Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika raného a předškolního věku (OKNSP18111)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKNSP18111 - Speciální pedagogika raného a předškolního věku, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s mentálním postiženímOntogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s řečovým postiženímCharakteristika mluvních funkcí, jejich vývoje a patologie v dětském věku. Patologie vývoje řeči: příčiny, stupně, typy, diagnostika. Logopedická péče při narušeném vývoji řeči: zásady, metody, prognóza, možnosti prevence. Dysfázie. Dyslalie. Mutizmus. Balbuties. Breptavost.Metodika logopedické péče, postup, zásady, pomůcky a přístroje. : Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě se sluchovým postiženímOntogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné poruchy chování a učení.Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálněpedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení.Technické prostředky a pomůcky tvoření a rozvoje orální řeči sluchově postižených.: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s tělesným postiženímPsychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením v předškolním věku. Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s těmito typy tělesných vad , jeho rodiny, role vychovatelů a učitelů. Speciálně pedagogická diagnostika v somatopedii. Didaktická a technická podpora TPdítěte v předškolním věku. Využití hry v terapeutickém kontextu u TP dětí předškolního věku a principy herní práce. Systém spec.pedagogických zařízení pro předškolní výchovu a vzdělávání TP dětí. Raná péče, principy, formy, zásady. Příprava jemné motoriky dítěte s TP pro grafomotorické a sebeobslužné činnosti. Dítě s TP před nástupem školní docházky, otázky školní zralosti a školní připravenosti TP dětí. Nemocné dítě a zdravotně oslabené dítě předškolního věku - problematika přijetí, prožívání a racionálního zpracování nemoci, odraz v projevech, zásady psychoterapeutického a výchovného vedení dětí po čas jejich hospitalizace. Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě se zrakovým postiženímZnalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence. Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby); reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit. Kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů. Výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra. Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění. Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu

Literatura

MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha, SPN 1989. BENEŠOVÁ,E.,JANOTOVÁ,N. Logopedie. Cvičné texty - říkanky. Praha, SPN 1990. OHNESORG,K. Fonetika pro logopedy. Praha, SPN 1974. MIKULAJOVÁ M., RAFAJDUSOVÁ I.: Vývinová dysfázie. Bratislava 1993. VYŠTEJN J.: Vady výslovnosti. Praha, SPN 1991. Sborník Balbuties. Praha, Logopedický ústav 1957. PAVLOVÁ-ZÁHALKOVÁ,A.,SVATÝ,J.: Použití léčebného spánku v pediatrii a dětské logopedii. Praha, SZN 1961. PEUTELSCHMIEDOVÁ,A.: Etiologie a terapie koktavosti. UPPedF,Olomouc 1994. _______¨ JANOTOVÁ, N.,ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Praha, SPN 1990. KORSUNSKAJA,B. Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. Praha, SPN 1978. KRAHULCOVÁ,B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha, Karolinum 1996. POUL, L. Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Praha, Svoboda 1992. PULDA, M Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita 1994. ISBN 80-210-0476-2. ____ Realizace rehabilitační péče v jednotlivých etapách života člověka s tělesným postižením. Sborník Somatopedické společnosti, Praha 1996 VÍTKOVÁ,M. Somatopedické aspekty. Paido, Brno 1999 KVĚTOŇOVÁ, L.A KOL. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno, Paido 1996. NIELSENOVÁ, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku . Praha, ISV nakladatelství 1998. ŘEHŮŘEK, J. Oční onemocnění v dětském věku. In kompendium očního lékařství, Praha, Grada 1997. VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum 1995.VÍTKOVÁ, M (ed). Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením. Paido, Brno, 1999.OPATŘILOVÁ, Dagmar, Zita NOVÁKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku: texty k distančnímu vzdělávání. ISBN 978-80-7315-240-6.BAZALOVÁ, Barbora, Zita NOVÁKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje: texty k distančnímu vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-802-6206-934.

Garant

doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.