Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika informační a komunikační technologie 01 (ON2319701)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON2319701 - Didaktika informační a komunikační technologie 01, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

DIDAKTIKA INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE A JEJÍ PŘEDMĚTPředmět a úkoly didaktiky informační a komunikační technologie, její pojetí jako nástroj pro učitele.Informační výchova a vzdělávací oblast ICT jako součást všeobecného vzdělávání a jejich postavení v systému výchovy.VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ CÍLE INFORMAČNÍ VÝCHOVY, VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A PŘEDMĚTŮ ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE NA ZŠ A SŠPostavení informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT v kurikulu ZŠ a SŠ.Vymezení cílů informační výchovy, vzdělávací oblasti ICT a předmětů zaměřených na počítačové technologie v oblasti kognitivní, psychomotorické a afektivní a vymezení funkce a významu těchto cílů pro činnosti žáků.VYUČOVACÍ METODY VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIEVymezení pojmu vyučovací metoda. Klasifikace vyučovacích metod podle jejich uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu, jejich výběr, funkce a použitelnost pro informační výchovu.Konstruktivistické přístupy k informační výchově a ke vzdělávací oblasti ICT. Metody pro podporu učení na základě chyby a omylu, na základě objevování vlastní činností (learning by doing), na poznávání řešením problémů (problem solving), na základě objevitelské vědecké činnosti (inquiry learning), na základě wiki-learning.ORGANIZAČNÍ FORMY VHODNĚ VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIEKlasifikace organizačních forem a jejich použitelnost pro potřeby informační výchovy (individuální, hromadná, frontální, individualizovaná, projektová, diferencovaná, skupinová, kooperativní, týmová výuka, exkurze, experimentální/laboratorní cvičení, field-trip, výuka v počítačové laboratoři). Otevřené vyučování.Pedagogická komunikace a interakce ve výuce informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT. Komunikativní a emocionálně motivační dimenze vyučování.DIDAKTICKÉ PRINCIPY/ZÁSADY A PODMÍNKY VYUČOVACÍHO PROCESU ZAMĚŘENÉHO NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICTPŘÍSTUPY K UTVÁŘENÍ A ROZVÍJENÍ INFORMAČNÍHO A ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ ŽÁKŮ, K ROZVÍJENÍ JEJICH KOMPETENCE PRO MANIPULACI SE STRUKTURAMILogická struktura informačních a komunikačních činností žáků. Rozvoj algoritmického myšlení a mentálních operací žáků při práci se strukturami.UČEBNÍ ÚLOHY VE VÝUCE INFORMAČNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICTTypologie úloh pro osvojování a rozvíjení poznatků a dovedností (intelektových, senzomotorických, pracovních a komunikativních) žáků v informační výchově a vzdělávací oblasti ICT. Typologie problémových úloh (podle složitosti a obtížnosti, podle postupů při jejich řešení).TVORBA ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PRO VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT JAKO SOUČÁST DIDAKTICKÉ TRANSFORMACEUčivo jako jeden z klíčových systémových prvků výuky. Učivo informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT, jeho výběr, kategorizace, struktura a uspořádání v pedagogických dokumentech. Didaktická analýza učiva informační výchovy a ICT.BEZPEČNOST A HYGIENA PRÁCE V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT

Literatura

BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava : Amosius servis, 1997. BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966 GEOFFREY, P. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2006. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2005. kol. Informačně technologický základ. Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky. CERMAT : ÚIV, 2006. kol. Škola pro 21.století. Akční plán pro realizaci "Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 - 2013" (usnesení vlády č.1276/2008). MŠMT : Praha, 2009. http://www.msmt.cz/uploads/soubory/tiskove_zpravy/Akcni_plan_Skola_21.pdfSILBERMA SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. SKALKOVÁ,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3. BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava : Amosius servis, 1997. BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966 GEOFFREY, P. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2004. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. SKALKOVÁ,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.

Požadavky

Ústní a písemná zkouška zaměřená na ověření vědomostí tématických okruhů a dovedností aplikovat teoretické poznatky při řešení didaktických situací.

Garant

doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.PhDr. Viktor Fuglík, Ph.D.

Vyučující

doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.