Předmět Sociální pedagogika II (OKB2314502)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKB2314502 - Sociální pedagogika II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.
Sylabus
metody sociálně-výchovné činnosti,sociálně-výchovná činnost v terénu, pomoc při řešení krizových životních situací,komunita a komunitní práce,pomáhání a dobrovolnická činnost,přirozené a institucionální prostředí výchovy,pedagogizace prostředí,multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání, rizikové chování dětí a mládeže ve školách a školských zařízeních,preventivní programy pro školy, výchova ke zdravému životnímu stylu.
Literatura
BENDL, S. Multikulturalismus - realita dnešních škol. Pedagogická orientace, 2003, č. 3, s. 70-85.BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Požadavky
Požadavky ze zkoušce:• vypracování zadaných úkolů,• prostudovaná doporučená odborná literatura,• povinně je třeba dále prostudovat:BENDL, S. Multikulturalismus - realita dnešních škol. Pedagogická orientace, 2003, č. 3, s. 70-85. • povinně je třeba prostudovat jednu z následujících dvou publikací (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.• povinně je třeba dále prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.• povinně je třeba rovněž prostudovat dvě kapitoly z učebnice (bude předmětem ověřování):BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-117. BENDL, S. Výchovné problémy a profesionální intervence. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 225-268. • zkouška bude organizována formou písemného testu s otevřenými položkami,• obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2003, 2011, 2014, 2015).
Garant
prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Vyučující
prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.