Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Alternativní pedagogika (OKB2314V50)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKB2314V50 - Alternativní pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je vybavit studenty základními informacemi o vzniku a vývoji reformních snah ve školství ve světě a u nás. Seznámí se s konkrétními alternativními koncepcemi a to jednak formou náslechů v alternativních školách a v následných reflexních seminářích. Po skončení kurzu by studenti měli být schopni posoudit možnosti alternativních pojetí vyučování v podmínkách současné české školy.

Sylabus

Concepts definition, ways of different structuring of various authors, research of the effectiveness of particular alternative pedagogy conceptionsMontessori pedagogyDalton planWaldorf pedagogyJena planHomeschoolingAntipedagogySummerhill

Literatura

CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Praha-Zlín : Baltazar, 1991.Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála 1995Ludwig, H. a kol.: Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha, ČS EFFE 2000Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, SPS 1998Montessori, M.: Objevování dítěte. Praha, SPS 2001Montessori, M.: Absorbující mysl. Praha, SPS 2003Pol, M.: Waldorfské školy: izolovaná alternativa nebo zajímavý podnět pro jiné školy. Brno,FFMU 1995Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, Portál 2001Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994Rýdl, K.: Jak dosáhnout spoluodpovědnosti žáka. Daltonský plán jako výzva. Praha, Strom 1998Rýdl, K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha, Public History 1999Rýdl, K.: Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha, ISV 2001Rýdl, K.: Inovace školských systémů. Praha, ISV 2003Schoenebeck, H.: Texty k postpedagogickému myšlení. Pardubice 2000.Schoenebeck, H.: Škola s přívětivou tváří. Pardubice 2001Steiner, R.: Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha, Baltazar 1993Wenke, H. - Roehner, R.: Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno, Paido 2000Zelina, M.: Alternatívne školstvo.Bratislava, IRIS 2000Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997Zuzák, T.: Hledání vztahu k dítěti ve waldorfské pedagogice. Ostrava, PedF OU 1998

Požadavky

Požadavky ke zkušce (ústní a písemná forma):- účast ve výuce- prezentace vystoupení na zvolené téma- znalost publikace Jana Průchy: Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., upravené vydání. Praha, Portál 2012

Garant

doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.