metod a stanovení výzkumného vzorku- typy výzkumů, smíšený výzkum- hypotéza a její formulace- kvalitativní výzkum v didaktice českého jazyka- kvalitativní metody v závislosti na typu výzkumu- experiment v lingvodidaktickém výzkumu- případové studie a longitudinální výzkumy- sběr dat, jejich klasifikace a analýza - hloubkové a skupinové rozhovory, pozorování, klasifikační, vztahová a kauzální analýza, atomární analýza, zakotvená teorie, narační analýza, obsahová analýza, typy lingvistické analýzy (kurikulárních dokumentů, žákovských komunikátů, komunikačních situací aj.)- základní typy kvantitativního výzkumu- statistické metody vyhodnocení dat, interpretace- korpusové metody, zásady tvorby korpusu, způsoby záznamu a přepisu, značkováníad 2. Technika vědecké práce, charakteristika vědeckého sdělení a jeho typy, prezentace výsledků, zásady tvorby odborného textu, kritická práce s prameny a literaturou, zásady a etika vědeckého diskurzu. Aplikační úroveň:Student prokáže bezpečnou znalost základní studijní literatury a literatury zaměřené k povaze disertační práce a podrobí kritické revizi svůj vstupní návrh projektu. Zpracuje rozšířenou anotaci disertačního spisu, v níž budou formulovány adekvátní výzkumné cíle a problémy, metody jejich dosažení, a vysloveny výzkumné předpoklady. Student navrhne optimální výzkumnou techniku, stanoví reprezentativní výzkumný vzorek, způsob sběru a fixace dat, jejich analýzu, způsob jejich vyhodnocení. Navrhne vhodný postup výzkumné práce (předpilotní studie, pilotní studie, hlavní výzkum) a připraví rozšířenou anotaci k veřejné obhajobě.

Literatura

Ad 1.Creswell, J. W. Educational Research: Planning, Conductiong, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. 2nd edition. New Persey : Pearson, 2005. ISBN 978-0131127906.ČERMÁK, F. Základy lingvistické metodologie : nástin hlavních principů na pozadí obecné teorie vědy. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-551-3.HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.Herrlitz, W. et al. Research on Mother Tongue Education in a Comparative International Perspective; theoretical and methodological issues. Amsterdam - New York : Editions Rodopi B.V., 2007. ISBN 978-90-420-2278-2. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům NK ČR v Praze.HinkeL, E. (ed.) Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. First Published, London - New York : Routledge, 2011. ISBN 0-203- 83650-2.CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.Spolsky, B.; Hult, M. F. The handbook of educational linguistics. Malden : Blackwell Publishing, 2008. ISBN 978-1-4051-5410-9.Strauss, A.; Corbinová,  J. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, Boskovice : Nakladatelství Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.Doporučená lit.:Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.Kol. Vědecké metody pro doktorandy. Praha : ČVUT, 2010. ISBN 978-80-01-04677-7.Mayer, R. E. et al. (eds.) Handbook of research on learning and instruction. New York : Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-80461-5.ŠMILAUER, V. Technika filologické práce. Praha : SPN, 1958. Ad 2.KATUŠČÁK, D. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. 5. vyd., v českém jazyce 1. Nitra : Enigma, 2008. ISBN 978-80-89132-70-6.LEVINE, J. S. Writing and Presenting Your Thesis or Dissertation. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z WWW http://www.learnerassociates.net/dissthes/ Last Updated: 10/14/2011.PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.VAŠUTOVÁ, J. a kol. Průvodce doktorským studiem oboru pedagogika na PedF UK. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 20111102.

Garant

doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph.D.