Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Diagnostika dětí (OKN913012)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKN913012 - Diagnostika dětí, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je seznámení studentů se základy diagnostiky dětí a mladistvých

Sylabus

Studenti jsou seznámeni s přehledem jednotlivých technik zaměřených ke komplexní či cílené diagnostice v klinické praxi s přihlédnutím k MKN 10..Na počátku kurzu se studenti seznámí se strukturou diagnostiky dětí a mladistvých ? úvodní fází, vlastním vyšetřením, jeho závěrem, problematikou formulací psychologické zprávy.Je důležité znát diference mezi charakteristikou : testových metod základních klinických metod ? pozorováním, rozhovorem a analýzou výtvorů.Při diagnostice širokého spektra spadajícího do pásma dětí a mladistvých je nutné zvažovat specifičnost psychologického vyšetřování v závislosti na věku ? tedy : dětí útlého věku, dětí věku předškolního, věku školního, dětí dospívajících.Dále je nezbytné zvažovat další faktory :? faktory vývoje, ? faktory kritéria ke kterému se diagnostika vztahuje, ? faktory volby diagnostických metod, testové baterie ? faktory na straně vyšetřujícího, tedy vliv osobnosti psychologa na diagnostiku. Nedílnou součástí diagnostiky je přítomnost etických problémů a nutnost respektu základních etických principů diagnostické práce. Další částí kurzu je praktické seznámení s dílčími postupy, nejužívanějšími metodami a technikamiDiagnostika se dále člení podle zjišťování jednotlivých dílčích oblastí :Diagnostika schopností Diagnostika inteligence( obecná pravidla diagnostiky inteligence, testy inteligence jako nejčastěji používané metody, hodnocení výsledků a jejich interpretace, problematika administrace testových metod a její variabilita ) Základní testy diagnostiky vývojové úrovně ? nejčastěji užívané u nás( Vývojové škály sledující psychomotorický vývoj dětí : Gesell, Bayley, Terman a úpravy TM Wechslerovy testy a jejich modifikace WISC Ravenovy testy Amthauerův test struktury inteligence ISTDiagnostika paměťových schopností nejčastěji používané testy paměťových schopností ? specifické paměťové testy krátkodobé paměti ? verbální, mechanické verbální paměti, sekvenční paměti, verbální asociační učení, verbální paměť pro smysluplné sdělení, testy krátkodobé neverbální paměti ? abstraktní vizuální paměť ( Reyova komplexní figura ), vizuální sekvenční paměť, vizuální paměť pro smysluplné celky metody k hodnocení střednědobé paměti metody k vyšetření dlouhodobé pamětiDiagnostika pozornosti screening vnějších projevů pozornostních funkcí testy pozornosti ( číselný čtverec, test cesty, číselný obdélníkDiagnostika školní zralosti sreeningové posouzení školní zralosti podrobnější diagnostika školní zralosti připravenosti( fonologická percepce, vizuální percepce, grafomotorické schopnosti, dg řeči, hodnocení úkolového chování, hodnocení úrovně mentálních schopností, hodnocení sociálně adaptivního chováníDiagnostika školních dovedností specifická diagnostika čtení, psaní, matematických schopností a dovednostíProjektivní techniky užívané v diagnostice dětí a mladistvých zaměřené i na interpersonální vazby a vztahy a emoční prožíváníTyto techniky můžeme členit podle způsobu reakcí : asociační techniky konstruktivní techniky doplňovací techniky techniky založené na výběru a řazení expresivní metodyPodrobněji tedy : kresebné testy testy doplňování vět CAT Projekční vyprávěcí test Projektivní interview Bene- Anthony test rodinných vztahů Sceno test TAT ADOR Rosenzweigův test Další diagnostika emočních stavů- dotazníky dotazníky cílené na dílčí oblasti ( J.E.P.I. ?Diagnostika specifických oblastí lateralita kognitivní zralost / deficit ( Edfeldtův reverzní test, Test obkreslování-Matějček, Frostigová V průběhu kurzu se studenti seznámí s diagnostikou a technikami nejčastěji u nás užívanými, zároveň budou zvažovány i limity jejich užití a jejich adekvátnost v diagnostickém procesu. V seminární části kurzu si frekventanti zároveň prakticky ověří schopnost práce s administrací technik, jejich vyhodnocením i interpretací a vypracováním cíleného závěru zjištěných dat s návaznou možnou prognostickou složkou komplexní diagnostiky.Během celého kurzu jsou zvýrazňovány i etické problémy týkající se především diagnostiky dětí a etika sdělování výsledků rodičům, zadavatelům diagnostického vyšetření. Vzhledem ke komplexnosti problematiky je podmínkou zkoušky aktivní účast studenta na semináři.

Literatura

Baštecká, B., Goldmann,P.: Základy klinické psychologie. Portál, Praha, 2001Hort,V.-Hrdlička,M.-Kocourková,J.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha,Portál,2000La Barre, F.: Jak mluví tělo.Neverbální chování v klinické praxi. Praha,Triton, 2001Mezinárodní klasifikace nemocí 10.revize Praha, Psychiatr.centrum: Zprávy č.102,1992 Říčan,P.-Krejčířová,D. a kol.: Dětská klinická psychologie. 3.vydání Praha,Grada,1997Říčan, P., Ženatý J.: K teorii a praxi projektivních metod. Psychodiagnostické testy, Bratislava,1988Svoboda,M.(ed.),Krejčířová,D.,Vágnerová,M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál, 2001 Vágnerová,M., Klégrová,J.: Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha, Karolinum, 2008Manuály jednotlivých technik vydaných : Psychodiagnostika , Bratislava, Brno

Garant

PhDr. Tereza Soukupová, Ph.D.