Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika českého jazyka I (ON2303101)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON2303101 - Didaktika českého jazyka I, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíl: Absolvent bude seznámen s didaktikou českého jazyka jako vědeckou disciplínou, získá bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, adekvátně volit cíle vyučování a vyučovací metody. Zároveň si osvojí nutné dovednosti k výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.

Sylabus

Kurz: Didaktika českého jazyka I Ukončení: zápočetPožadavky k zápočtu:Aktivní účast v seminářiPrůběžné plnění úkolů, které budou zadávány v semináři. Prezentace vybraných úkolůOdevzdání portfolia v elektronické podobě do 7. ledna 2016 (Z jednotlivých úkolů vytvoří studenti portfolio, které předloží ke kontrole. Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k neudělení zápočtu.)Schopnost samostatného vyhledávání informací v domácích i zahraničních tištěných i elektronických zdrojích, zevrubné studium předepsané literatury včetně odborných časopisů, didaktických portálů, RVP a minimálně dvou řad učebnic pro ZŠ a pro SŠ Obsahem semináře budou následují témata:Seznam témat s přihlédnutím ke kurikulu pro 2. stupeň ZŠ: Zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu1.      Hláskosloví2.      Spisovná výslovnost3.      Zvuková stránka věty4.      Psaní a výslovnost slov přejatých Pravopis1.      Psaní velkých písmen2.      Psaní i, í / y, ý3.      Psaní ě, předpon s(e)-, / z(e)- a souhláskových skupin4.      Psaní délky samohlásek5.      Psaní slov přejatých, psaní zkratek a značek Morfologie1.      Podstatná jména2.      Tvary podstatných jmen3.      Skloňování obecných jmen přejatých4.      Skloňování cizích vlastních jmen5.      Přídavná jména6.      Zájmena7.      Číslovky8.      Slovesa9.      Tvoření slovesných tvarů (časování)10.  Příslovce11.  Předložky12.  Spojky13.  Částice, citoslovce Obecná poučení o jazyce1.      Čeština jako jazyk slovanský2.      Jazyk a jeho útvary, jazykověda a její složky, jazykové příručky  S přihlédnutím ke kurikulu pro SŠZvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu1.      Systém českých samohlásek a souhlásek2.      Zvuková stránka souvislé řeči3.      Spisovná výslovnost češtiny - slov domácích a zdomácnělých4.      Spisovná výslovnost češtiny - výslovnost slov přejatých5.      Nejčastější chyby ve spisovné výslovnosti Pravopis1.      Psaní velkých písmen2.      Psaní i, í / y, ý3.      Psaní ě, předpon s(e)-, / z(e)- a souhláskových skupin4.      Psaní délky samohlásek5.      Psaní slov přejatých, psaní zkratek a značek Morfologie1.      Základní morfologické pojmy a slovní druhy2.      Gramatické kategorie jmen3.      Vývojové tendence u podstatných jmen4.      Tvary přejatých podstatných jmen5.      Gramatické kategorie sloves6.      Vývojové tendence u sloves7.      Přídavná jména8.      Zájmena9.      Číslovky10.  Slova neohebná Obecná poučení o jazyce1.      Národní jazyk a jeho členění2.      Čeština a jazyky příbuzné3.      Jazyková kultura4.      Jazykověda a její disciplíny, základní pojmy5.      Vývoj naší jazykovědy6.      Jazykové příručky  

Literatura

Ke studiupovinná:Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994.Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993.Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005.Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.www.rvp.czUčebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠodborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad. doporučená:Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997.Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000.Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992.Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009.Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997.Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003.Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. K tvorbě seminární práceŠmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012.Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006.

Garant

doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Eliška Doležalová