Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Problem solving methods (OEB2310002)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OEB2310002 - Problem solving methods, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Primární cíl: Využít řešení úloh jako nástroje k budování kognitivní struktury studenta. Orientací na řešitelské strategie bude systematicky rozvíjena metakognice studenta. Sekundární cíl: Poskytnout studentům přímé zkušenosti s konstruktivisticky vedenou výukou v oblastech, s nimiž zatím nemají bezprostřední školní zkušenosti.Terciální cíl: Umožnit studentům diagnostikovat vlastní matematické schopnosti a znalosti a v případě potřeby jim nabídnout možnost reedukace (zejména u nosných matematických pojmů).

Sylabus

Seminář vedou: RNDr. Darina Jirotková, Ph.DSylabus1. Metoda modelování (interpretace úlohy: příběh, objekty, vztahy, model). 2. Metoda dramatizace (od dramatizace k simulaci a k tabulce, tvorba proceptu). 3. Metoda rozkladu: a) řetězení, b) klasifikace. 4. Série specifických metod (simplifikace, od konce, geometrické místo bodů, analogie atd.). 5. Odhalování pravidelností v různých prostředích metodou: posloupnosti, tabulky, grafu (procesuální uchopení pravidelností pomocí rekurze i konceptuální pomocí vztahu). 6. Metoda uvolňování konstant (jako nástroj procesu zobecňování v prostředí geometrickém, aritmetickém, algebraickém i kombinatorickém).

Literatura

Soubor učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ a příručky pro učitele nakladatelství FRAUS. (V r. 2009 jsou na trhu učebnice a příručky pro učitele pro 1. - 3. ročník.)Soubor materiálů na stránkách www.kmdm.pedf.uk, studentům 1.st.ZŠDalší materiály budou dodávány v průběhu semestruDále:Opava, Z.: Matematika kolem nás, AlbatrosHejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK)Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice)Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992)Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004).Koman, M.: Rozšiřování číselných oborů (Užití čtvercových sítí), (skriptum UK Praha, 1975)

Požadavky

Požadavky k ukončení kurzu (KZ) Aktivní účast na seminářích (více než 20% absence může být důvodem k neudělení zápočtu); v případě vážných důvodů, např. zdravotních, lze tuto podmínku upravit po dohodě s vyučujícím semináře. Napsání testu se ziskem alespoň 50% bodů. Test se bude psát při předposledním semináři (posledním před vánoci). Seminární práce, která je dobrovolná. Její zadání se odvine ze situace při seminářích. Hodnocení práce se promítne do celkového hodnocení. Vítaným, ale nepovinným materiálem, který je možné vložit do portfolia, může být i komentovaný soubor průběžně psaných reflexí ze seminářů. Komentář bude psán z hlediska vývoje vlastní osobnosti. Opět tento materiál může podpořit výsledné hodnocení.

Garant

doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.

Vyučující

doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.