Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Školní psychologie (OKN913021)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKN913021 - Školní psychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je poskytnout studentům teoretickou průpravu pro práci školního psychologa i dobrou orientaci v začlenění školní psychologie do systému poskytování poradenských služeb ve školství. Jedná se o vymezeni úkolů a rozdílů v práci jednotlivých složek poradenství ve školství, otevření možnosti spolupráce těchto složek.Studenti budou seznámeni se specifiky práce s jednotlivými cílovými skupinami, s oblastmi diagnostické a intervenční práce a vytvoří si k nim portfólio diagnostických a intervenčních technik. Pozornost bude také věnována legislativnímu a etickému zakotvení práce a vedení dokumentace v souladu s ním.

Sylabus

1. Vymezení školní psychologieŠkolní psychologie vs. pedagogická psychologie, školní psychologie vs. poradenská psychologie.- akademická pedagogická psychologie vs. aplikované (praktické) disciplíny- pedagogická psychologie- poradenská psychologie- školní psychologie - problémy a klíčová témata 2. Stav školní psychologie ve světě a u násModely školní psychologie ve světě, školní psychologie u nás 3. Začlenění školní psychologie do systému poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních3.1 Úkoly a standardní činnosti školských poradenských zařízení3.2 Úkoly a standardní činnosti školních poradenských pracovišťRůzná pojetí práce školního psychologa (případová práce x práce zaměřená především na systém/klima školy)Oblasti práce školního psychologa- Screening- Prevence- Diagnostika- Intervence- Poradenství a konzultace (pro všechny součásti systému školy)- Informační, metodická a vzdělávací činnost (pro všechny součásti systému školy)- Koordinační funkce školního psychologa (pro práci školního poradenského pracoviště i celého systému školy)Specifika práce školního psychologa v různých typech škol (ZŠ s MŠ, ZŠ, speciální školy, SŠ…)Specifika práce školního a poradenského psychologa (rozdíly, podobnosti, rozdělení úkolů a možnosti spolupráce)Projekty zaměřené na školní poradenská pracoviště (zkušenosti, výhody a nevýhody různých způsobů financování a řízení práce školních poradenských pracovišť) 4. Práce školního psychologa podle cílových skupin4.1 Spolupráce v rámci systému školyPráce se žákem Práce se třídouPráce s rodičemPráce se školním poradenským pracovištěmPráce s třídním učitelemPráce s učitelským sboremPráce s vedením školyPráce s dalšími pedagogičtí pracovníci školy 4.2 Místo školního psychologa mezi jednotlivými prvky systému školy (možná úskalí, práce se zakázkou)4.3 Spolupráce mimo systém školyŠkolská poradenská zařízení a střediska výchovné péčeRegionální neziskové organizace zaměřené na podporu dětí a rodin Orgány sociálně právní ochrany dětíPolicie ČRLékaři 5. Diagnostické postupy v práci školního psychologa- otázka proč, jak a kdy provádět psychologickou diagnostiku ve školním poradenském pracovišti- diagnostika specifických oblastí- věková specifika a vývojový aspekt, zralost jednotlivých funkcí a celé osobnosti- konkrétní diagnostické postupy klinické i testové ve školním poradenském pracovišti, diagnostické nástroje 6. Intervence v práci školního psychologaIntervence v individuální případové práciIntervence ve skupině a ve prospěch skupinyVěková specifika, která je třeba zohledňovat při individuálních i skupinových intervencíchIntervence preventivníIntervence nápravnéIntervence krizové (pravidla, metody a postupy)Poradenství v oblasti profesionální volbyPoradenství v rozvoji osobnostiPoradenství a výchova pro zvládání  náročných životních situacíVyužití peer prvků v intervencíchIntervenční techniky a metody 7. Dokumentace, práce s informovaným souhlasem, práce s informacemi, zásady důvěrnosti a spolehlivostiInformovaný souhlasObsah a význam informovaného souhlasu klientů s poradenskou službou ve školním poradenském pracovišti. 8. Předpisy upravující výkon profese psychologa ve školství, etické normy

Literatura

ODBORNÁ LITERATURA A STUDIJNÍ ZDROJEATKINSON, R., L. A KOL.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.BENDL, S:, KUCHARSKÁ, A.(ED.) A KOL.: Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: UK PedF, 2008.CANGELOSI, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování.. Praha: Portál, 1997.ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele.. Praha: Portál, 2001, 2007.DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: H +H, 1992DAŘÍLEK, P., KUSÁK, P.: Pedagogická psychologie. Olomouc: UP, 2000.DRYDEN,W.: Poradenství. Portál: Praha, 2008.DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel. Praha: Grada, 2009.FONTANA, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010.GARDNER, H. Dimenze myšlení.. Práce: Portál, 1999.GABURA J.; PRUZJNSKA, J.: Poradenský proces. Praha: Slon, 1995.GAVORA, P. Akí sú moji žiaci. Pedagogicka diagnostika žiaka. Nitra: Enigma, 2010.GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.HADJ MOUSSOVÁ, Z.: Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005.HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J.: Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002.HADJ MOUSSOVÁ, Z.: Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2004.HELUS, Z.: Pedagogická psychologie.. Praha: UK PdF, 1993.HRABAL, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989.HRABAL, Vl. a Vl. (st. + ml.): Diagnostika. Praha: Karolinum, 2002.HRABAL, V.a kol.: Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1992.HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, L., VALENTOVÁ, L.: Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1994.HUTNEROVÁ, M.: Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999.KAHN, N., B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha: Portál, 2001.KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002.KOLÁŘ, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.KOLÁŘ, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.KOLUCHOVÁ, J., MORÁVEK, S. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Olomouc: UP, 1991.KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.KUCHARSKÁ, A. (ED).: Specifické poruchy učení a chování. Praha: IPPP ČR, 1994, DYS., 1995, Portál, 1996, 1997 - 98, 1999, 2000, 2005.MERTIN, V; KUCHARSKÁ, A.: Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: IPPP ČR, 2007.LANGOVÁ, M.: Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí n.L: UJEP, 2005.MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.MATĚJČEK, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN,1992.PASCH, M. A KOL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.Standardy pro pedagogické a psychologické testování (APA). Praha: Testcentrum 2001.STERNBERG, R., L. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.ŠVANCARA, J. A KOL.: Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum 1980.RUISEL, I. Inteligencia a myslenie. Bratislava: Ikar, 2004.ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada,1995.VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001.VÁGNEROVÁ, H., VALENTOVÁ, L.: Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: SPN, 1992.ZAPLETALOVÁ, J. A KOL.: Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v PPP. Praha: IPPP ČR, 2007.ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2002.ZPRAVODAJ Pedagogicko-psychologické poradenství. Praha: IPPP ČR. Elektronické informační zdrojehttp://spp.ippp.cz/sites/studijni-materialy.htmlhttp://rspp.cz/http://www.ippp.cz/http://www.testcentrum.com/http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/index.asphttp://www.psychodiagnostika.cz/http://cmps.ecn.czhttp://www.odyssea.cz/http://www.sikana.org/http://www.dyscentrum.org/http://pf.ujep.cz/user_files/skolni%20psycholog.pdfhttp://pf.ujep.cz/user_files/2007_%C5%A0koln%C3%AD%20psychologie2.ppthttp://www.msmt.cz/dokumentyhttp://www.msmt.cz/file/11075http://www.zsskolni-rce.cz/web/dokumenty/eticke_normy_prace_skolniho_psychologa.pdfhttp://capz-esprit.sweb.cz/prispevky/dokumenty/kodex_cmps.htmlhttp://www.iaevg.org/iaevg/nav.cfm?lang=2&menu=1&submenu=2 Legislativní odkazy http://sbirkazakonu.sweb.czhttp://www.msmt.cz/file/11075Č. j.  4557/2010-80 SEZNAM PLATNÝCH PŘEDPISŮ V RESORTU ŠKOLSTVÍ,  MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY podle stavu k 1. 6. 2010Z. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisůZ. 563/2004 sb. o pedagogických pracovnících ve znění pozdějších předpisůZ. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů ve znění pozdějších předpisůVyhl. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění Vyhl. 116/2011Vyhl. 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění Vyhl. 147/2011Informace MŠMT k zabezpečení vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami s podporou asistence č.j. 14 453/2005-24Vyhl. 14/2004 o předškolním vzdělávání ve znění 43/2006Vyhl. 48/2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky ve znění 454/2006Vyhl. 13/2004 o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři  ve znění 374/2006 a 400/2009Vyhl. 671/2004, kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách ve znění 422/2006, 46/2008 a 394/2008Vyhl. 177/2009 ve znění 90/2010, 274/2010, 54/2011 a 273/2011o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškouVyhl. 364/2005 o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění vyhlášek č. 389/2006 Sb. a č. 226/2007 Sb.Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j. 14 423/99-22, Věstník MŠMT sešit 5/1999Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci  a řešení šikanování  mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 28 275/2000-22, Věstník MŠMT sešit 1/2001Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č. j. 10 194/2002-14, Věstník MŠMT sešit 3/2002Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2005-2008 (10 844/2005-24)Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci, sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení, č.j. 20 006/2007-51

Garant

prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.