Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika VV pro předškolní vzdělávání (OK0521233)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OK0521233 - Didaktika VV pro předškolní vzdělávání, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíl : Položit základy k teoreticky zdůvodněnému procesu přípravy a realizace výtvarné edukace jako tvořivě-výrazové dimenze předškolního vzdělávání. Integrovat receptivní, produktivní a výtvarně teoretickou dimenzi kompetence učitelky mateřské školy.Vytvořit poučený náhled na záměrně navozené a učitelkou vedené výtvarné činnosti dětí a funkční slovník pro pojmenování jevů a činitelů v situacích výtvarné výchovy.

Sylabus

1. Teorie1.1. Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína, její zvláštnosti a přínosy rozvoji osobnosti dítěte. Vztah cílů a prostředků. 1.2. Realizační prostředky výtvarné edukace (vizuálně obrazné prostředky a druhy činností s nimi). Hodnocení jako prostředek, úkol a cíl výtvarné výchovy. 1.3. Předpoklady a fáze výtvarného vnímání a tvorby.Význam imaginace a komunikace. 1.4. Výtvarné umělecké dílo znakový systém a objekt vnímání. Typologie otázek, jejich didaktický význam . 2. Praxe:2.1. Plánování výtvarných činností. Cíl, úkol, námět a výtvarný problém jako didaktické kategorie myšlenkového modelu výtvarné edukace. 2.2. Cesta od nápadu k výtvarnému úkolu a řešeným problémům. Myšlenkové mapy, konceptová analýza námětu. Informační model přípravy učitelky na vedené výtvarných činností dětí. Kontextualizace výtvarně edukačních obsahů. Metodické a tématické řady, integrované tematické celky.Klíčová slova česky: zodpovědnost, kompetence, rozhodování, informace, interpretace, estetická interakce, výtvarné vnímání, imaginace, tvorba, výraz, význam, forma, tvořivost

Literatura

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu/učení z umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012-2013. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, 351 s. ISBN 978-80-7290-700-7. s. 264-299HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr.Josef Raabe, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.HAZUKOVÁ,H.; Didaktika výtvarné výchovy VI ( Tvořivost a výtvarná výchova). 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2010. 108 s. SBN 978-80-7290-434-1. SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ,H.; SLAVÍK, J. Výtvarné čarování ( Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Albra spol.s.r.o(redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) Praha : Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9.Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7FULKOVÁ, M. a kol.: Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1999. BLÁHA,J.; SLAVÍK, J. Průvodce výtvar. uměním V. Praha: Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3 ŠAMŠULA, P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2. Výtvar. čítanka pro 2.-5.roč.základ.školy. Praha, Práce 1996ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvar.uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8. Námět ve výtvarné výchově. Praha,Sarah 1995. Techniky ve výtvarné výchově. 1996CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992 Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993 Objevujte s námi tvar. Aventinum 1995 Objevujte s námi textil. Aventinum 1996 Tužkou, štětcem nebo myší ... Aventinum 1998 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.)http://www.crea-edu.cz/co-je-kreativita

Požadavky

Seminární práce

Garant

PaedDr. Helena Hazuková, CSc.

Vyučující

Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.