Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie výchovy (ON2314502)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON2314502 - Teorie výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je otevřít se pluralismu v oblasti edukace. Teorie výchovy by měla studentovi oboru pedagogika posloužit jako mapa, která mu může ukázat cestu ve spletitosti pedagogických teorií, směrů a proudů.

Sylabus

 Edukace spočívá v dosahování konkrétních cílů - jeho výsledkem by mělo být získání jistých dovedností a vědomostí. Průběh edukace je ale současně výrazně spjatý se způsobem, kterým vnímáme realitu okolního světa. V předmětu teorie výchovy budeme hledat propojení edukace s jejími teoretickými východisky a současně propojení s třemi základními teoretickými pilíři, o které se pedagogika opírá: filosofie, ideologie a teorie.Příklady možných témat:Filosofie a pedagogika (idealismus a existencialismis)Ideologie a pedagogika (konzervatismus a liberalismus)Teorie a pedagogika (esencialismus a progresivismus)Kritické teorie v pedagogice aj.

Literatura

Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.Brezinka, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001.Gutek, G., L. Philosophical and Ideological Perspectives on Education. Needham Heights: Pearson Education, 1997.Kwieciński, Z., Śliwerski, B. Pedagogika. Warszawa: PWN, 2004.Prokop, J. Pedagogika a ideologie. In: Prokop, J., Rybičková, M. (Ed.) Proměny pedagogiky. Praha: PedF UK, 2005, s. 155-161.Prokop, J. Škola a společnost v kritických teoriích 20. století. Praha: Karolinum, 2005.Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.Singule, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966.Zelina, M. Teórie výchovy. Hĺadanie dobra. Bratislava: SPN, 2004.

Požadavky

Požadavky k zápočtu:- 75% účast na seminářích- seminární vystoupení včetně písemné formy na vybrané téma (idealismus a edukace, konzervatismus a edukace, esencialismus a edukace, islám a edukace apod.),- teoretická reflexe pedagogického filmu, literatury, práce učitele apod. Požadavky ke zkoušce:- testy z prostudované povinné literatury

Garant

doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.