Předmět General Education and Didactics (OENPP141)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OENPP141 - General Education and Didactics, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
V tomto kurzu si klademe následující tři základní cíle. Za prvé, naučit studenty analyzovat vybrané didaktické teorie využívané v minulosti i současnosti. Za druhé, naučit je pracovat se současnými kurikulární dokumenty, seznámit je s vývojem v oblasti státních maturitních zkoušek a dalšího testování žáků na základních školách. Za třetí, naučit je využívat a ohodnotit efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem a vybrané modely vyučování. Studenti jsou tak v připravováni na jejich budoucí učitelské povolání.
Sylabus
Obecná didaktika, teorie vzdělání a výběr učiva z historického pohledu - vymezení obecné didaktiky, vztah k oborovým didaktikám. Teorie materiálního vzdělání a teorie formálního vzdělání. Elementární a všeobecné vzdělání. Odborné a všeobecné vzdělání.Výběr učiva - didaktické teorie v 2. polovině 20. století: překonávání encyklopedismu a poznatkové roztříštěnosti, modernizace vzdělávacích obsahů, kurikulární teorie. Kurikulární dokumenty - Národní vzdělávací program, rámcové vzdělávací programy , školní vzdělávací programy, evaluační standardy (maturitní zkouška, testování žáků v průběhu povinné školní docházky), učební plány, učební osnovy, další dokumenty. Teorie vyučování a cíle vyučování - vybrané teorie výkladu vyučování (Herbartova teorie, pragmatická koncepce J. Deweye, konstruktivizmus a další teorie). Cíle ve vyučování - funkce cílů, hierarchizace cílů, Bloomova taxonomie, Niemierkova taxonomie. Efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem - nalézání podobností a rozdílů, vytváření shrnutí a psaní poznámek, podpora úsilí a poskytování uznání, zadávání domácích úkolů a cvičení, využívání nelingvistických reprezentací, kooperativní učení (organizační formy vyučování - frontální, skupinové, kooperativní a individualizované), stanovování cílů a poskytování zpětné vazby, tvoření a testování hypotéz, využívání nápověd, otázek a organizátor postupu (advance organizer). Pedagogický výzkum daných přístupů, jejich effect size, příklady jejich využití ve vyučování. Vybrané modely vyučování - model přímého vyučování (The Direct Instruction Model), model pochopení pojmu (The Concept Attainment Model), model tvorby pojmu (The Concept Development Model), modely řešení problémové úlohy (Problem-Centered Inquiry Models), Model analogie a metafory (The Synectics Model), model příčiny a následku (The Cause-and-Effect Model), model sokratovského rozhovoru (The Socratic Seminar Model), integrační model (The Integrative Model), model kooperativního vyučování (The Cooperative Learning Model). Pedagogický výzkum modelů, jednotlivé kroky ve vyučování dle modelů, příklady jeho využití ve výuce.
Literatura
Estes, T. H., Mintz, S. L., Gunter, M. A. Instruction: A Model Approach, 6/E. Boston: Allyn&Bacon, 2010. Marzano, R. J., Pickering, D. J., Pollock J. E. Classroom Instruction That Works: Research Based Strategies for Increasing Student Achievement. Upper Saddle River, NJ : Pearson Education, 2005. Uljens, M. School Didactics and Learning. UK, East Sussex: Psychology Press Ltd, 1997.
Požadavky
tématické okruhy probrané na přednáškách a další materiály v anglickém jazyce, na něž bude v přednáškách odkázáno zkouška je písemná ve formě didaktického testu s otevřenými, ale i uzavřenými otázkami
Garant
PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D., Ph.D.
Vyučující
PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D., Ph.D.