Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná pedagogika (ODO114004)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ODO114004 - Obecná pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Primárním cílem předmětu je seznámit doktorandy s vybranými tématy obecné a sociální pedagogiky. Sekundárním cílem je rozkrývat složitosti výchovy v kontextu dnešní společnosti a poukázat na potřebu transdisciplinárního pohledu na fenomén výchovy. Terciárním cílem je hledat spolu se studenty možnosti, jak se mohou učitelé úspěšně vyrovnávat s nároky, které na ně v oblasti výchovy klade současná škola a společnost.

Sylabus

Možnosti a meze výchovy a její společenská determinace.Výchova a sebevýchova.Autorita učitele.Sociální skupina jako činitel výchovy.Multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání.Výchova jako specifický případ manipulace.Vybrané výchovné problémy ve školách.Mravní vývoj a mravní výchova.

Literatura

ATKINSONOVÁ, R.L.; ATKINSON, R.C.; SMITH, E.E. aj. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X.BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80- 85866-80-3. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80- 7178-463-X.FUCHS, A. Autorita. Praha : Melantrich, 1930. GIDDENS, A. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4. HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4. KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.KRAUS, B. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. MÍČEK, L. Sebevýchova. Praha : SPN, 1988. PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání. Praha : SPN, 1988. PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : PedF UK v Praze, 1996. PRŮCHA,J.: Multikulturní výchova. Praha, ISV 2001.PRŮCHA,J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004.SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-627-6. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1. VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4. VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184- 624-4. VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3. VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha : ISV, 2005. ISBN 80- 86642-43-7.VAŠUTOVÁ, M. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava : OU Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. WRÓBEL, A. (ed). Nauczyciel w krajach postsocjalistycznych jako sprawca i ofiara manipulacji. Lódž : Wydawnictwo Uniwersytetu Lodzkiego, 2010. ISBN 978-83-7525-489-1.

Požadavky

Plná docházka a aktivní účast v rámci výuky. Písemná práce (vypracování zadaných úkolů) a rozprava nad vypracovanými úkoly a prostudovanou literaturou, která se vztahuje k dané problematice.

Garant

prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.