Předmět Psychopatologie dětí (OKN913011)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKN913011 - Psychopatologie dětí, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Základním východiskem výuky proponovaného kurzu je zdůrazňování značné vývojovou variability psychického vývoje dítěte a v tomto kontextu nepokládat každý nestandardní projev v chování dítěte za psychopatologický. Často se jedná spíše o hraniční projev ještě přiměřeného duševního vývoje ? to platí především pro složitější ontogenetická období. Bohužel jisté patologické "nálepkování" se nevyhýbá ani dětem školního věku, dokonce možná se s ním u dětí setkáváme nejčastěji.
Sylabus
Vlastní výuka psychopatologie je realizována formou přednášek a seminářů. Jednotlivé téma je prezentováno formou úvodní přednášky s odkazem na literaturu specifickou pro dané téma. Na úvodní přednášku navazuje ilustrativní kazuistika z odborné poradenské praxe přednášejícího. Obsah prezentované kazuistiky sleduje sice psychopatologickou diagnostiku tématu, ale stejně silný důraz je kladen na poradenské souvislosti tj. - možnosti edukační v daném případě, práce v pedagogicko-psychologické poradně, případně spolupráce dětským lékařem a psychiatrem. Důraz je kladen na spolupráci s rodiči, orientaci na okolí poruchou postiženého dítěte; jeho pozici ve třídě. Nezanedbatelná je spolupráce a informovanost ze strany třídního učitele a dalších vyučujících pracujících ve třídě s žákem vyžadujícím specielní odbornou a poradenskou pomoc.Celý kurz dětské psychopatologie je koncipován způsobem usilujícím o vzájemnou propojenost a návaznost jednotlivých přednášených disciplin - konkrétně pro předmět psychopatologie jde o tematické okruhy poruch učení a chování a problematiky sexuálního vývoje.Podstatnou část přípravy studentů v předmětu psychopatologie představují seminární konzultace realizované v podstatě dvěmi způsoby: přímo v seminární výuce jsou konzultovány z výše uváděných hledisek konkrétní případy eventuelně uváděné posluchači z jejich případné odborné praxe, seminární práce, jsou koncipovány tak, že vedle teoretického zpracování zadaného tématu je součástí práce i kazuistika konkrétního případu s důrazem na jeho prognózuKoncepce výuky vychází z tradičnějšího pojetí třídění psychopatologických jevů a v současné době v psychiatrii zavedená tzv. Mezinárodní klasifikace nemocí (10. revize) je podrobně vysvětlena a komentována v historickém kontextu, především z evropského pohledu a učení významných osobností psychiatrie a psychopatologie.Upřesnění obsahu jednotlivých studijních témat:Pojmy duševního zdraví a normalityDuševní zdraví ? u dítěte chápáno jako vývojový fenomén reflektující dané prostředí a z něho se odvíjející i vyvíjející.Vedle biologických faktorů, především rodinné prostředí, škola a často, především v období dospívání, vlivy spoluvrstevníků. Z tohoto pohledu je potom nutno pojímat i koncepty normality.Příčiny duševních poruch a chorob v dětském věku, základní pojmyEndogenní činitelé, přímé vlivy dědičnosti, vlivy v období prenatálním, natální fáze, vlivy postnatální, multifaktoriálnost etiologie i patogeneze. Pojem symptonu, syndromu a nosologické jednotky. Teorie normality - statistická, subjektivní, ideální, sociokulturní, vlivy dynamických teorií, etická hlediska v přístupu k duševně nemocným.Náročné životní situaceVysvětlení pojmů stres, frustrace, jejich specifikace a rozdíly; psychická deprivace - základní definice, příčiny, členění a následky. Konflikty - definice, členění, řešení konfliktových situací - vývojové hledisko, formy adaptace a vlivy individuální tolerance.Mentální retardaceUvedení do "specifikace" pojmu mentální retardace. Definice, etiologie (chromozomální a metabolické poruchy, infekce, intoxikace, porodní komplikace, vlivy deprivace, dědičnost); členění. Mentální charakteristika dětí s podprůměrným intelektem. Demence - etiologie, definice. Osobnostní a typologická charakteristika.Psychické projevy při organických a dalších nervových porucháchOrganické psychické poruchy - různorodost etiologie; mozková komoce, kontuze, dětská mozková obrna, epilepsie v dětském věku. Onemocnění dítěte encefalitidou, meningitidou.Dětské neurózy ? psychogenní a emoční poruchyZákladní charakteristika a etiologie neuróz. Specifické projevy neurotických onemocnění v dětském věku a dospělosti. Věková variabilita a podmíněnost, osobnostní faktory. Neurotické dítě a školní prostředí.Specifické vývojové poruchy, LMD ? tradiční koncept a současné pojetíLehká mozková dysfunkce - základní definice, zdroje a příčiny, komplexnost obrazu a základní příznaky (vývojová nerovnoměrnost, poruchy aktivity, pozornosti, emocionální projevy, poruchy motoriky). Souvislost LMD se specifickými poruchami učení - členění, výskyt, nejčastější projevy, náprava, přístup učitele.Poruchy chování, dětská delikvence.Definice, diagnostické členění a diferenciace, příčiny a projevy, zdroje v osobnosti, v sociálním prostředí, dětská delikvence, její nejčastější projevy, možnosti prevence, suicidiální chování.Disharmonický vývoj osobnostiZdroje a příčiny, definice a blízká diagnostická terminologie, charakteristika vývoje v dětské ontogenezi, nejčastější a nejzávažnější projevy. Etická hlediska.Týrané a sexuálně zneužívané dítěKulturní a sociální vlivy a determinanty ? historické změny v přístupu.Typy sociálního prostředí ? charakteristika rodiny týraného a zneužívaného dítěte, osobnost matky a jejího partnera.. ?Specifika? ohroženého dítěte. Znaky a projevy chování dítěte signalizující syndrom. Následky syndromu pro další vývoj.Návykové chování dětí a v době v době dospíváníPříčiny drogové závislosti. Vedle tzv.nových drog stále největším problémem konzumace alkoholu a tabáku; problematická tolerance vůči drogám u určitých společenských skupin (bagatelizace marihuany). Závažnost účinku drog na nezralý organizmus. Gamblérství ? dosud u dětí přehlížený fenomén. Typické znaky závislého chování. Možnosti intervence.Dítě v nemociProžívání dítěte nemoci z vývojového hlediska, reakce na nemoc, simulace, agravace, disimulace. Dítě pod vlivem léků a dalších omezení vyvolaných nemocí, přístup rodičů, školní situace. Přístup k dětem chronicky nemocným a handicapovaným, autoplastický obraz nemoci.Dětská psychoformní ( psychosomatická ) onemocněníDefinice, vývoj poznatků o psychogenních faktorech somatických onemocnění, specifická a nespecifická teorie vzniku. Vlivy prostředí a osobnostní podmíněnost vzniku choroby. Nejčastější choroby tohoto typu v dětském věku, sociální kontexty.Pervazivní vývojové poruchyPronikavé výrazné a komplexní postižení duševního vývoje dítěte, počínající v raném dětství.Kannerův časný infantilní autismus ? narušená sociabilita, komunikace a herní aktivity, stereotypie,rituály. Atypický autismus. Aspergerův syndrom ? "autistická psychopatie". Rettův syndrom ? genetický zdroj poškození, výskyt pouze v dívčí populaci. Dezintegrační psychóza a Hellerův syndrom.Vzácné typy psychického poškození ? přesto v souvislosti s integračními koncepty nutná alespoň minimální znalost výchovného poradce.Psychózy v dětském věku a dospíváníSchizofrenie ? základní projevy, aspekty věku.Hebefrenní, oneroidní, katatonní a simplexní forma. Diferenční hlediska, prognóza. Infekční psychózy a psychické poruchy při intoxikacích.Klasifikace psychických poruch ? MKN-10 Podstata moderní současné klasifikace ? východiska a koncepty.Pojmové a obsahové rozdíly ve vztahu k dětské psychopatologii. Komparace tradičních nosologických jednotek a MKN.
Literatura
Fischer,J. a kol.: Dětská psychiatrie. SZdN, Praha 1963.Hort,Vl.a kol.:Dětská a adolescentní psychiatrie.Portál,Praha,2000.Koluchová,J. a kol.: Přehled patopsychologie dítěte. UP, Olomouc 1989.Langmeier,J., Matějček,Zd.: Psychická deprivace v dětství. Avicenum, Praha 1974.Langmeier,J., Balcar,K. Špitz,J.: Dětská psychoterapie. Avicenum, Praha 1991.Matějček,Zd.: Praxe dětského psychologického poradenství. SPN, Praha 1991.Matějček,Zd.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. SPN, Praha 1992.Mezinárodní klasifikace nemocí.10.revize.Duševní poruchy a poruchy chování.Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka (přel. z angl.originálu).Praha,Psychiatrické centrum,1992.Nešpor,K.: Návykové chování a závislost.Praha,Praha,2000.Richterová,J. a kol.: Patopsychologie. SPN, Praha 1969.Švancara,J.: Poruchy psychického vývoje. UJEP, Brno 1979.Vágnerová,M.: Variabilita a patologie psychického vývoje. Karolinum, Praha 1993.Vágnerová,M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Portál, Praha 1994.Vágnerová,M. : Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha, 2005Vaníčková,E.,Provazník,K.,Hadj-Moussová,Z.,Spilková,J.: Sexuální násilí na dětech.Portál,Praha,1999.
Garant
PhDr. Tereza Soukupová, Ph.D.