Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie pedagogického výzkumu I (ON23142002)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON23142002 - Metodologie pedagogického výzkumu I, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je, aby studenti byli schopni samostatně provést kvalitativní a kvantitativní výzkum zvoleného pedagogického tématu a kriticky hodnotit české školství na základě znalosti o mezinárodních srovnávacích výzkumech ve vzdělávání. Dále se naučí analyzovat data pomocí vybraných statistických metod v softwarech Gretl a R a statisticky analyzovat didaktické testy.

Sylabus

 Kvalitativní a kvantitativní pedagogický výzkum - jejich charakteristika a porovnání a nejčastěji využívané typy těchto výzkumů. Vymezení hlavních kroků ve výzkumu (stanovení výzkumného problému, studium literatury, výběr participantů, sběr dat, analyzování a interpretování dat, psaní výzkumné zprávy). Charakteristika dobrého výzkumného tématu. Dotazník - jeho kontrukce a příklady dotazníků využívané v pedagogickém výzkumu. Pozorování - příklad strukturovaného pozorování a jeho využití v pedagogickém výzkumu. Typy škál pro měření postojů - Likertova, bipolární a hodnotící škála. Pojmové mapování. Mezinárodní srovnávací výzkumy ve vzdělávání - organizace pořádající tyto výzkumy, výzkumy TIMSS a PISA a porovnání jejich cílů, testované populace a testových úloh, výsledky českých žáků v čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti. Deskriptivní statistika - četnosti, míry polohy, míry variability, korelační koeficient, grafické znázornění dat. Inferenční statistika - základní populace, náhodný výběr, normální rozdělení, testování hypotéz, chyba prvního a druhého druhu, p-hodnota. T-test, F-test, chí-kvadrát test, jednorozměrná lineární regresní analýza. Analýza dat s využitím popsaných metod deskriptivní a inferenční statistiky ve volně stáhnutelných statistických softwarech Gretl a R. Didaktické testy - druhy didaktických testů, typy testových úloh, konstrukce didaktického testu, vlastnosti testových úloh - obtížnost, citlivost a analýza distraktorů, validita a reliabilita testu - vzorce pro jejich výpočet, standardizace testu, příklady standardizovaných testů studijních předpokladů, modely srovnávání testů.  

Literatura

 Gay, L.R., Mills, G.E., Airasian, P. Educational Research. Competencies for Analysis and Application. Upper Saddle River, NJ : Pearson Higher Education, 2008. Hopkins, K. D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heights, MA : Allyn and Bacon,1998. Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. Hinkle, D.E., Wiersma, W., Jurs, S.G. Applied Statistics for the Behavioral Sciences. Boston : Houghton Mifflin, 2003. Chrástka, M.: Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. Shults, K.S., Whitney, D.J. Measurement Theory in Action. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2005 Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. 

Požadavky

Zápočetpísemný návrh na provedení vlastního výzkumu Zkouška výsledek zkoušky: 60 % tvoří ústní zkouška a 40 % známky tvoří seminární práce (výzkumná zpráva o realizaci vlastního výzkumu) ústní zkouška se skládá se dvou částí - a) diskuze o dvou náhodně vylosovaných otázkách z metod pedagogického výzkumu a b) zpracování dat ve vybraném statistickým softwaru pomocí zadaných statistických metod

Garant

PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D., Ph.D.

Vyučující

PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D., Ph.D.