Předmět Aktuální otázky pedagogiky II (OK0615103)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OK0615103 - Aktuální otázky pedagogiky II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je představit model 21CLD a rozvinout dovednosti studentů tento model využívat při plánování své výuky.
Sylabus
Sylabus ke kurzu Vstup dítěte do ZŠ (PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.) 1. Vymezení základních pojmů školní zralost školní připravenost školní způsobilost zralost školy 2. Kompetence dítěte na konci předškolního věku charakteristika dítěte předškolního věku Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání 3. Pedagogická diagnostika školní připravenosti a školní zralosti diagnostika dětského lékaře - pediatrické pětileté vyšetření diagnostika v PPP ? vyšetření školní zralosti pedagogická diagnostika učitelky mateřské školy ? průběžná pedagogická diagnostika učitele 1. stupně ZŠ ? zápis do školy 4. Zápis do 1. třídy ZŠ legislativa zápisy organizace, vlastní příprava zápisu, zkušenosti s různými typy zápisu rituál zápisu zahájení povinné školní docházky (předčasný vstup do ZŠ, OŠD, dodatečný OŠD) 5. Odklady školní docházky návrhy OŠD, realizace OŠD, dodatečné OŠD důvody OŠD statistika OŠD, počty dětí nastupujících do 1. tříd, počty dětí opakujících 1. třídu IP pro děti s OŠD vzdělávací programy pro děti s ODŠ 6. Spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce školy a rodiny společné kulturní akce (návštěva divadla, karneval, společná návštěva knihovny, oslava MDD, atd.) sportovní akce (olympiáda, sportovní den) návštěvy dětí v MŠ, ZŠ ukázkového hodiny, vzájemné hospitace společné besedy pro rodiče (se zástupci ZŠ, PPP, atd.), komunikace s rodiči společné zájmové kroužky nabízené v MŠ a ZŠ přípravné třídy 7. propojenost preprimárního a primárního vzdělávání v legislativě ČR i v mezinárodním srovnání ve vzdělávacím procesu, v pregraduální přípravě učitelů problematika přípravných tříd specifické programy (např. prohlubující program prvopočátečního čtení a psaní, předcházení specifickým poruchám učení, projekt škola bez dveří atd) 8. Aktuální problémy zvyšující se počty dětí s OŠD, spec. poruchy učení hodnocení a známkování dětí domácí učitelé, odjezd rodičů do zahraničí, děti cizinců školní vzdělávací programy v ZŠ RVP ZV, kompetence Sylabus ke kurzu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (PhDr.Anna Tomková, Ph.D.) kritické myšlení konstruktivistický model vyučování metody aktivního učení, metody čtení s porozuměním a tvořivého psaní kooperativní učení postupy efektivního hodnocení a sebehodnocení specifika Programu RWCT na 1.stupni ZŠ Sylabus ke kurzu Základy pedag. diagnostiky (PhDr. Anna Tomková, Ph.D., Mgr.Blanka Staňková) pedagogická diagnostika, hodnocení a sebehodnocení žák (třída), cíle, obsah, učební proces a hodnocení metody a nástroje hodnocení evaluace a autoevaluace školy diagnostické, hodnotící a sebehodnotící kompetence učitele Sylabus ke kurzu Rozvoj klíčové kompetence k učení (PhDr. Jan Voda, Ph.D.): Učící se společnost (learning society) a důraz na celoživotní učení. Klíčové kompetence jako cílová kategorie školního vzdělávání. Učení a konstrukce poznání - jak se učíme. Kognitivní a afektivní složka učení. Formální a neformální učení. Kognitivní svébytnost, metakognice (zvědomování). Sociální učení. Kompetence k učení - pojem vznikající, unikající, podněcující. Pokusy o terminologické vymezení, elaborace pojmu studenty. Blízké koncepty: vývoj, inteligence, řešení problémů, učební strategie. Připravenost učitele na rozvoj učebních kompetencí - situace podporující a tlumící rozvoj kompetence k učení Hodnocení kompetence k učení - učit se / naučit se. Formativní hodnocení (hodnocení pro učení). Mapa učebního pokroku. Tvorba konkrétních učebních materiálů účastníků kurzu rozvíjejících kompetenci k učení - pilotáž, reflexe, prezentace studentů. Škola jako učící se organizace (skryté kurikulum).
Literatura
Literatura ke výběrovému kurzu Vstup dítěte do ZŠ (PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.) BENÍŠKOVÁ, T. První třídou bez pláče. PRAHA: Grada 2007, ISBN 978-80-247-1906-1 PIŠLOVÁ,S., FILCÍK, G. Brzy půjdu do školy. PRAHA: SPN 1998, ISBN 80-85937-90-5. BUDÍKOVÁ, J, KRUŠINOVÁ, P., KUNCOVÁ, P. Je vaše dítě připraveno do první třídy? BRNO: Computer Press 2004, ISBN 80-7226-637-3. KLÉGROVÁ, J. Máme doma prvňáčka. PRAHA: Mladá fronta 2003, ISBN 80-204-1020-1. KUCHARSKÁ,A.,ŠVANCAROVÁ,D. Bezstarostné roky? PRAHA: Scientia 2003, ISBN 80-7183-291-X. KUTÁLKOVÁ, D. První třídou bez problémů. PRAHA: Makropulos 2000, ISBN 80-86003-36-1. KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. PRAHA: Grada 2005, ISBN 80-247-1040-4. OPRAVILOVÁ, E., FILCÍK, G. Než půjdeš do školy II. PRAHA: Blug 1996, ISBN 80-85635-73-9. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. PRAHA: Karolinum 2001. VERECKÁ, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. PRAHA: Lidové noviny 2002, ISBN 80-7106-474-2. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. PRAHA: Portál 2001, ISBN 80-7178-544-X. ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. PRAHA: Portál 2003, ISBN 80-7178-800-7. Literatura ke kurzu Čtením a psaním ke kritickému myšlení TOMKOVÁ, A.: Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha 2007. RUTOVÁ, N.: Učím s radostí. Praha 2003. FISHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha 1997. Školní vzdělávací program krok za krokem (Ed.H.Košťálová). Praha 2005. časopis Kritické listy Literatura ke kurzu Základy pedagogické diagnostiky: KOŠŤÁLOVÁ, H., MÍKOVÁ, Š., STANG, J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha 2008. Školní vzdělávací program krok za krokem (Ed. H. Košťálová). Praha 2005. SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. Praha 1999. SPILKOVÁ, V.: Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno 2004. ŠVEC, V.: Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno 2000. Literatura ke kurzu Rozvoj klíčové kompetence k učení:FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6. HOSKINS, B., FREDRIKSSON, U. Learning to learn: What is it and ca nit be measured? Luxembourg: European Commission, Centre for Research on Lifelong Learning, 2008. ISBN 978-92-79-09491-0. KASÍKOVÁ, H. Učíme děti učit se. [online]. Mezinárodní akademie vzdělávání, UNESCO Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3. SRBOVÁ, K. Učíme se učit. Praha: Občanské sdružení Projekt Odyssea, 2007. ISBN 978-80-87145-05-0. VÚP Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.
Garant
PhDr. Jan Voda, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jan Voda, Ph.D.