Předmět Didaktika biologie I (ON2302005)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON2302005 - Didaktika biologie I, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Obsah přednášek 1. Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.2. Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, RVP G. Cíle základního a gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová témata se vztahem k výuce biologie (případně geologie).3. Školní vzdělávací program, možnosti zařazení biologického učiva do ŠVP, metodická podpora tvorby ŠVP, roční tematické plány výuky přírodopisu a biologie (případně geologie).4. Didaktické zásady výuky biologie.5. Organizační formy výuky biologie.6. Metody výuky biologie.7. Učebnice a ostatní literární zdroje pro výuku biologie.8. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie.9. Příprava učitele na vyučovací hodinu.10. Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení.11. Maturita z biologie - nové pojetí závěrečné zkoušky.12. Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie - SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda.13. Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie. Obsah cvičení 1. Vzdělávací dokumenty - pracovní list.2. Didaktické zásady - práce s textem.3. Učebnice přírodopisu a biologie - hodnocení, kritéria výběru.4. Metody výuky, jejich hodnocení - pracovní list.5. Tvorba tematického plánu výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ.6. Maturitní zkouška z biologie - ukázky testů.7. Podvádění studentů - diskuse.8. Písemná příprava na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky - samostatná práce.
Literatura
Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975. Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998. Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006. Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0. Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdfPrezentace vyučující - dostupné v MOODLE.
Požadavky
Podmínkou udělení zápočtu je odevzdání správně vypracovaného portfolia, které musí obsahovat: 1. pracovní list s tematikou RVP ZV a G2. pracovní list Hodnocení učebnic přirodopisu3. písemnou přípravu na hodinu pro ZŠ na dané téma - rozpis viz Moodle4. písemnou přípravu na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky - rozpis viz Moodle5. návrh tematického plánu výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ se zdůvodněním zvoleného způsobu řazení tématDalší dílčí úkoly budou zadávány v průběhu kurzu. Zkouška je ústní. Otázky ke zkoušení jsou dostupné v Moodle.
Garant
RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.