Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie učitelství (OK0218005)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OK0218005 - Psychologie učitelství, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Cílem kurzu je pomoc studentům s komplexním pochopením učitelské profese.1. Učitelská profese, profesionalizace a profesní socializace.2. Analýza učitelské profese - učitelská profese a její nároky (klinická náročnost učitelství, nejistoty, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese). Učitelská profesní identita.3. Rozdíly mezi rodinnou a školní socializací (role rodiče a role učitele). Vztahy mezi rodinou a školou (odlišnost pozic a vidění problémů) - rodičovská očekávání - význam školní docházky a vzdělávání pro rodinu - komunikace mezi rodinou a školou.4. Pomáhající profese. Lidský vztah jako součást profese. Syndrom vyhoření a jeho prevence. Stres a jeho zvládání (copingové strategie).5. Autodiagnostika učitele. Individuální pojetí učitelství. Zjišťování vlastních specifik pedagogického působení, zvláštnosti vlastního pojetí žáka (respektive úspěšného žáka) a preferenčních tendencí. 6. Gender ve škole - Zastoupení žen a mužů mezi vyučujícími a ve vedení škol. Genderové zatížení ped. komunikace (vyuč. metody, formy, motivování, klasifikace, atd.) Další stránky gender. zatížení školy ovlivňující práci vyučujících - učební osnovy, učebnice, atd.

Literatura

FONTANA, D. Psychologie v učitelské praxi. (Kapitola O učiteli.) Praha: Portál, 1997.FRANCIS, B.; SKELTON, CH. Investigating Gender: Contemporary Perspectives in education. Buckingham: Open University Press, 2001.HAVLÍK, R. a kol. Učitelské povolání z pohledu společenských věd. Praha: PedF UK, 1998.HRABAL, V. Jaký jsem učitel? Praha: SPN, 1988.KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.OKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000.PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha, PedF UK 2002.RENZETTI, C.M.; CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003.DeSINGLY, F. Sociologie současné rodiny. (zejména 1. Část) Praha: Portál, 1999.ŠTECH, S. Vývoj poznaků o vztahu rodiny a školy. Čs. Psychologie, 1997, 41, 6, s. 487-502.Povolání: učitel. (Zejména ŠTECH, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit?) Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 1994, 44, 4.Psychoanalytické inspirace pro výchovu. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 1999, 49, 4. Rodina a škola. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 2004, 54, 4.

Garant

doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.