Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Multikulturní výchova (OKBPV14V35)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKBPV14V35 - Multikulturní výchova, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Primárním cílem je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Sekundárním cílem je umožnit studentům seznámit se základními pojmy a inspirovat se při hledání adekvátních metod pro výuku a realizaci multikulturní výchovy.

Sylabus

Multikulturní, interkulturní a transkulturní společnost. Multikulturalismus a současné diskuse o jeho oprávněnosti. Sémantické modely multikulturality. Kulturní zvyklosti různých národů a etnik.Rozdílné symboly v komunikaci, komunikační bariéry, etiketa.Etnické postoje, stereotypy a předsudky. Základní pojmy používané v oblasti multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání. Praxe multikulturní výchovy v zahraničí. Multikulturní výchova v české škole - cíle, možnosti, problémy. Multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP.Metody a formy multikulturní výchovy. Zdroje informací pro výuku multikulturní výchovy.Komunikace českých učitelů s rodiči (příslušníky) jiné etnické skupiny, resp. kulturní komunity.

Literatura

BALVÍN, J. aj. Rómové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem : Hnutí rodina, 1999.BALVÍN, J. aj. Rómové a alternativní pedagogika. Ústí nad Labem : Hnutí rodina, 2000.BARŠA, P. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. BITTL, K. H., MOREE, D. Pokladnice hodnot. Transkulturní učení hodnotám. Dresden: Europa-Direkt e.V., 2007. BURIÁNEK, J. (ed.). Interkulturní vzdělávání. Příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha:  Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1. DANIEL, B. Dějiny Rómů. Olomouc : UP, 1994.ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností: Rozumět identitě. Praha : Triton, 2006. GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4.HAJSKÁ, M., BOŘKOVCOVÁ, M.  Analýza kurzů multikulturní výchovy pro budoucí pedagogy na českých vysokých školách. Praha : Člověk v tísni, 2009. HIRT, T., BUDILOVÁ, L. (eds.). Policista v multikulturním prostředí. Praha : Člověk v tísni, 2005. NEČAS, C. Rómové v České republice včera a dnes. Olomouc:  UP, 1999.PAVLÁT, L. Židovská tématika v českých školách. Praha : AŽV, 1998.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova - teorie, praxe, výzkum. Praha : ISV, 2001.PRŮCHA,J. Interkulturní psychologie. Praha : Portál, 2004.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2006.SEKYT, V. Zamyšlení nad zvláštnostmi romských dětí vstupujících do školy. Praha : Portál, 1998.SEKYT, V. Národnostní menšiny v České republice. In Studijní materiály pro školení terénních sociálních pracovníků. Praha : Člověk v tísni, 2001.RÝDL, K., NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha:  IPPP, 1997.ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha : Portál, 1998.ŠATAVA, L. Národnostní menšiny v Evropě. Praha : Železný, 1994.ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha : Portál, 2001.ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 1998.ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0277-0.

Požadavky

Plná docházka a aktivní účast v rámci prezenční části výuky (v případě absence - zadání obtížnějšího úkolu). Studenti si vyberou jedno z témat multikulturní výchovy, přičemž pro jeho zpracování zvolí formu posteru. Studenti prostudují jednu publikaci na základě doporučení vyučujícího.

Garant

prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.