Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogical and School Psychology (OENPP13001)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OENPP13001 - Pedagogical and School Psychology, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Obsah kurzu: Pedagogická a školní psychologie: Vymezení, pojetí, tématické zaměření pedagogické a školní psychologie (vývoj předmětu a jeho současná podoba), výzkum v pedagogické psychologii - posuny v metodologii (kombinace kvantitativních a kvalitativních metodologických strategií), rozvoj kvalitativních metod (etnografický přístup), nejčastější metody využívané v pedagogické a školní psychologii. Učitelská profese: Navázání a prohloubení témat probíraných v kurzu "Psychologie učitelství" (viz. Bc. studium VVP): Pojetí učitelské profese, osobnost učitele, nároky učitelské profese, nejistoty a zátěže učitelské práce, učitelská profese - změny v dnešní době. Pojetí žáka a jeho zdroje, pojetí výuky učitelem. Utváření obrazu učitele o dítěti jako o žákovi (obraz o osobnosti žáka, obraz o jeho výkonových charakteristikách). Profesní dráha učitele (začínající učitel - učitel expert). Autodiagnostické zdatnosti učitele. Žák: Osobnost žáka, školní "zdatnosti" - stávání se žákem (školní socializace), sociální a jazyková determinovanost školního vzdělávání, žák v širších biodromálních souvislostech, nároky školy vs. struktura žákovských dispozic. Žáci se specifickými edukační potřebami - žáci s potížemi v učení, žáci pracující pod a nad své schopnosti, nadaní žáci, žáci s poruchami chování apod. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Školní úspěšnost: Pojetí školní úspěšnosti, školní zdatnost a školní úspěšnost, hlavní příčiny učebních neúspěchů, rozvoj potencialit žáka - facilitující a inhibující faktory. Diagnostika školních zdatností žáka. Motivace k učení: Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci. Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty atd.; žákovská sebepercepce motivačních pohnutek k učení; učitelova percepce žákovských motivačních pohnutek; vývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci, změny v žákovské motivaci v průběhu posledních 20 let). Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika. Diagnostika žákovské motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb. Vztah k budoucnosti jako činitel žákovské motivace. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole), překonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole. Hodnocení ve škole: Funkce (význam), psychologická rizika a úskalí spojená s hodnocením, souvislosti s typem vyučování, možnosti a meze jednotlivých druhů hodnocení, vztahové normy, evaluace školních výsledků (měření na národní a mezinárodní úrovni), autodiagnostické postupy učitele v oblasti hodnocení. Učení a poznávání: Pojem učení a podoby učení, vybrané teorie učení a druhy učení (asociační teorie učení, klasické a operantní podmiňování, tvarová koncepce učení - učení vhledem, kognitivní teorie učení). Piaget - pojetí kognitivního vývoje a učení; Bruner - instrumentální konceptualismus; Bloomova taxonomie učebních cílů a procesy učení, transfer a interference v učení. Zákonitosti učení podle jednotlivých druhů učení. Učení ve školním kontextu: paměťové učení, učení senzomotorické (učení dovednostem), pojmové učení, učení poznatkům - vědomostem, učení řešením problémů, učení z textu, učení z obrazového materiálu, sociální učení. Učení a chyba - práce s chybou. Autoregulace učení - vzdělávací autoregulace (diagnostika a rozvoj). Strategie efektivního učení - smysluplné učení. Individuální zvláštnosti učení: Kognitivní styl, učební styl (žákovo pojetí učení, učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení - soulad učitelova a žákova stylu. Vztah žáků k učení a poznávání. Specifické poruchy učení - výskyt, nejčastější projevy, diagnostika, přístup učitele, náprava. Psychologické přístupy k učivu a vyučování: Dětské interpretace světa - žákovo pojetí učiva. Strukturování učiva. Modely vyučování a učení (transmisivní vs. konstruktivistické atd.). Metakognitivně koncipovaná výuka. Skupinové faktory v učení a vyučování. Interakce učitel x žák (žáci): Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon. Percepce žáka učitelem. Pojetí žáka (pojetí úspěšného žáka). Učitelova očekávání ("sebenaplňující proroctví"), typizování žáků, preferenční postoje učitele, kategorizace učitelů žáky. Pedagogická interakce a komunikace. Klima ve třídě a škole - pojem a základní dimenze. Výzkumy školního klimatu (diagnostika třídního a školního klimatu).Psychologie školní třídy a možnosti intervence v práci se třídou. Význam funkce"třetí aprobace"- třídní učitel. Rodina - Rodinná socializace a její dysfunkce, rodinné výchovné styly. Rozdíly mezi školní a rodinnou socializací (role rodiče a role učitele). Rodinná očekávání Nové formy komunikace mezi rodinnou a školou. Vývojové problémy v období dospívání ve vztahu ke školní práci a chování žáků a studentů. Akcelerace ve vývoji, problémy v hledání vlastní identity. Možné odchylky ve vývoji ( základní informace z patopsychologie v daném věkovém období). Specifické vývojové problémy v učení (SPU), příčiny, reedukace. Studijní problémy těchto žáků na 2. a 3. stupni školy. Prevence sociopatogenních jevů, preventivní práce se školní třídou a specificky zaměřenými skupinami žáků s rizikovým chováním. Odborné kompetence pracovníků v systém poradenských služeb ve školství: výchovný poradce, školní metodik prevence, odborník na reedukaci SPU, školní psycholog. Spolupráce s PPP, SPC, SVP./znalost vyhlášky 72,73 / 2005 viz webové stránky MŠMT ČR/. Školní a poradenská psychologie v učitelské přípravě. Nadaný žák ve škole. Žáci s problémovým chováním v období pubescence a adolescence, posuzování normy chování z hlediska práce učitele. Neklidný žák / syndrom ADHD/, neurotické obtíže a jejich problémy v prožívání, poruchy chování v závislosti na výchovných vlivech, možnosti intervence ve škole,spolupráce s PPP,SVP a s rodinou žáka. Profesionální příprava školních poradců a třídního učitele. Specifické poruchy učení , příčiny, reedukace, problémy těchto žáků na 2. stupni ZŠ a ŠS.

Literatura

St. Bendl, A. Kucharská (ed.): Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: UK PedF, 2008. Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001. Elliot, J. Place, M. : Dítě v nesnázích - příčiny, prevence, terapie, Grada 2002. Hadj Moussová, Z., Duplinský, J. a kol.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha PedF UK 2002. Hadj Moussová, Z. a kol..: Intervence. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha, PedF UK 2003. Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí.(Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče.) Praha, Portál 2004. Fišer, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál 1997. Hrabal, V.: Jaký jsem učitel ? Praha, SPN 1988. Hrabal, V.: Pedagogicko - psychologická diagnostika žáka. Praha 2002, UK PedF. Hrabal,Vl. (2002): Sociální psychologie pro učitele, UK, Praha. Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1984, 1989. Kolář, M.: Bolest šikanování, Portál, Praha 2001. Kyriacou, Ch.(2005): Řešení výchovných problémů ve škole, portál, Praha. Kulič, V.: Psychologie řízeného učení. Praha, Academia 1992. Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998. Mareš, J.: Sociální opora u dětí a dospívajících, Nucleus, HK 2002. Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Slon 1993. Matoušek, O.,Kroftová,A.: Mládež a delikvence, Portál, Praha 2000. Pavelková, I.: Motivace žáků k učení (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci). Praha, PedF UK 2002. Petty, G.: Moderní vyučování. Praha, Portál 1996. PSŠE: Typy žáků. PF UK Praha 1995. PSŠE: Čeští žáci po deseti letech. Praha PedF (v tisku). Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody pro praxi.)Praha, Portál 1999. Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku, UK HTF, Praha 1995. Vágnerová, M.(1995) : Psychologie školního dítěte, HTF,UK,Praha. Vágnerová, M. 2005): Školní poradenská psychologie,Praha.Karolinum. Výrost,J.,Slaměník, I. 2001): Aplikovaná sociální psychologieII.,Portál,Praha.

Garant

doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.PhDr. Lidmila Valentová, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.