Předmět Didaktika českého jazyka II (ON2303108)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON2303108 - Didaktika českého jazyka II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Didaktika českého jazyka IIVyučující: Mgr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.Cíle:Student dosavadní získané znalosti a nabyté dovednosti zúročí při tvorbě praktických materiálů, při hodnocení žákovských prací, při plánování výuky a v diskusi nad problematickými momenty při výuce. Se svou rolí učitele bude konfrontován nejen při souvislé pg. praxi, ale také prostřednictvím svého minivýstupu v semináři. Získá další teoretické poznatky oborové didaktiky.Požadavky k zápočtu:1. Aktivní účast v semináři, připouští se maximálně jedna absence (důvod netřeba udávat).2. Seminární výstup na zadané téma3. Písemné zpracování tématu seminárního mikrovýstupu ve formě kapitoly do sborníku - vzorové didaktické zpracování vybraného tématu. Nutno odevzdat v tištěné a elektronické podobě, rozdělení témat bude učiněno na prvním semináři. Pozdější rozdělení témat není možné, účast na prvním semináři je proto povinná.Odevzdání všech seminárních prací do Moodle nejpozději 24. dubna 2015, 23,59 hod., vytištěné také do 24. dubna 2015 v době přítomnosti vyučujícího na fakultě.Odevzdání přepracovaných prací nejpozději 7. května 2015 v době přítomnosti vyučujícího na fakultě.Udělení zápočtu do SIS na posledním semináři.Na základě rozhodnutí vedoucího semináře byl termín k odevzdání první verze seminární práce prodloužen na 7. května 2015 v době přítomnosti vyučujícího na fakultě (tištěná verze) a 23,59 hod. (elektronická verze). Práci lze samozřejmě odevzdat i dříve.Termín odevzdání opravené verze seminární práce byl stanoven na 3. června 2015 (platí pro studenty, jejichž práce nebyla na první pokus uznána).Pravopisné a gramatické chyby v seminárních pracích budou důvodem k neudělení zápočtu.Struktura seminární práce sub 3a) Didaktické zpracování problematiky s opřením o odborné zdroje, včetně zahraničních, žádoucí je vlastní rešerše studenta k stanovenému tématu (zahraniční i domácí časopisecké zdroje, elektronické pedagogické databáze, metodické portály, domácí diskusní platformy); zahraniční literatura se vyžaduje v případě, že to povaha učiva české gramatiky či pravopisu dovolíb) Doporučované vyučovací metody a formy s důrazem na komunikační zřetel, aktivní činnost žáka, konstruktivistické prvky výukyPráce bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, autorská práva studenta přitom budou plně respektována.Učivo standardní edukační trajektorie, které bude podrobeno didaktickému zpracování. Ústředním úhlem pohledu na ně bude komunikační hledisko, tedy rozvoj funkční jazykové gramotnosti, samostatné aktivní myšlenkové a verbální činnosti žáka, případně tříbení smyslu pro jemné významové rozdíly.S přihlédnutím ke kurikulu ZŠ:SyntaxPodmětPřísudekPřívlastekPředmětPříslovečné určeníShoda přísudku s podmětemStavba věty jednoduché, syntaktické vztahy a prostředkyStavba souvětíDruhy vět a větných ekvivalentů dle funkce (komunikativní funkce výpovědi)Významové poměry mezi větami hlavními, resp. větnými členyPsaní čárek v souvětíPsaní čárek ve větě jednoduchéTvoření vět a souvětíVětná skladba v sémantickém pojetíTextová syntaxLexikologie a sémantikaSynonymieAntonymieHomonymieTermínySlova jednoznačná a mnohoznačná; nadřazená, podřazená, souřadnáPrincipy české slovotvorby Tvoření slovOdvozováníSkládání, zkracováníSlovotvorný rozbor, stavba slovaStřídání hlásek při odvozováníPravopis související se stavbou slova a tvořením slov S přihlédnutím ke kurikulu SŠ:SyntaxSyntaktický vztah zmnoženíSyntaktický vztah dominaceVětná skladba v sémantickém pojetíZákladová větná struktura a její typyTransformace větných struktur a modifikace syntaktických konstrukcíPojem valencePrincipy závislostní syntaxePrincipy valenční syntaxeChyby a nedostatky u souřadného a podřadného spojování větných členů a větProblematika slovosleduAktuální větné členěníNepravidelnosti větné a souvětné stavbyČárka v souvětíTextová syntaxKomunikační funkce výpovědi Lexikologie a sémantikaVýznam pojmenováníDruhy pojmenování podle stylistické platnostiVýznamové vztahy mezi slovyPřenášení pojmenováníSlovní zásobaJazykové nedostatky související s významem pojmenováníFrazeologieZnaková podstata lexikální jednotky Tvoření slovSlovotvorná stavba slovaPrincipy české slovotvorbyOdvozováníSkládání, zkracování
Literatura
Čechová, M. - Styblík, V.: Čeština a její vyučování, Praha 1998.Čechová, M. a kol.: Komplexní jazykové rozbory. SPN, Praha 1996 Čechová, M.: Komunikační a slohová výchova, Praha 1998.Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno 1994. Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany 1992, PedF UK 1994.Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha 1993.Janík, T. a kol: Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.Minářová, E.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ III. Brno 1994. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha 1999, 2. vyd. 2005.Učebnice českého jazyka a metodické příručkyJednotlivé články ke zvolenému tématu z časopisů: Český jazyk a literaturaDidaktické studieKritické listy Webové stránky: www.rvp.cz www.kritickemysleni.czNedílnou součástí studijní literatury jsou studijní materiály pro předmět Didaktika českého jazyka II vytvořené a uložené ve studijním prostředí Moodle (kurz Didaktika českého jazyka II).Zahraniční:The handbook of educational linguistics / edited by Bernard Spolsky and Francis M. Hult. -- Malden : Blackwell Publishing, c2008. Dostupné v Národní knihovně ČR.CLARKE, S. R.; DICKINSON, P.; WESTBROOK, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. .Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From. Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning, online http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/index_sub5.html
Garant
doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.