Předmět Kognitivní psychologie a psychologie diskurzu (OKN913013)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKN913013 - Kognitivní psychologie a psychologie diskurzu, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kursu je seznámení s různými podobami psychologie zaměřujcí se na procesy utváření významu. Tyto procesy zkoumáme tím, že interpretujeme, proto se kurs zaměřuje na různé možnosti (postupy a teoretické rámce) interpretace.
Sylabus
Smyslem kursu je naučit se interpretovat, jak jsou různé předměty zvýznamňovány prostřednictvím různých forem zvýznamňování a zdrojů utváření významu. Základní struktura předmětu je tvořena triádou:1) Předměty (oblasti) zvýznamňování2) Formy utváření významu3) Zdroje významu.Kurs sestává ze čtyř okruhů, tj. vedle úvodního bloku jsou zde tři okruhy věnované předmětům (oblastem), formám a zdrojům utváření významu. Vzhledem k tomu, že předměty, formy a zdroje významu od sebe při výkladu nelze oddělovat, nejedná se o oddělené bloky, ale o vzájemně propojené tematické okruhy.Úvodní blok: Obsah a smysl předmětu, seznámení s logikou a strukturou kursu, vymezení základních pojmů, základní informace k seminární práciÚvodní informace k tomuto bloku je obsažena v souboru PSYCHOLOGIE DISKURSU.doc (viz soubory v příloze tohoto sylabu)- o čem je předmět psychologie diskursu (procesy utváření významu, jakým způsobem člověk dává význam své zkušenosti)- jakým způsobem zkoumáme procesy utváření významu (tím, že interpretujeme)- co je to interpretace a co děláme, když interpretujeme (explikujeme implicitní v utváření významu)- co je to diskurs (zastřešujíc pojem pro různé prostředky a způsoby, jakými může být utvářen význam)- možnost chápání interpretovaných textů, promluv, videí, artefaktů atd. jako 1) produktů mysli, či jako 2) produktů pro mysl- nastolení základního schématu: předmět - forma - zdroj zvýznamňování Podrobnější informace obsahuje text: Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese:http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdfZ didaktických důvodů je v další části kursu pořadí uvedené triády prohozeno, tj. při výkladu se postupuje od forem - přes zdroje významu (a jim odpovídající teoretické rámce) - k předmětům a oblastem zvýznamňování. První tematický okruh: Formy utváření významu- psychologie symbolu a metafory- metaforické a metonymické formy zvýznamňování- příběh a mýtus jako forma zvýznamnění skutečnosti- žánry, které (kterými) žijeme- žánr a styl- dialog a dramatická hra- podoby a formy aktivní imaginaceText k psychologii metafory je obsažen v souboru psychologiemetafory.doc (viz příloha)Texty k narativní psychologii (příběhy a jejich žánry jako formy zvýznamnění) jsou obsaženy v souboru narativnipsychologie.doc (viz příloha)Text k symbolu, metafoře, příběhu, mýtu, dialogu, dramatické hře, žánru a stylu obsažen v souboru Chrz-podoby a formy aktivní imaginace.doc (viz příloha)Text k narativní interpretaci: Čermák, Hiles, Chrz: "NARATIVNĚ ORIENTOVANÝ VÝZKUM: INTERPRETAČNÍ PERSPEKTIVY", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VI, str. 53-66, celý sborník na adrese:http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/Veda/AUPO/Psychologica_37-sup.pdf Druhý tematický okruh: Zdroje utváření významuZdroje utváření významu jsou probírány v rámci odpovídajících přístupů, které umožňují těmto zdrojům významu porozumět. Tak například sociální stereotypy jsou probírány v rámci teorie sociálních representací, či maskované tužby v rámci psychoanalýzy, či archetypy v rámci hlubinné psychologie.Je vyložen prostor možných výkladových schémat (která explikují/exemplifikují procesy utváření významu). Dvěma dimenzemi tohoto prostoru jsou: mentalismus versus kulturalismus (dvojí směr, kterým se pohybuje explikace procesů utváření významu směrem od dat k exemplifikačním schématům, tj. pohyb interpretace směrem k mysli či ke kultuře - předpoklady: "kultura utvářená myslí" či "mysl utvářená kulturou") a hermeneutika podezření versus hermeneutika důvěry (předpoklady týkající se povahy explicitních dat, která jsou chápána buď jako maskování či zašifrování - a pak je třeba je mít v podezření, a nebo jako zjevování a ukazování - a pak je možné je brát s důvěrou).Některá výkladová schémata umístěná do tohoto pomyslného prostoru ("levo-pravá" dimenze jako "podezření - důvěra", a "dolno-horní" dimenze jako "mentalismus - kulturalismus"):
Garant
doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.