Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pragmatika pro učitele 1. stupeň ZŠ II (OK0603249)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OK0603249 - Pragmatika pro učitele 1. stupeň ZŠ II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Studijní obor: učitelství 1.stupeň ZŠ Kurz: Pragmatika II Ukončení: zápočet Cíl kurzu: Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu. Smyslem kurzu je aplikace všech získaných poznatků při výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Součástí kurzu bude bohatá demonstrace modelových situací nastávajících při jazykové komunikaci. Požadavky k zápočtu: Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole" Zápočet nutno zapsat do konce zkouškového období semestru, kdy kurz proběhl.

Literatura

HOFFMANNOVÁ, J. - MÜLLEROVÁ, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994.CHEJNOVÁ, P. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ II. Praha: PedF UK, 2007.CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedf UK, 2010.LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000.MACHOVÁ, S. - ŠAMALOVÁ, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2005, 2007.ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999.VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.Gálik. S. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada, 2012.Hausenblas, K.: Explicitnost a implicitnost jazykového vyjádření. SaS, 33, 1972, s. 98-105. Hoffmannová, J.: Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? ČJL, 45, 1994-1995, 202-209. Jandová, E.: Čeština na www chatu. Ostrava: OU, 2006. Křivohlavý, J. - Mareš, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Machová, S. - Švehlová, M.: Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha: PedF UK, 2001. Morris, Desmond: Řeč těla. Bodytalk. Praha: ČS, 2009. Palenčárová, J.: Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. Praško, J. - Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996.

Požadavky

Seminární práce Pragmatika pro učitele II Pracovní list pro žáky 1. stupně ZŠTémata:1) gender v komunikaci2) manipulace v interpersonální komunikaci (nikoliv mediální)3) kulturní specifika a mezikulturní komunikace Student si vybere jedno z témat a vypracuje pracovní list pro žáky + pokyny pro učitele. K aktivitě je třeba vyplnit: cíl, průběh, pomůcky, čas trvání, účastníky  Další částí seminární práce je popsat tři situace a jejich vyústění:1) kdy byl někdo slovně manipulován v interpersonální komunikaci2) kdy vznikl, či mohl vzniknout  konflikt vlivem kulturních rozdílů komunikantů3) kdy bylo registrováno genderově nekorektní verbální jednání Doporučená literatura:Chejnová, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha, PedF 2010 Nutno odevzdat vytištěné do konce května 2015

Garant

PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.