Předmět Seminář k pedag. praxi III (OKB7315313)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKB7315313 - Seminář k pedag. praxi III, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
diskuze o alternativních a inovativních mateřských školách (hledání vztahu teorie a pedagogické praxe) restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení reflexe hospitačních praxí sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch) konkrétní individuální a skupinové úkoly (např. navrhnout schéma rozhovoru s rodiči, proč se rozhodli umístit jejich dítě do této alternativní mateřské školy, prostudovat alternatviní či inovativní školní program a vypracovat přípravu na mikrovýstup nebo projekt, vytvořit si pozorovací a hodnotící arch pro praxi v alternativní mateřské škole atd.) aplikace teoretických znalostí (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.)
Literatura
Badegruber, B.: Otevřené vyučování ve 28 krocích. Praha, Portál 1994. Calgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991. Červenka, S.: Angažované učení. Praha, T. Houška 1992. Červenka, S.: Učit se, Učit se? Učit se! aneb angažované učení v praxi. Praha, Agentura Strom 1993. Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996. Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003. Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996 Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000. Houška, T.: Škola hrou. Praha, T. Houška 1991. Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993. Krejčová, V., Kargerová J.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha, Portál 2003. Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998. Praha, Karolinum 1995. Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996. Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994. Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992. Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995. Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991. Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995. Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33. Štech, S.: Škola stále nová. Praha, Karolinum 1992. Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové, Líp 1997. Váňová, R. ? Nejedlá, D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století) Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997.
Požadavky
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na semináři, prezentace zvoleného alternativního či inovativního směru a přípravy na vzdělávací činnost ve vybrané mateřské škole vycházející ze školního programu (na základě domluvy s ředitelstvím MŠ - příprava mikrovýstupu, celého dne nebo projektu) s následnou reflexí a důrazem na sebereflexi.
Garant
PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.