Předmět Didaktika českého jazyka ve vývojové perspektivě (OD2303125)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OD2303125 - Didaktika českého jazyka ve vývojové perspektivě, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Zakončení: zkouška
Literatura
Blajer, Z.; Vitvar, V. Problémy přípravy učitelů českého jazyka. Praha : SPN, 1972.Čechová, M. K vztahu tzv. lingvodidaktiky a lingvistiky. In Nekvapil, J. Šoltys, O. (eds.) Funkční lingvistika a dialektika. Praha : ÚJČ, 1988, s. 181-189.ČERNÝ, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996.DANEŠ, F. et al.: Vyučování mateřskému jazyku na našich školách. Naše řeč. 50, 1967, s. 65-77.Chlup, O. Několik statí k základnímu učivu. Praha : SPN, 1958.Chlup, O. K pojetí jazykového vyučování. Český jazyk a literatura 9, 1959, s. 98-110.HAUSER, P.: Pojetí a obsah vyučování českému jazyku na školách měšťanských a na školách 2. stupně. Filologické studie I. Praha, Univerzita Karlova 1969, s. 9-24.HUBÁČEK, J.: Jungmannova Slovesnost a vyučování slohu. Hradec Králové : PedF, 1972.Hubáček, J. Počátky vyučování slohu na české škole. Hradec Králové : PedF, 1980.Jedlička, A. Česká jazykověda a otázky jazykového vyučování. In KLÍMA, A.; KOPECKÝ, J. (eds.) Sborník Vysoké školy pedagogické v Praze. Praha : SPN, 1958, s. 127-142.JELÍNEK, J.: Vyučování českému jazyku v naší škole. In JELINEK, J.; CÍCHA, V.: Dvě studie o jazykovém vyučování. Praha, SPN 1964, s. 7-53.Jelínek, J. Nástin dějin vyučování českému jazyku v letech 1774-1918. Praha : SPN, 1972.KVÍTKOVÁ, N.: Vývoj funkci, pojetí a obsahu předmětu český jazyk v učňovském školství. In: Vybrané problémy všeobecného vzdělávání v odborném školství. Praha, VUOŠ1987, s. 29-36.PACOVSKÁ J. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha : Karolinum, 2011, v tisku.Průcha, J. Jazykové vzdělání. Analýza a prognóza systému. Praha : Academia, 1978.ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin. Český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1692-6.Vaňko, J. (ed.) Syntax a jej vyučovanie. Univerzita K. Filozofa v Nitre-FF, Nitra 2005. Další doporučená literatura:CVRČEK, V. Teorie jazykové kultury po r. 1945. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 8024610442.Čechová, M. Jazyková kultura a výuka češtiny ve škole. In Kuchař, J. et al. (eds.)Aktuální otázky jazykové kultury… Praha : Academia, 1979, s. 145-152.ČECHOVÁ, M.: Sto let od narození zakladatele teorie vyučování českému jazyku. Český jazyk a literatura 58, 2007-2008, s. 240-242.Hájková, E. Jazyk učebnic českého jazyka v období počátků budování socialismu. In Odbicie wažnych wydarzeň historycznych w jezyku i w literaturze czeskiej. Poznaň : Instytut Filologii Slowianskiej, 2010, s. 337-347, ISBN 978-83-926152-7-9.HAUSENBLAS, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha : PedF UK, 1997.HELBIG, G. Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha : Academia, 1991. ISBN 80-200-0312-6.JANÍK, T. Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 54, 2004, s. 243-249. ISSN 0031-3815.Janík, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-139-3.Janů, A. Jazyk mateřský a škola obecná. Se soustavou opravené a zjednodušené učby mluvnické. V Praze : Nákladem spolku Dědictví Komenského, 1897KAMIŠ, K.; NEKVAPIL, J. Valenční pojetí skladby ve škole. Praha : SPN, 1988.KOŘENSKÝ, J. Komunikace a čeština. Jinočany : H&H 1992. ISBN 80-85467-92-5.PEREGRIN, J. (ed.) Obrat k jazyku. Druhé kolo. Praha : Filosofia, 1998. ISBN 80-7007-102-8.Průcha, J. Vývoj, současný stav a perspektivy systému vzdělání a výchovy v mateřském jazyce ve všeobecně vzdělávací škole. Pedagogika 25, 1975, s. 701-713.Průcha, J. Můžeme být spokojeni se vzděláním v mateřském jazyce? Český jazyk a literatura 28, 1977/1978, s. 121-129.Průcha, J. Jazykové a komunikační vzdělání. In Průcha, J. (ed.) Modely perspektivního systému vzdělávání a výchovy… Praha : Pedagogický ústav ČSAV, 1980, s. 47-59.Průcha, J. Perspektivy vzdělání. Praha : SPN, 1983.SEARLE, J. R. Rečové akty. Bratislava : Kaligram, 2007. ISBN 978-80-7149-892-6ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha : Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-246-09487.ŠEBESTA, K. Základy teorie jazykového vyučování. In MACUROVÁ, A.; NEBESKÁ, I. (eds.) Jazyk a jeho užívání. Praha : FF UK, 1996, s. 275-284. ISBN 80-85899-19-1.Šmejkalová, M. Vývoj pojetí lingvistického učiva ve starších školských mluvnicích češtiny (1918-1945). O doplňku. In Brehmer, B.; Ždanova, V.; Zimny, R. (eds.) Die Welt der Slaven. Sammelbände. Beiträge der europäischen slavistischen Linguistik. Band 10.München : Verlag Otto Sagner, 2007, s. 137-143. ISBN 978-3-87690-988-2.ŠMEJKALOVÁ, M. Alois Gregor a Jan Kaňka- dvě osobnosti v historii školského mluvnictví. Český jazyk a literatura 59, č. 2, 2008/2009, s. 93-96. ISSN 0009-0786.ŠMEJKALOVÁ, M. Irena Vaňková, Iva Nebeská, Lucie Saicová Římalová, Jasňa Šlédrová: Co na srdci, to na jazyku jako inspirace pro výuku češtiny. Český jazyk a literatura 57,č. 1,2006/2007, s. 49-52. ISSN 0009-0786.Vachek, J. (ed.) U základů pražské jazykovědné školy (10. teze PLK). Praha : Academia, 1970.
Garant
doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.