Předmět Rozvíjení matematické gramotnosti II (OKB7310213)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKB7310213 - Rozvíjení matematické gramotnosti II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je vybavit studenty praktickými nástroji pro rozvíjení předškolních dětí v předmatematické gramotnosti s respektováním specifik této věkové kategorie (v návaznosti na vývojovou a kognitivní psychologii) a dále ho vybavit matematickými a matematicko-didaktickými nástroji, kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled a byl schopen pracovat se ŠVP, vyhodnocovat dílčí diagnostické aktivity významné pro úpravu ŠVP.
Sylabus
Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují cíle i obsah předmatematické gramotnosti a úzce navazuje na předmět RMG I.a) Hrou poznáváme trojrozměrný svět prostřednictvím hmatu, zraku, manipulace a kineze; trvalost tvaru v závislosti na charakteru látky; role jazyka; rozvoj prostorové /rovinné orientace, paměti a představivosti v rámci mikroprostoru, mezzoprostoru a maxiprostoru; rozvoj jazyka; čára jako komunikační nástroj (kvalita, role, interpretace čáry); druhy čar dle tvaru ve spojení s pohybem; labyrinty a jejich význam; obrázky jedním tahem; transformace (barevná, velikostní, polohová, tvarová, 2D-3D,..);odlišení dvou světů prostoru a umělého světa roviny; shodnost (symetrie, posunutí a rotace v činnostech); zobecnující sdělení a jejich negace jako nástroj k jejich pochopení a k posuzování pravidel, rozpoznání pravdy od nepravdy; vývoj stavby u různých typů stavebnic; cesta k míře ve hrách; závislosti polohové, tvarové, velikostní nebo kvantitativní jako příprava na první stupeň rozvoje funkčního myšlení; substituce v dokončení rytmizace/pravidelnosti/řady; celek a jeho části - relativnost pojmů; tvar a proporce celku; procesy porovnávání, poměřování; celek a procesy: dekompozice, destrukce, likvidace, kompozice, kompletace, kopie, rekonstrukce a další; hádanky jako příprava na vymezování nových pojmů;práce s materiály (modelíny, těsta, tkaničky, novinový papír, drát, kostky, sádra, drobné předměty; sníh, led, přírodniny, křída)b) Svět čísel ve hrách a v různých kontextech.c) Postupy ve hrách, první strategie, souvislost s přípravou na metematicko-logické metody řešení jako např. třídění, uspořádání, uvažování, usuzování, přiřazování (včetně pravdivostních hodnot)
Požadavky
100 % účast, domácí přípravy včetně seminární práce s pojené s pedagogickou praxí.Zápočet za účast a závěrečnou práci v písemné podobě:analýza zadané a vyzkoušené hry z pohledu matematické podstaty (písemně), její možnosti obměn včetně odůvodněné gradace náročnosti.
Garant
PhDr. Michaela Kaslová