Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Rozvíjení matematické gramotnosti I (OKB7310212)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKB7310212 - Rozvíjení matematické gramotnosti I, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

 Koncepce předmatematické a matematické gramotnostiPojmotvorný proces se zaměřením na vzbrané pojmy (přirozené číslo, vybraný geometrický útvar); od jednotlivých modelů k pochopení reprezentace a k abstrakci.Pojem kvantita (neurčitá/určitá).Grafický znak/matematický symbol a jeho role v písemné komunikaci.Metody řešení (třídění - úplné/redukované - využití, význam; strom třídění/řešení; ostré lineární uspořádání úplné/reukované - orientace v OLU souboru; přiřazování - 3 typy; porovnávání - přirozené, základní, poměřování, rozdílem, podílem; ....), Od pokusu - omylu k hledání systému - experimentování - práce s možností, start kombinatorického myšlení, míra prvděpodobnosti.KOntext a jeho význam pro nástup matematického myšlení.Zákady logického myšlení - od uvažování k usuzování, pravdivost - hledání, dokazování; meze zobecňování; rozdíl - domněnka/odhad a tvrzení.Role jayzka, úplná informace, přesnost vyjadřování a přesnost představ.Rozdíl mezi: tvar a geometrický útvar.Celek a jeho části (relativita; kompozice/dekompozice).Transformace velikostní, polohové a další.Prvky topologie.Základy míry GÚ, podstata měření.Vývoj stavby. Čas jako čtvrtá dimenye.Prostorová/rovinná paměť dynamická/statická.Prostorová orientace dynamická/statická, slovní zásoba jaké nástroj k zvědomování.Prostorová představivost.   

Literatura

Coufalová, J., Pěchoučkový, Š, KAslová, M., Šípková, P. MEtodická příručka k pracovním učebnicím matematiky v 1.r. ZŠ (Fortuna, Praha 1997)Kaslová M. Předmatematické činnosti (RAABE : Praha 2010)  Kaslová, M. Labyrinty. Didaktické listy RAABEMedina, J. Pravidla mozku dítěteOpravilová, E. Předškolní pedagogika IISciacovelli, G. Nová matematikaStopardová, M. Otestujte své dítěStopenová A. K prostorové představivosti dětí předškolního věku. IN: ACTA PAEDAGOGICAE ANNUS III PREŠOV - OLOMOUC. PREŠOV: ROKUS, 2004. S. 61 - 70. Vágnerová Kognitivní psychologieVejmola, S. Chvála bludišťWeigl, I. Porovnávanie, usporadúvanie, priraďovanie  (SPN Bratislava 1987)sborníky konference Dva dny s didaktikou matematiky (po roce 2000)sborníky konference JAk učit matematice žájy 1. st. (sborníky Olomouc ACTA PAEDAGOGICAE )Dále didaktické listy RAABE pro MŠ a 1.st. ZŠKAslová, M. Třídění, Uspořádání, Pravidelnosti- závislosti-řady, Labyrinty, Číslo I, II, Číslo a literaturaDoplňkově materiály:Anno,M. a Anno M. Pohádka z cukřenkyArdley, N. Moje kniha pokusů VODAArdley, N. Moje kniha pokusů SVĚTLOKaslová, M.  Básně a říkladla pro hudebně pohybovou výchovu PDKaslová, M. články v časopise Pastelka, Moje Pastelka (1990 - 2003), Vlasta, Ředitelka mateřské školyKučera, M. a kol. HryOpravilová, E.  Petr a Hanka jdou do školyTanská, N.  Co mi řekl semaforTěšíme se do školy AlbatrosŠimonovy pracovní listy5x FilipDále je monžné na požádání dodat seznam cizojazyčné literatury (Aj, Frj, Itj, Špj, Nj)především řeční autoři ve sbornících CIEAEMdále:Gasser E.,Aberkaine,F.Nédélec, A-M.Doutremepiiche, F. a kol.Alternativní směry pouze v oroginále (nikoli části překladů)

Požadavky

100 % účastseminární práce na zvolené téma (studenti si volí na posledním setkání 1 ze dvou/tří nabídnutých témat a zpracují je na minimálním vzorku 8 dětí. Práci odevzdají písemně včetně uvedení přesného záznamu toho, co dětem sdělili, jak děti reagovaly (doba, jazyk, ,...)  a včetně příloh dětských prací, ke kterým provedou dílčí analýzu jako součást seminární práce; práce bude v následujícícm setkání diskutována s dalšími, kteří řešili totéž téma.Po splnění těchto podmínek  se lze přihlásit ke ZK: otázky se vztahují k jednotlivým tématům viz obsah kurzu. U ZK student  u daných otázek prokláže pochopení problematiky.

Garant

PhDr. Michaela Kaslová

Vyučující

PhDr. Michaela Kaslová