Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání (OK0502119)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OK0502119 - Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je základní vhled do oborové didaktiky pro učitelky MŠ a prvního stupně ZŠ.

Sylabus

I. Teoretické znalostiProměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).Behaviorismus a metoda programovaného učení.Strukturalismus.Konstruktivismus. Konektivismus.Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.Odcizení přírodě a "zelené" terapie.Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.II. Metodologické znalostiPropojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.Dobré otázky.Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.Narativní metoda.Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.Zakládání sbírek v MŠ.AAE (třídní chovy a návštěvní programy). 

Literatura

Odkaz na moodle kurz DPKPV (Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání) na http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2  Povinná:Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání (v tisku).Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.Doporučená:ALTMANN, A. Úvod do didaktiky biologie. Praha : SPN : Ústav pro učitelské vzdělání UK v Praze. první vyd. 1974 s. 320.ALTMANN, A. Vyučovací metody v biologii (Kapitola z didaktiky biologie). Praha : SPN, 1971. 1. vyd. 230s.ŘEHÁK, B. Vycházky do přírody. 1. vyd. Praha : SPN, 1968. 244s.ŘEHÁK, B. Vyučování biologii na základní devítileté škole a střední všeobecné škole : Příspěvek k didaktice biologie. Praha : Svoboda, 1967. 2. vyd. opravené. 296 s.

Požadavky

Nejprve prosím věnujte pozornost dotazníku, který vyplňte před zahájením studia. Budeme na něj navazovat v přednáškách (již na prvním bloku) a je vhodné ho vyplnit před vstupem do moodlu. Vyplnění trvá si 10 minut.

Garant

PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.