Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Spravedlivost ve vzdělávání (OKVP14010)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OKVP14010 - Spravedlivost ve vzdělávání, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Témata kurzu:1. Spravedlivost ve vzdělávání: základní pojmy a teorie. rozdíl mezi rovností a spravedlivostí. základní přehled k pojetí spravedlivosti (utilitarismus, Rawlsova teorie spravedlnosti, libertariáni - F.A. Hayek, R. Nozick) 3 pojetí konceptu rovnosti příležitostí ve vzdělávání - rovnost v přístupu ke vzdělávání, rovnost podmínek vzdělávání, rovnost výsledků vzdělávání vzdělanostní nerovnosti a teorie jejich vysvětlení - modernizační teorie a sociálně-psychologický model Blaua a Duncana, teorie kulturní a sociální reprodukce (Bourdieu, Bernstein, Bowles a Gintis), teorie racionálního jednání (Boudon, Goldthorpe, Breen) inkluzívní vzdělávání 2. Časná diferenciace žáků v ČR a její dopady na kvalitu a spravedlivost vzdělávání - mezinárodní srovnání vysvětlení pojmů vnější a vnitřní diferenciace, její výhody a nevýhody, příklady v ČR co říkají výzkumy o důsledcích rozdělování žáků do různých typů škol podle jejich schopností? znovu-zavedení víceletých gymnázií v ČR v roce 1990 a následné pokusy o jejich zrušení. seznámení s výsledky mezinárodních výzkumů PISA a TIMSS - dosahují země, které rozdělují žáky do různých typů škol v rámci povinné školní docházky lepší výsledky vzdělávání než země, které takové rozdělování neprovádí? 3. Jak se pozná spravedlivý vzdělávací systém? porovnávání spravedlivosti vzdělávacích systémů různých zemí na základě systému indikátorů ukázka porovnání spravedlivosti vzdělávacích systémů všech 27 států EU - jak si stojí ČR a je Finsko skutečně šampión? jak se pozná spravedlivá škola? 4. Vzdělávání Romů v ČR - opatření české vzdělávací politiky a jejich (ne)účinnost seznámení se situací vzdělávání Romů v ČR; opatření na podporu vzdělávání romských žáků - Asistenti učitele, přípravné ročníky aj. jak dál? 5. Přístup k různým skupinám znevýhodněných žáků v Evropě různé přístupy ke vzdělávání imigrantů, sociokulturně znevýhodněných žáků, podpora integrace a sociální koheze přístupy orientované na podporu znevýhodněných oblastí (area-based approach např. Anglie EAZ nebo EPA, Francie - ZEP), přístupy ke znevýhodněným sub-populacím (imigrantům aj.) příklady pozitivní diskriminace či afirmativní akce v různých vzdělávacích systémech EU (např. multi-agency wokring, komunitní školy aj.) 6. Co žáci považují za spravedlivé a co chtějí od svých učitelů? prezentace výsledků mezinárodního výzkumu srovnání ČR, Anglie, Belgie, Francie, Itálie spravedlivost hodnocení a udělování pochval a trestů jak hodnotit žáky spravedlivě?

Literatura

Gabal, I. et al. Analýza sociálně vyloučených romských lokalit a absorbční kapacity subjektů působících v této oblasti. Praha: GAC, 2006.Greger, D.; Ježková, V. (eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha : Karolinum, 2006.Greger, D. Koncept spravedlivosti a diferenciace žáků. In WALTEROVÁ, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 2. díl. Brno: PAIDO, 2004, s. 362-370.Matějů, P.; Straková, J. (eds.) (Ne)rovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006.

Garant

PhDr. David Greger, Ph.D.

Vyučující

PhDr. David Greger, Ph.D.