Předmět Psychodidaktické přístupy v didaktice českého jazyka (OD2303119)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OD2303119 - Psychodidaktické přístupy v didaktice českého jazyka, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Způsob zakončení: zkouškaSeminární práce - rešerše zahraniční literatury k tématu
Literatura
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál 2001. ISBN 978-80-7367-273-7.FOSNOT, C. T. (ed.) Constructivism: Theory, perspectives, and praktice. New York: Teachers College Press. 2. vydání, 2005. ISBN-0-8077-3488-8. ISBN 9780807745700.Held, L., Pupala, B. Psychogenéza žiakovho poznavania vo vyučovaní. Bratislava : UK, 1995.Holubář, Zd.; Hájková, E. K psychodidaktice školních předmětů. Pedagogika XLIII, č. 4, 1993, s. 433-438.LIPTÁKOVÁ, Ľ.; KLIMOVIČ, M. Výzvy kognitívnej edukácie pre vyučovanie materinského jazyka v primárnej škole. In: Slovo o slove 15. Prešov, 2009, s. 187-198. ISBN 9788080689728.LIPTÁKOVÁ, Ľ.: Poznámky k jazykovej a metajazykovej interpretácii skutočnosti dieťaťom mladšieho školského veku. In ŠKODA, J.; DOULÍK, P. a kol.: Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. Ústí nad Labem: UJEP, 2010, s. 166 - 185. ISBN 978-80-7414-290-1.PACOVSKÁ, J. Didaktika českého jazyka pohledem kognitivní lingvistiky. In ŠMEJKALOVÁ, M. (ed.) Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha : UK-PedF, v tisku.PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010.PROUZOVÁ, R. Funkce přirozeného jazyka v procesu vzdělávání. Praha : Via Lucis, 2010.SMOLÍK, F. Teoretické přístupy k osvojování gramatiky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-082-0.Reich, K. Konstruktivistische Didaktik: Lehr- und Studienbuch mit Methodenpool. Weinheim : Beltz Verlag, 2008. ISBN 978-3-830-91274-3.Rybár, J. a kol. (eds.) Jazyk a kognícia. Bratislava : Kalligram, 2005. ISBN 80-7149-716-9.Škoda, J. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8ŠTECH, S. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování. Komentář na okraj Kansanenovy úvahy…. Pedagogika 55, 2004. ISSN 0031-3815.ZOUHAROVÁ, M. Kognitivní konstruktivismus ve vyučování českého jazyka. In Studia Slovaca. Banská Bystrica : PdF UMB, 2006, s. 165-174. Další doporučená literatura:ALTMANN, Garry T.M. Výstup na babylonskou věž : otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha : Triáda, 2005. ISBN 80-86138-70-4.CARROLL, D. Psychology of language. Pacific Grove : Brooks/Cole,1999. ISBN 0-534-349730.Clarke, S. R.; Dickinson, P.; Westbrook, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. ISBN 978-18-4787-289-0.Constructivism and its Application in Integrated Concept of Science Education. [online] [cit. 2011-01-23]. Dostupné z http://www.science.upol.cz/Doğru, M., Kalender, S. Applying the Subject "Cell" Through Constructivist Approach during Science Lessons and the Teacher’s View, Journal of Environmental & Science Education 2007, 2 (1), 3-13.GRAY, A. Constructivist Teaching and Learning. A summary of a Master's thesis. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dost. z http://www.ssta.sk.ca/research/instruction/97-07.htmHEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy ve vyučování. Praha : Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-397-0.Jiránek, F., Holubář, Z., Lomová, B. Otázky psychologie učení. Chápání pořádacích a syntaktických vztahů u dětí. Praha : SPN, 1966.Kirschner, P. A. a kol. Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching. In Educational Psychologist 41, s. 75-86. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15326985ep4102_1Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.Lust, B. Child language: acquisition and growth. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-44922-7.MÁLKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení : teoretická východiska a výzkum instrumentálního obohacování R. Feuersteina. Praha : Togga, 2008. ISBN 978-80-87258-02-6.Piaget, J. The language and thought of the child. London : Routledge, 2002. ISBN 0415267501.PRůCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.Psycholinguistik : ein internationales Handbuch (Psycholinguistics : an international Handbook). Berlin : de Gruyter, 2003. ISBN 3-11-011424-0. Elektronický zdroj.ŠTECH, S. Škola stále nová. Freinetova moderní škola, MCE - hnutí pedagogické kooperace, GFEN - Francouzská skupina Nové výchovy. Praha : Karolinum 1992. ISBN 80-7066-6730.VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Výběr, úvodní slovo a komentář J. Průcha. Praha : Portál. 2004. ISBN 80-7178-943-7.ZOUHAROVÁ, M. Zvláštnosti pojmu-termínu ve vyučování se zřetelem k syntaxi. 1. vyd. Olomouc : UP, 2002. ISBN 80-244-0434-6.ZOUHAROVÁ, M. Pojmové mapy ve vyučování syntaxe. In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Olomouc : UP, 2006, s. 186-189.ZOUHAROVÁ, M. Aplikace kognitivního konstruktivismu v pojmovém vyučování. Pedagogická orientace 2006, č.2, s 24-33. ISSN 1211-4669.Journal of psycholinguistic research [elektronický zdroj]. New York, N.Y.: Kluwer Academic/Plenum Publishers. ISSN 0090-6905. Přístupný registrovaným uživatelům NK ČR.
Garant
doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.