Předmět Didaktika českého jazyka III (ON2303114)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON2303114 - Didaktika českého jazyka III, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Didaktika českého jazyka IIIVyučující: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.Ukončení: zkouškaCíle:Student dosavadní získané znalosti a nabyté dovednosti zúročí při tvorbě praktických materiálů, při plánování výuky a v diskusi nad problematickými momenty při výuce. Získá další teoretické poznatky oborové didaktiky.Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili tyto podmínky:1. Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neomluvená absence)2. Vytvoření přípravy didaktické situace k vybranému okruhu učiva; fyzicky odevzdání v semináři v týdnu od 7. do 11. prosince 2015 (odevzdání přímo do rukou vyučující(ho) nebo na sekretariát katedry), uložení do moodle nejpozději 11. prosince 2015 (23:59).Odevzdání práce v zadaných termínech je podmínkou pro přistoupení ke zkoušce.Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k snížení celkové klasifikace.Struktura práce1) Stručné připomenutí charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (rozsah max. jedna stránka A4 - je vyžadován syntetický pohled na problematiku a komparace zdrojů, nikoliv opisování výkladů z odborných příruček!)2) Stručné postavení příslušného učiva v kurikulu ZŠ a SŠ a jeho funkce v rozvoji klíčových kompetencí, vztah k výstupům v RVP3) Didaktické zpracování problematiky s opřením o odborné zdroje, včetně zahraničních, podle zadání vedoucí / vedoucího semináře, žádoucí je vlastní rešerše k stanovenému tématu (zahraniční i domácí časopisecké zdroje, elektronické pedagogické databáze, metodické portály, domácí diskusní platformy); zahraniční literatura se vyžaduje v případě, že to povaha učiva české gramatiky či pravopisu dovolí4) Vlastní didaktická situacePříprava bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, příp. Rádci začínajícího učitele českého jazyka, autorská práva studenta přitom budou plně respektována.Didaktické situace budou vycházet z témat učiva standardní edukační trajektorie, která budou podrobena didaktickému zpracování v rámci níže uvedených okruhů. Okruhy jsou stanoveny společně pro ZŠ i SŠ, každý z nich bude zpracován (i) zvlášť s přihlédnutím ke specifiku kurikula ZŠ a zvlášť s přihlédnutím ke specifiku kurikula SŠ, (ii) s přihlédnutím k vývojověpsychologickým aspektům.1 Informativní a persvazivní funkce jako konstituující faktor projevu. Funkční styl publicistický - fakta, názory a komentáře2 Mediální gramotnost, mediální komunikace, reklama, manipulativní komunikace3 Komunikační situace, komunikační strategie, zdvořilost4 Interpersonální komunikace, prosazování záměru, argumentace, manipulace5 Pravidla diskuse6 Slohová charakteristika výrazových prostředků, jejich volba podle funkce projevu a záměru mluvčího7 Rozvoj mluveného projevu - frontální projev, volba jazykových prostředků, žánry, funkční styl rétorický8 Rozvoj mluveného projevu - interpersonální komunikace, argumentace9 Čtení s porozuměním10 Věcné čtení, práce s odborným textem11 Naslouchání - aktivní, kritické, praktické12 Rozvoj psaného projevu - Pojmovost jako konstituující faktor projevu. Funkční styl odborný13 Rozvoj psaného projevu - Spontánnost jako konstituující faktor projevu. Funkční styl prostěsdělovací14 Rozvoj psaného projevu - Estetická funkce jako konstituující faktor projevu. Funkční styl umělecké literatury15 Rozvoj mluveného i psaného projevu - Stylistické aspekty výstavby textu, vlastnosti textu
Literatura
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV, 1998.ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK,V. Čeština a její vyučování. 1. vyd. Praha : SPN, 1998. Český jazyk a literatura. 1990- . Praha : SPN. Didaktické studie. 2010-. Praha : PedF UK.CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistikých témat. Praha : PedF UK 2010.ČAPKOVÁ (HOLANOVÁ), R. Kompetence SŠ studentů k vnímání mezitextového navazování v reklamních textech a řeči o ní. Didaktické studie V, 2009, s. 65-78.HOLANOVÁ, R. Jak reklamní texty ovlivňují vyjadřování středoškolských studentů. Český jazyk a literatura, 2010-2011, roč. 61, č. 3, s. 118-125.JANÍK, T. "Obecná didaktika" a "Oborové a předmětové didaktiky". In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 651-661.JANÍK, T. a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2010; Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2011. (pro český jazyk)JIRÁK, J.; WOLÁK, R. (eds.) Mediální gramotnost - nový rozměr vzdělávání. Praha : Radioservis, 2007.MACHOVÁ, S. a kol. Pragmatické aspekty řečové komunikace na vyšším stupni gymnázií a SOŠ. Praha: PedF UK, 2005 a další vydání.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Lze mateřštinu vyučovat komunikačně? In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce ČJ na ZŠ. Olomouc: UP, 2007, s. 213-219.MLČOCH, M. (ed.) Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích. Olomouc : Univerzita Palackého, 2011.NOVOTNÁ, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha : JČMF, 2006.PACOVSKÁ J. Didaktika českého jazyka pohledem kognitivní lingvistiky. Didaktické studie, 2011, roč. 3, č. 2, s. 61-71.ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 2. vyd. 2005.ŠKODA, J.; DOULÍK P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011.ŠMEJKALOVÁ, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie 4, 2012. Monotematické číslo Morfologie v teorii a praxi jazykového vyučování.Zahraniční:The handbook of educational linguistics / edited by Bernard Spolsky and Francis M. Hult. -- Malden : Blackwell Publishing, c2008. Dostupné v Národní knihovně ČR.CLARKE, S. R.; DICKINSON, P.; WESTBROOK, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. .Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From. Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning, online http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/index_sub5.htmlREICH, K. Konstruktivistische Didaktik: Lehr- und Studienbuch mit Methodenpool, Weinheim : Beltz Verlag, 2008. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF. (pro germanisty)Rickheit, G.; Strohner, H. Handbook of communication competence. Berlín : Mouton de Gruyter, 2008. (výběr)Učebnice českého jazyka:Učebnice českého jazyka pro základní a střední školy, tištené i elektronické.Každý student prokáže kompetentní znalost alespoň dvou učebnicových řad pro základní a alespoň dvou učebnicových řad pro střední školy. Každý student prokáže schopnost pracovat s elektronickými učebnicemi a moderní projekční technikou.
Požadavky
Ústní zkouška prověří znalost zadané studijní literatury, kurikulárních a edukačních materiálů a hlavních témat současné didaktiky, domácí i zahraniční, bude shrnovat obsah všech tří absolvovaných kurzů: Didaktika I, II a III. Otázky ke zkoušce vycházejí z okruhů pro SZK - dostupné na webu katedry.Součástí zkoušky je rovněž didaktická transformace učiva v podobě vytvoření didaktické situace nad určitým tématem, k čemuž bude studentovi poskytnuta příslušná část některé z učebnic. Cílem je prokázat, že si student osvojil znalosti a dovednosti spojené s transformací obsahu pro výuku a přípravou příslušných strategií výuky. Bezpodmínečnou součástí je znalost didaktické terminologie.Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili podmínky stanovené níže v části Sylabus.
Garant
doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.