Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika matematiky I. (OK0310051)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OK0310051 - Didaktika matematiky I., Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Cíl: Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti matematické i antropomatematické ve všech rolích, s nimiž má student zkušenost. Obsah: 1. Představa přirozeného čísla (stav, mnohost, veličina, adresa, operátor). Různé sémantické typy sčítání/odčítání. 2. Konceptualizace procesu, procept. Percepce počtu. Vznik a tvorba mnohostních představ. Velká čísla. Rytmus. Pravidelnosti. 3. Mentální charakteristika nácviků. Automatizace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely. 4. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj. 5.+6. Celek a část; kmenový zlomek, zlomek, desetinné číslo, procento. Záporné číslo. V obou oblastech izolované a generické modely, sémantické i strukturální. Požadavky k zápočtu v letn9m semestru školního roku 20061. 80tiprocentní účast na semináři. V případě nemoci lze semináře nahradit písemnou prací po dohodě s vyučujícím semináře.2. Aktivní účast na seminářích.3. Získání aspoň 50% bodů v zápočtovém testu.4. Vyřešení a opatření didaktickým komentářem 10 studentem zvolených úloh (buď jsou to úlohy, které zazněly jako výzvy na přednášce, nebo semináři, nebo jsou to úlohy na domovských webovských stránkách katedry pod jménem prof. Hejného, nebo jsou to úlohy z Matematického Klokana, které lze najít na www.matematickyklokan.net).5. Scénář experimentu, nebo záznam a pokus o analýzu interakce s jedním dítětem ve věku od 3 do 11 let. Cílem interakce je zjistit něco o způsobu myšlení zvoleného dítěte. Podněty jsou ve výzvách na přednáškách a cvičeních.

Literatura

Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6. Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138. Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342. Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356. Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.

Garant

prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.