Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika RJ III (ON2316041)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON2316041 - Didaktika RJ III, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíl kurzu: Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru.

Sylabus

   Charakteristika vyučovacích hodin cizího jazyka na vyšším a nižším stupni školy. Vztahy mezi výukou jazyku a literatury. Kontrola a hodnocení žáků při vyučování cizímu jazyku. Problematika cizojazyčných učebnic. Využití didaktické techniky ve vyučování cizímu jazyku. Přehled vývoje didaktiky cizích jazyků. Význam myšlenek J. A. Komenského o jazykovém vyučování. Soudobé koncepce vyučování cizím jazykům v zahraničí. Humanistická orientace cizojazyčného vyučování.

Literatura

JELĺNEK, S.; PURM, R. a kol. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Praha: SPN, 1991. JELĺNEK, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha: SPN, 1980. CĺCHA, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha: SPN, 1982. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.Акишина, А.А., Каган, О.Е. Учимся учить. Москва : Русский язык, 2010.Московкин, Л.В., Щукин, А.Н. Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного. Москва : Русский язык, 2010.Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002.Školské dokumenty (RVP pro základní a střední školy) - www.msmt.czJELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN, 1976. JELĺNEK, S. a kol. Rusko-český lingvodidaktický slovník. Praha: UK- Karolinum, 1992. VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN, 1985. KAPITONOVA, T. I.; ŠČUKIN, A. N. Sovremennyje metody obučenija russkomu jazyku inostrancev. Moskva: Russkij jazyk, 1987. RIES, L. Didaktiky ruštiny. Vyučování jako komunikace, součinnost a hra. I. a II. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1987. PURM, R.; JELĺNEK, S.; VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, třetí vydání (rozšířené a upravené) časopis Cizí jazyky časopis Russkij jazyk za rubežom ( vybrané stati ) časopis Inostrannyje jazyki v škole (vybrané stati)

Požadavky

Zkouška má podobu ústního zkoušení, ověřuje teoretické znalosti z didaktiky ruského jazyka a schopnost jejich reflexe při aplikaci do praxe, zaměřuje se na řešení lingvodidaktických otázek v českém školním prostředí. Zkouška probíhá v ruském jazyce.Okruhy ke zkoušce:1.      Problematika cílů vyučování ruštině v české škole.2.      Základní složky vyučování ruskému jazyku a jejich vzájemné vztahy. Aspekty jazyka (jazykové prostředky), druhy řečové činnosti (řečové dovednosti) receptivní a produktivní.3.      Charakteristika vyučování ruštině jako jazyku blízce příbuznému mateřštině žáků.4.      Lingvistické, psychologické, pedagogické, psycholingvistické základy vyučování ruštině v české škole.5.      Základní koncepce cizojazyčného vyučování a rámcová charakteristika jejich vývoje.6.      Problematika výběru a uspořádání učiva při vyučování ruštině. Charakteristika učebních osnov a učebnic pro základní a střední školy.7.      Problematika prezentace (uvádění) nového jazykového učiva.8.      Procvičování a opakování jazykového učiva. Typologie cvičení.9.      Výcvik v poslechu a ve čtení na různých stupních a typech škol.10.  Výcvik v ústním a písemném vyjadřování na různých typech a stupních škol. Zřetel k zvláštnostem mluvené a psané řeči při vyučování ruštině.11.  Způsoby práce s odborným, publicistickým a uměleckým textem.12.  Vazby mezi vyučováním ruskému jazyku a ruské literatuře.13.  Specifické rysy vyučování ruskému jazyku a ruské literatuře na různých typech a stupních škol. Problematika kontroly a hodnocení žáků při vyučování ruskému jazyku.14.  Charakteristika vyučovací hodiny ruského jazyka na různých typech a stupních škol.15.  Funkční využití didaktické techniky při vyučování ruštině.16.  Aktuální otázky didaktiky cizích jazyků a soudobé pojetí komunikativní orientace výuky cizím jazykům.

Garant

PhDr. Hana Žofková, CSc.