Předmět Analýza hudebních děl v praxi II (ON2308108)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON2308108 - Analýza hudebních děl v praxi II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Utvrzení a rozvíjení analytických schopností a dovedností včetně dovednosti samostatné aplikace do simulovaného vzdělávacího procesu.
Sylabus
1. Obecné a zvláštní v analýze uměleckého díla a v jeho pedagogické interpretaci, zásady tematizace vyučovacích jednotek zaměřených na práci s uměleckým dílem2. Pohyb v hudbě, příklady didaktické tematizace: funkce hudby ve společnosti, vyjádření rytmu a metra v pohybových aktivitách člověka, průřez dějinami žánrů, v nichž rytmus a metrum plní úlohu dominujícího výrazového prostředku3. Hudba a příroda, příklady didaktické tematizace: inspirace přírodou ve vývoji žánrů a stylů, zvukomalba, charakteristika typických hudebně výrazových prostředků 4. Hudba a lidské nitro, příklady didaktické tematizace: sdělovací úloha hudby v porovnání s prostředky dalších druhů umění a s jazykem, dušemalba, emoce, styl a hudební výrazivo5. Hudba a lidský hlas, příklady didaktické tematizace: jednohlas v hudební historii a současnosti, vícehlas a jeho základní typy, vokální polyfonie, píseň jako vrcholný hlasový sólový projev 6. Hudba a hudební nástroje, příklady didaktické tematizace: instrumentální kontrapunkt jako projev přelomu hudebního myšlení, dynamika vývoje hudebních nástrojů, vývojové proměny orchestru a komorní hudby 7. Hudba a obřad, příklady didaktické tematizace: rituální a náboženská funkce hudby, hudba a obřady v lidové kultuře a v současnosti 8. Hudba, slovo, film a divadlo, příklady didaktické tematizace: melodram, významná díla scénické hudby minulosti a současnosti, filmová hudba9. Hudba jako drama, příklady didaktické tematizace: hudební divadlo v proměnách doby10. Hudba jako obraz a příběh, příklady didaktické tematizace: náznaky programnosti ve starších vývojových epochách, žánrové obrázky, vrcholná programní hudební tvorba, základní podmínky apercepce programní hudby11. Hudba a technický pokrok, příklady didaktické tematizace: podíl improvizace ve skladbách různých stylových epoch, vyjadřovací prostředky, způsoby záznamu a provádění hudby sónické, elektronické a elektroakustické, elektronické nástroje v populární hudbě 12. Koncepce pedagogické práce v přípravě a realizaci multidisciplinárního projektu 13. Možnosti a limity činnosti žáků v přípravě a realizaci multidisciplinárního projektu
Literatura
Drábek, V. ABC výchovných koncertů, Praha : Olympia, 1987. 124 s.Kulka, J. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1986. 93 s.Dovedu to pochopit? 1. vyd. Praha : Člověk v tísni, 2007. 180 s. ISBNHaluzová, P. Integrativní pojetí hudební výchovy na ZŠ.Herden, J. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 106 s.Herden, J. Hudební hodinky pro táty a maminky. 1. vyd. Praha : Rodiče, 2004. 141 s. ISBN 80-86695-46-8.Herden, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. 1. vyd. Praha : Scientia, 1997. 210 s. ISBN 80-7183-087-9.Herden, J. Hudba jako řeč. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. 89 s. ISBN 80-7183-126-3.Jirásková, V. Multikulturní výchova. 1. vyd. Praha : Epocha : Občanské sdružení SPHV, 2006. 130 s.ISBN 80-87027-31-0.Svobodová, R. Projektové řízení a projektové vyučování, aneb, Jak na výukové projekty podle zásad projektového řízení. 1. vyd. Choceň : PM Consulting, 2010. 100 s. ISBN 978-80-254-8174-5.Nedělka, M. Mše v soudobé české hudbě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 266 s. ISBN 80-246-1014-0.
Požadavky
Aktivní účast v seminární výuce v úloze publika 1 didaktický výstup v rámci seminární výuky
Garant
prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.