Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychopatologie dětí (OKN913011)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKN913011 - Psychopatologie dětí, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Základním východiskem výuky proponovaného kurzu je zdůrazňování značné vývojovou variability psychického vývoje dítěte a v tomto kontextu nepokládat každý nestandardní projev v chování dítěte za psychopatologický. Často se jedná spíše o hraniční projev ještě přiměřeného duševního vývoje ? to platí především pro složitější ontogenetická období. Bohužel jisté patologické "nálepkování" se nevyhýbá ani dětem školního věku, dokonce možná se s ním u dětí setkáváme nejčastěji.

Sylabus

Vlastní výuka psychopatologie je realizována formou přednášek a seminářů. Jednotlivé téma je prezentováno formou úvodní přednášky s odkazem na literaturu specifickou pro dané téma. Na úvodní přednášku navazuje ilustrativní kazuistika z odborné poradenské praxe přednášejícího. Obsah prezentované kazuistiky sleduje sice psychopatologickou diagnostiku tématu, ale stejně silný důraz je kladen na poradenské souvislosti tj. - možnosti edukační v daném případě, práce v pedagogicko-psychologické poradně, případně spolupráce dětským lékařem a psychiatrem. Důraz je kladen na spolupráci s rodiči, orientaci na okolí poruchou postiženého dítěte; jeho pozici ve třídě. Nezanedbatelná je spolupráce a informovanost ze strany třídního učitele a dalších vyučujících pracujících ve třídě s žákem vyžadujícím specielní odbornou a poradenskou pomoc.Celý kurz dětské psychopatologie je koncipován způsobem usilujícím o vzájemnou propojenost a návaznost jednotlivých přednášených disciplin - konkrétně pro předmět psychopatologie jde o tematické okruhy poruch učení a chování a problematiky sexuálního vývoje.Podstatnou část přípravy studentů v předmětu psychopatologie představují seminární konzultace realizované v podstatě dvěmi způsoby: přímo v seminární výuce jsou konzultovány z výše uváděných hledisek konkrétní případy eventuelně uváděné posluchači z jejich případné odborné praxe, seminární práce, jsou koncipovány tak, že vedle teoretického zpracování zadaného tématu je součástí práce i kazuistika konkrétního případu s důrazem na jeho prognózuKoncepce výuky vychází z tradičnějšího pojetí třídění psychopatologických jevů a v současné době v psychiatrii zavedená tzv. Mezinárodní klasifikace nemocí (10. revize) je podrobně vysvětlena a komentována v historickém kontextu, především z evropského pohledu a učení významných osobností psychiatrie a psychopatologie.Upřesnění obsahu jednotlivých studijních témat:Pojmy duševního zdraví a normalityDuševní zdraví ? u dítěte chápáno jako vývojový fenomén reflektující dané prostředí a z něho se odvíjející i vyvíjející.Vedle biologických faktorů, především rodinné prostředí, škola a často, především v období dospívání, vlivy spoluvrstevníků. Z tohoto pohledu je potom nutno pojímat i koncepty normality.Příčiny duševních poruch a chorob v dětském věku, základní pojmyEndogenní činitelé, přímé vlivy dědičnosti, vlivy v období prenatálním, natální fáze, vlivy postnatální, multifaktoriálnost etiologie i patogeneze. Pojem symptonu, syndromu a nosologické jednotky. Teorie normality - statistická, subjektivní, ideální, sociokulturní, vlivy dynamických teorií, etická hlediska v přístupu k duševně nemocným.Náročné životní situaceVysvětlení pojmů stres, frustrace, jejich specifikace a rozdíly; psychická deprivace - základní definice, příčiny, členění a následky. Konflikty - definice, členění, řešení konfliktových situací - vývojové hledisko, formy adaptace a vlivy individuální tolerance.Mentální retardaceUvedení do "specifikace" pojmu mentální retardace. Definice, etiologie (chromozomální a metabolické poruchy, infekce, intoxikace, porodní komplikace, vlivy deprivace, dědičnost); členění. Mentální charakteristika dětí s podprůměrným intelektem. Demence - etiologie, definice. Osobnostní a typologická charakteristika.Psychické projevy při organických a dalších nervových porucháchOrganické psychické poruchy - různorodost etiologie; mozková komoce, kontuze, dětská mozková obrna, epilepsie v dětském věku. Onemocnění dítěte encefalitidou, meningitidou.Dětské neurózy ? psychogenní a emoční poruchyZákladní charakteristika a etiologie neuróz. Specifické projevy neurotických onemocnění v dětském věku a dospělosti. Věková variabilita a podmíněnost, osobnostní faktory. Neurotické dítě a školní prostředí.Specifické vývojové poruchy, LMD ? tradiční koncept a současné pojetíLehká mozková dysfunkce - základní definice, zdroje a příčiny, komplexnost obrazu a základní příznaky (vývojová nerovnoměrnost, poruchy aktivity, pozornosti, emocionální projevy, poruchy motoriky). Souvislost LMD se specifickými poruchami učení - členění, výskyt, nejčastější projevy, náprava, přístup učitele.Poruchy chování, dětská delikvence.Definice, diagnostické členění a diferenciace, příčiny a projevy, zdroje v osobnosti, v sociálním prostředí, dětská delikvence, její nejčastější projevy, možnosti prevence, suicidiální chování.Disharmonický vývoj osobnostiZdroje a příčiny, definice a blízká diagnostická terminologie, charakteristika vývoje v dětské ontogenezi, nejčastější a nejzávažnější projevy. Etická hlediska.Týrané a sexuálně zneužívané dítěKulturní a sociální vlivy a determinanty ? historické změny v přístupu.Typy sociálního prostředí ? charakteristika rodiny týraného a zneužívaného dítěte, osobnost matky a jejího partnera.. ?Specifika? ohroženého dítěte. Znaky a projevy chování dítěte signalizující syndrom. Následky syndromu pro další vývoj.Návykové chování dětí a v době v době dospíváníPříčiny drogové závislosti. Vedle tzv.nových drog stále největším problémem konzumace alkoholu a tabáku; problematická tolerance vůči drogám u určitých společenských skupin (bagatelizace marihuany). Závažnost účinku drog na nezralý organizmus. Gamblérství ? dosud u dětí přehlížený fenomén. Typické znaky závislého chování. Možnosti intervence.Dítě v nemociProžívání dítěte nemoci z vývojového hlediska, reakce na nemoc, simulace, agravace, disimulace. Dítě pod vlivem léků a dalších omezení vyvolaných nemocí, přístup rodičů, školní situace. Přístup k dětem chronicky nemocným a handicapovaným, autoplastický obraz nemoci.Dětská psychoformní ( psychosomatická ) onemocněníDefinice, vývoj poznatků o psychogenních faktorech somatických onemocnění, specifická a nespecifická teorie vzniku. Vlivy prostředí a osobnostní podmíněnost vzniku choroby. Nejčastější choroby tohoto typu v dětském věku, sociální kontexty.Pervazivní vývojové poruchyPronikavé výrazné a komplexní postižení duševního vývoje dítěte, počínající v raném dětství.Kannerův časný infantilní autismus ? narušená sociabilita, komunikace a herní aktivity, stereotypie,rituály. Atypický autismus. Aspergerův syndrom ? "autistická psychopatie". Rettův syndrom ? genetický zdroj poškození, výskyt pouze v dívčí populaci. Dezintegrační psychóza a Hellerův syndrom.Vzácné typy psychického poškození ? přesto v souvislosti s integračními koncepty nutná alespoň minimální znalost výchovného poradce.Psychózy v dětském věku a dospíváníSchizofrenie ? základní projevy, aspekty věku.Hebefrenní, oneroidní, katatonní a simplexní forma. Diferenční hlediska, prognóza. Infekční psychózy a psychické poruchy při intoxikacích.Klasifikace psychických poruch ? MKN-10 Podstata moderní současné klasifikace ? východiska a koncepty.Pojmové a obsahové rozdíly ve vztahu k dětské psychopatologii. Komparace tradičních nosologických jednotek a MKN.

Literatura

Fischer,J. a kol.: Dětská psychiatrie. SZdN, Praha 1963.Hort,Vl.a kol.:Dětská a adolescentní psychiatrie.Portál,Praha,2000.Koluchová,J. a kol.: Přehled patopsychologie dítěte. UP, Olomouc 1989.Langmeier,J., Matějček,Zd.: Psychická deprivace v dětství. Avicenum, Praha 1974.Langmeier,J., Balcar,K. Špitz,J.: Dětská psychoterapie. Avicenum, Praha 1991.Matějček,Zd.: Praxe dětského psychologického poradenství. SPN, Praha 1991.Matějček,Zd.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. SPN, Praha 1992.Mezinárodní klasifikace nemocí.10.revize.Duševní poruchy a poruchy chování.Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka (přel. z angl.originálu).Praha,Psychiatrické centrum,1992.Nešpor,K.: Návykové chování a závislost.Praha,Praha,2000.Richterová,J. a kol.: Patopsychologie. SPN, Praha 1969.Švancara,J.: Poruchy psychického vývoje. UJEP, Brno 1979.Vágnerová,M.: Variabilita a patologie psychického vývoje. Karolinum, Praha 1993.Vágnerová,M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Portál, Praha 1994.Vágnerová,M. : Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha, 2005Vaníčková,E.,Provazník,K.,Hadj-Moussová,Z.,Spilková,J.: Sexuální násilí na dětech.Portál,Praha,1999.

Garant

PhDr. Tereza Soukupová, Ph.D.