Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojové problémy předškolního věku (OK0513116)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OK0513116 - Vývojové problémy předškolního věku, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

1. Normalita, variabilita a patologie vývoje. 2. Vývojové problém v předškolním věku, ve vztahu k vývojovým charakteristikám předškoláka: nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj jemné a hrubé motoriky, grafomotoriky, vizuomotorické koordinace, laterality, včetně problematiky vývojové dyspraxie; opožděný vývoj řečo-vých funkcí (dyslálie, dysfázie, dysgramatismus); opožděný či nevyrovnaný vývoj poznávacích funkcí (rozumových schopností, pozornosti, paměti), ale také vývoj akcelerovaný (nadané děti, hyperlexie). Zvláštní pozornost bude věnována otázce školní zralosti a tzv. riziku specifických poruch učení. rodině dítěte: nepodnětné rodinné prostředí (ohrožení senzorickou, kognitivní, emocionální a sociální deprivací), ne-vhodné výchovné styly v rodině a jejich důsledky, problémy v chování (braní hraček, afektivní výbuchy hněvu, zlosti, verbální agresivita), problémy v sourozeneckých vztazích, rivalita mezi sourozenci, žárlivost, odlišné názory rodičů na výchovu, případně i neshody s prarodiči. mateřské škole: problémy v adaptaci a zapojení do vrstevnické skupiny, komunikace mezi dítětem a spolužáky, komuni-kace mezi dítětem a učitelkou, nezájem o úkolové aktivity. 3. Na koho se obrátit? Praxe zařízení, které se na psychologické péči o předškolní děti podílejí (podpůrný poradenský systém: pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, klinická zařízení)4. Principy poradenské péče v předškolním věku, pedagogická terapie, stimulační programy, možnosti psychoterapie.

Literatura

Bogdanowitzová, M. - Swierkozsová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava, Kasimo 1998.Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, H+H 1993.Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.Hadj Moussová, Z., Duplinský, J.: Pedagogicko psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PedF UK 2002.Hadj Moussová, Z.: Pedagogicko psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PedF UK 2003.Hrabal, V.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žákas úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK 2002.Kirbová, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha, Portál 2000. Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.Matějček: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992 Matějček: Rodiče a děti. Praha, Avicenum 1986Langmeier - Matějček: Psychická deprivace v dětství. Praha, Avicenum 1974. Riefová, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991, Grada 1997 Sindelarová, B.: Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1995.Svobodová, Z. - Kolátorová, H : Hrajeme si s předškoláky. Pracovní listy pro rozvíjení grafomotoriky, myš-lení, matematických představ, zrakového vnímání, koncentrace. Praha, PPPP s.r.o. 1995.Švancarová, D. ? Kucharská, A.: Test rizika poruch čtení a psaní u nastupujících školáků. Praha, Scientia 2001.Švancara J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje Praha, SPN 1980 Vojtík, V. - Machová, J. - Břicháček, V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha, SPN 1990.Třesohlavá, Z. - Černá, M. - Kňourková, M.: Dříve než půjde do školy. Praha, Avicenum 1990.

Garant

PhDr. Klára Špačková, Ph.D.