Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika ICT 01 (OKN2319711)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKN2319711 - Didaktika ICT 01, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

DIDAKTIKA INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE A JEJÍ PŘEDMĚT Předmět a úkoly didaktiky informační a komunikační technologie, její pojetí jako nástroj pro učitele. Informační výchova a vzdělávací oblast ICT jako součást všeobecného vzdělávání a jejich postavení v systému výchovy. VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ CÍLE INFORMAČNÍ VÝCHOVY, VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A PŘEDMĚTŮ ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE NA ZŠ A SŠ Postavení informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT v kurikulu ZŠ a SŠ. Vymezení cílů informační výchovy, vzdělávací oblasti ICT a předmětů zaměřených na počítačové technologie v oblasti kognitivní, psychomotorické a afektivní a vymezení funkce a významu těchto cílů pro činnosti žáků. VYUČOVACÍ METODY VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE Vymezení pojmu vyučovací metoda. Klasifikace vyučovacích metod podle jejich uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu, jejich výběr, funkce a použitelnost pro informační výchovu. Konstruktivistické přístupy k informační výchově a ke vzdělávací oblasti ICT. Metody pro podporu učení na základě chyby a omylu, na základě objevování vlastní činností (learning by doing), na poznávání řešením problémů (problem solving), na základě objevitelské vědecké činnosti (inquiry learning), na základě wiki-learning. ORGANIZAČNÍ FORMY VHODNĚ VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE Klasifikace organizačních forem a jejich použitelnost pro potřeby informační výchovy (individuální, hromadná, frontální, individualizovaná, projektová, diferencovaná, skupinová, kooperativní, týmová výuka, exkurze, experimentální/laboratorní cvičení, field-trip, výuka v počítačové laboratoři). Otevřené vyučování. Pedagogická komunikace a interakce ve výuce informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT. Komunikativní a emocionálně motivační dimenze vyučování. DIDAKTICKÉ PRINCIPY/ZÁSADY A PODMÍNKY VYUČOVACÍHO PROCESU ZAMĚŘENÉHO NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT UČEBNÍ ÚLOHY VE VÝUCE INFORMAČNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT Typologie úloh pro osvojování a rozvíjení poznatků a dovedností (intelektových, senzomotorických, pracovních a komunikativních) žáků v informační výchově a vzdělávací oblasti ICT. Typologie problémových úloh (podle složitosti a obtížnosti, podle postupů při jejich řešení). TVORBA ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PRO VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT JAKO SOUČÁST DIDAKTICKÉ TRANSFORMACE Učivo jako jeden z klíčových systémových prvků výuky. Učivo informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT, jeho výběr, kategorizace, struktura a uspořádání v pedagogických dokumentech. Didaktická analýza učiva informační výchovy a ICT. BEZPEČNOST A HYGIENA PRÁCE V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT

Literatura

BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993.BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava : Amosius servis, 1997.BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966.COLLIS, B., MOONEN, J. An on-going journey: Technology as a learning workbench [on-line]. [cit. 12.9.2009]. University of Twente, Enschede, The Netlerlands, 2005. Dostupné na: http://www.bettycollisjefmoonen.nl/rb.htm.Constructionist approach to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceedings. 12th European Logo Conference, 16-20 August 2010, Paris. (Eds.) J. E. Clayson, I. Kalaš.ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998.DOCKTERMAN,D.A. Great Teaching in the One Computer Classroom. Tom Snyder Productions, 1990.FENCLOVÁ, J. Didaktické myšlení učitele fyziky. SPN : Praha,  1984.GEOFFREY, P. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009.KALAŠ, I. a kol. Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Zvaná přednáška. DIDIFO2011, Banská Bystrica.KALAŠ, I. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdie. UNESCO, 2011. Ústav informácií a prognóz školstva : Bratislava, 2011 ISBN 978-5-905175-03-9 (anglický originál) KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003.MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.MUDRÁK, D. Rozvíjení kompetence pro manipulaci se strukturami jako součást informační výchovy. Praha : PedF UK, 2007. Disertační práce.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2006.Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2005.kol. Informačně technologický základ. Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky. CERMAT : ÚIV, 2006.kol. Škola pro 21.století. Akční plán pro realizaci "Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 - 2013" (usnesení vlády č.1276/2008). MŠMT : Praha, 2009.SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Efektivní práce s informacemi ve škole. Praha : Portál, 1997.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.SKALKOVÁ,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.TAYLOR, R. P. In: R. P. Taylor (Ed.) The computer in school: Tutor, tool, tutee (s.1-10). New York: Teachers College Press, 1980. Dostupné na: http://www.citejournal.org/articles/v3i2seminal1.pdfTAYLOR, R. P. Reflections on The Computer in the School. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education [Online serial] 3(1), 2003. [cit.12.9.2009]. Dostupné na: http://www.citejournal.org/vol3/iss1/seminal/article2.cfmUDEN, L., BEAUMONT, C. Traditional vs. Cognitive Learning. Chapter in: Technology and Problem-Based Learning. 2006.

Požadavky

Požadavky k zápočtu:1) Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce.2) Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenční výuky.3) Analýza úloh ve vybrané učebnici.4) Soubor pojmových map ke třem vybraným pojmům učiva vzdělávací oblasti ICT na ZŠ/SŠ.Požadavky ke zkoušce:Na závěr prezenční části si každý vybere námět pro didaktický projekt, který vypracuje ke zkoušce.1) Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu při řešení zadaného didaktického projektu.2) Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě zápočtových prací z oblasti zaměření předmětu.

Garant

doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.

Vyučující

doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.Mgr. Petra Vaňková