Předmět Obecná didaktika (ON23142004)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON23142004 - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je naučit se analyzovat vybrané didaktické teorie a jejich praktické aplikace, posoudit efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem a vybrané modely vyučování.
Sylabus
Obecná didaktika, teorie vzdělání a výběr učiva z historického pohledu - vymezení obecné didaktiky, vztah k oborovým didaktikám. Teorie materiálního vzdělání a teorie formálního vzdělání. Elementární a všeobecné vzdělání. Odborné a všeobecné vzdělání.Výběr učiva - didaktické teorie v 2. polovině 20. století: překonávání encyklopedismu a poznatkové roztříštěnosti, modernizace vzdělávacích obsahů, kurikulární teorie. Kurikulární dokumenty - Národní vzdělávací program, rámcové vzdělávací programy , školní vzdělávací programy, evaluační standardy (maturitní zkouška, testování žáků v průběhu povinné školní docházky), učební plány, učební osnovy, další dokumenty. Teorie vyučování a cíle vyučování - vybrané teorie výkladu vyučování (Herbartova teorie, pragmatická koncepce J. Deweye, konstruktivizmus a další teorie). Cíle ve vyučování - funkce cílů, hierarchizace cílů, Bloomova taxonomie, Niemierkova taxonomie. Efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem - nalézání podobností a rozdílů, vytváření shrnutí a psaní poznámek, podpora úsilí a poskytování uznání, zadávání domácích úkolů a cvičení, využívání nelingvistických reprezentací, kooperativní učení (organizační formy vyučování - frontální, skupinové, kooperativní a individualizované), stanovování cílů a poskytování zpětné vazby, tvoření a testování hypotéz, využívání nápověd, otázek a organizátor postupu (advance organizer). Pedagogický výzkum daných přístupů, příklady jejich využití ve vyučování. Vybrané modely vyučování - model přímého vyučování (The Direct Instruction Model), model pochopení pojmu (The Concept Attainment Model), model tvorby pojmu (The Concept Development Model), modely řešení problémové úlohy (Problem-Centered Inquiry Models), Model analogie a metafory (The Synectics Model), model příčiny a následku (The Cause-and-Effect Model), model sokratovského rozhovoru (The Socratic Seminar Model), integrační model (The Integrative Model), model kooperativního vyučování (The Cooperative Learning Model). Pedagogický výzkum modelů, jednotlivé kroky ve vyučování dle modelů, příklady jeho využití ve výuce.
Literatura
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005.Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2007.Národní program vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha : ÚIV, 2001. Estes, T. H., Mintz, S. L., Gunter, M. A. Instruction: A Model Approach, 6/E. Boston: Allyn&Bacon, 2010. Marzano, R. J., Pickering, D. J., Pollock J. E. Classroom Instruction That Works: Research Based Strategies for Increasing Student Achievement. Upper Saddle River, NJ : Pearson Education, 200Uljens, M. School Didactics and Learning. UK, East Sussex: Psychology Press Ltd, 1997.
Požadavky
Zápočet prezentace výsledků kvalitativní analýzy sekvence videozáznamu vyučovací hodiny Zkouška tématické okruhy probrané na přednáškách a další materiály v českém a anglickém jazyce, na něž bude v přednáškách odkázáno zkouška je písemná ve formě didaktického testu s otevřenými a uzavřenými otázkami
Garant
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.