Předmět Teorie výchovy (OKN231405)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKN231405 - Teorie výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je otevřít se pluralismu v oblasti edukace. Teorie výchovy by měla studentovi oboru pedagogika posloužit jako mapa, která mu může ukázat cestu ve spletitosti pedagogických teorií, směrů a proudů.
Sylabus
Edukace spočívá v dosahování konkrétních cílů - jeho výsledkem by mělo být získání jistých dovedností a vědomostí. Průběh edukace je ale současně výrazně spjatý se způsobem, kterým vnímáme realitu okolního světa. V předmětu teorie výchovy budeme hledat propojení edukace s jejími teoretickými východisky a současně propojení s třemi základními teoretickými pilíři, o které se pedagogika opírá: filosofie, ideologie a teorie.Příklady možných témat:Filosofie a pedagogika (idealismus a existencialismis)Ideologie a pedagogika (konzervatismus a liberalismus)Teorie a pedagogika (esencialismus a progresivismus)Kritické teorie v pedagogice aj.
Literatura
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.Brezinka, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001.Gutek, G., L. Philosophical and Ideological Perspectives on Education. Needham Heights: Pearson Education, 1997.Kwieciński, Z., Śliwerski, B. Pedagogika. Warszawa: PWN, 2004.Prokop, J. Pedagogika a ideologie. In: Prokop, J., Rybičková, M. (Ed.) Proměny pedagogiky. Praha: PedF UK, 2005, s. 155-161.Prokop, J. Škola a společnost v kritických teoriích 20. století. Praha: Karolinum, 2005.Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.Singule, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966.Singule, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992.Zelina, M. Teórie výchovy. Hĺadanie dobra. Bratislava: SPN, 2004.
Požadavky
Požadavky k zápočtu: - 75 % účast na seminářích, dvě monografie dle výběru - seminární vystoupení včetně písemné formy na vybrané téma (idealismus a edukace, konzervatismus a edukace, esencialismus a edukace, islám a edukace apod.), - teoretická reflexe pedagogického filmu, literatury, práce učitele apod. Požadavky ke zkoušce: - testy z prostudované povinné literatury (75% úspěšnost)
Garant
doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.