Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie psychologického poradenství ve výchově a vzdělávání (ON913009)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON913009 - Teorie psychologického poradenství ve výchově a vzdělávání, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz Teorie psychologického poradenství ve výchově a vzdělávání završuje orientování se v systému pedagogicko-psychologického poradenství v českém školství, seznamuje s historickým vývojem poradenské profese v zahraničí i Československu. V obecné rovině informuje o individuálním a skupinovém poradenství, analyzuje poradenský proces i etické aspekty poradenské práce. Teorie a strategie poradenských směrů jsou předmětem studia literárních pramenů v seminářích a stávají se též tématem materiálové práce vyžadované k zápočtu.

Sylabus

1. HISTORIE VE SVĚTĚ A U NÁS 1.1 Z historie poradenství v USA, Evropě 1.1.1 Zdroje vzniku poradenské psychologieSpolečenské předpoklady (prodlužování školní docházky, zvyšující se náročnost jednotlivých povolání, prodlužování doby odborné přípravy, migrace obyvatelstva na přelomu 19/20.st.).Odborné předpoklady (rozvoj diferenční psychologie, psychologie osobnosti, kritika akademické psychologie - rozvoj aplikovaných psychologických disciplín, rozvoj psychotechniky, psychometrie, psychodiagnostiky). 1.1.2 Směr profesního poradenstvíPředchůdci (charitativní činnost, učitelé - vyhledávání žáků pro studium, podpora jejich dalšího vzdělávání, informační střediska, řemeslníci, živnostníci - zajištění návaznosti rozvoje řemesla).První fáze profesního poradenství = tzv. diagnostická koncepce.Změny ve společnosti na začátku 20. století. Vznik prvních poraden s účastí odborníka - statické hledisko. Vliv psychotechniky. Rozvíjející se psychodiagnostika. Charakter poradenských služeb: informační činnost - individuální poradenská činnost - zprostředkovatelská činnost.Vývojová a výchovná koncepce profesního poradenstvíDynamické hledisko, zdůraznění otázky profesního vývoje člověka. Volba povolání ne jako jednorázový akt, ale jako proces, vliv prostředí na jedince, nejen schopnosti, ale celá osobnost, postupné orientování se - termín profesionální orientace.1.1.3 Poradenství pro děti s problémy při vývoji, výchově, vzdělávání 90. léta 19. stol: první praktičtí psychologové (kliničtí, tzv. psychometrici, testátoři, pedagogicko-psychologičtí testátoři Do školství v souvislosti s problémy dětí a mladistvých ve školním prostředí, prodlužování školní docházky a náročnost škol ? školní problémy, účast odborníka při jejich řešení, výběr dětí do speciálních škol První psychologická klinika pro děti a mladistvéOddělení vědecké pedagogiky a studia dítěte  v rámci veřejného školství.Vliv psychodiagnostiky na psychologické služby v oblasti řešení výukových, vývojových a vzdělávacích obtíží žáků.Zavádění psychologických služeb do škol - první školní psychologové Poradenské služby 30. let guidance i counsellingPoradenské služby 40. ? 60. let: direktivita - nedirektivita v poradenství, praktické rozšiřování školních poradců a poradenských služeb ve školství, etické principy. Poradenské služby 70-90. let: zajištění vzdělávání a podpůrných služeb pro děti a žáky handicapované, mezinárodní asociace školní psychologie, etické kodexy.1.2 Poradenství u nás 1.2.1 Profesní poradenství První republika, poradny pro volbu povolání při Úřadech práce, hustá síť poraden, vysoká odbornostdiagnostická, poradenská a vzdělávací činnost (testátoři) Pojetí profesního poradenství v 50.- 80. letech Změny po r. 19891.2.2 Oblast výukových, vzdělávacích a výchovných obtíží Sociodiagnostický ústav (metodologie, sociální diagnostika), po jeho zrušení přechod odborníků do zdravotnictví.Vliv odborníků ve zdravotnictví (Kučera, Matějček, Langmeier aj.) na školství a poradenský systém ? např. v souvislosti s řešením problematiky specifických obtíží v chování a učení (LMD ? SPU).1.2.3 Historie poradenských služeb ve školství u nás1963 funkce výchovného poradcevznik krajských a oblastních poraden koncepce poradenských služeb: 1980, vyhláška č. 130 odborné aktivity psychologů, speciálních pedagogů (diagnostika, intervence, terapie)odborné činnosti a systém vzdělávání učitelů - výchovných poradců (70.-80. léta)metodika práce a nejčastěji řešené problémy v PPP v 70.-80. letech 2 SOUČASNÝ PORADENSKÝ SYSTÉM VE ŠKOLSTVÍ 2.1 Současný systém poradenských služeb ve školstvízměny v poradenském systému po r. 1989 vznik nových poradenských pracovišť v souvislosti s novými trendy ve školství a poradenství: odborné oblasti, přínosy, rizika, úskalí nová legislativa a její vliv na poradenský systém ? poradenské služby ve škole, model činnosti základní a rozšiřující, školní program poradenských služeb na škole, profesní sdružení.Školská poradenská zařízeníSilné a slabé stránky poradenského systému (SWOT, Slavíková, 2000)2.2 Koncepce nových forem práce v poradenstvímožnosti intervence v poradenských institucích a na školáchtrendy v poradenské praxi přínosy ESF . ověřování některých nových trendů v poradenství nové trendy v poradenství ve vztahu k odborným aktivitám rozdíly v koncepci poradenských služeb v závislosti na regionálních vlivech (tzv. krajské koncepce poradenských služeb)změny v klientele v souvislosti se změnami ve společnostisupervize ve školství, supervize v poradenstvívysokoškolské poradenství 3. TEORIE A OBECNÉ ASPEKTY PORADENSTVÍ 3.1 Poradenství mimo resort školství, specializace v oblasti poradenské práce Poradenství v oblasti resortu práce a sociálních věcí Poradce v oblasti profesní Kariérové poradenství, personalistikaPoradenství pro handicapované3.2 Cíle a význam poradenské profeseDostupnost odborných služeb, včasnost odborné podpory pro možnost řešení obtíží v době jejich vzniku, prevence závažnějších obtíží Systémová prevence ?Význam poradenství v době dětství a dospívání vs. v dospělosti a stáří, možnosti, limity, rizika, úskalí3.3. Zásady poradenského přístupu, etapy poradenského procesuCíle poradenství, definice poradenství, etapy poradenského procesu Rozdílné pojetí diagnostiky v závislosti na uplatňovaných přístupech. Etika poradenské práce, etické principy a kodexy. Orientace v současných modelech etických přístupů. prospěch pro klienta, odborné kompetence, důvěrnost informací, informovaný souhlas. Osobnost poradce, vlivy, které jej formují. Míra direktivity v poradenské práci, tzv. Langmeierovo schéma a potřebnost odlišných poradenských přístupů z hlediska osobnosti klienta, oblasti odborné podpory i typu poradenské zakázky. Význam poradenského vztahu klient ? poradce, role poradce Rizika poradenského procesu. Poradenství individuální a skupinové Doba spolupráce - krátkodobé vs. dlouhodobé poradenství 4. POHLED NA TEORETICKÉ PŘÍSTUPY V PORADENSTVÍUplatňované poradenské přístupy, inspirace z psychologických a psychoterapeutických směrů. Integrativní a eklektické přístupy. Tvorba osobní teorie poradce.

Literatura

Literatura k prvnímu a druhému bloku:BROŽEK, J., HOSKOVEC, J. Počátky poradenství pro volbu povolání v Československu. Čs. psychologie, 1991, 35, 1, s. 82 ? 86.BUBELÍNI, J. Psychológia profesionálného vývinu mládeže. Bratislava: SPN, 1981.HADJ MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005.HADJ MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002.HADJ MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2004.HANÁK, P. Postavení speciálně pedagogických center v integrovaném systému českého školství. In VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: PedF MU v Brně, katedra speciální pedagogiky, 2004, s. 126-140.HOŘÁNKOVÁ, V. Poradenství k volbě povolání na úřadech práce. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. Příloha Výchovný poradce. 1998, 16, s. 83?85.KOŠČO, J. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987.KOLAŘÍKOVÁ, O. Volba povolání a hledisko rozvoje osobnosti. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 23, 1988,4, s. 291-303.KOL. Možnosti zařazení předmětu volba povolání do výuky. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. Příloha Výchovný poradce. 1998, 16, s. 80?83.KOL. Pedagogicko-psychologické poradenství ve školství ČR I. - II. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP a APPŠ. 1997, 12, s.35?55.KUCHARSKÁ, A. Profesní poradenství ve školství.. In Pedagogicko?psychologické poradenství II: Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 123-142.MALÁ, I. Instrukce k vedení skupinového vyšetření. Praha: PPP NVP, 1982.MALOTÍNOVÁ, M. Několik poznámek k vývoji poradenství pro volbu povolání v Československu. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. 1998. 15, s. 32-35.MERTIN, V. Historie školní a poradenské psychologie ve světe. Výchovné poradenství, č. 20/1999, IPPP ČR, s. 5-20.SLAVÍKOVÁ, I., HRABAL, V. PPP dnes a zítra očima svých ředitelů a pracovníků. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. 1995, 5, s. 28-35.SLAVÍKOVÁ, I., HANÁK, P. Pracovníci, klienti a výkony školských poradenských zařízení. Pedagogicko-psychologické poradenství, Zpravodaj č. 44/2005, IPPP ČR, s. 54-62.VENDEL, Š. Profesijný vývin žiakov gymnázií. Psychológia a patopsychológia dieťaťa 26, 1991, 3, s. 305-318.VODĚRKOVÁ, J. Vzdělávací cesta a profesní orientace žáků. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. 1996, 8, s.26-33.VÁGNEROVÁ, M. Poradenství pro volbu povolání. In Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001, s. 679 - 693.ZAPLETALOVÁ, J., VAŇKOVÁ, H. Kariérové poradenství ? přítomnost a budoucnost. Praha : IPPP ČR, 2006.ZAPLETALOVÁ, J. Pedagogicko-psychologické poradenství. In PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, v tisku. LegislativaZákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 112/2006 Sb., č. 158/2006 Sb., č. 161/2006 Sb., č. 165/2006 Sb., č. 179/2006 Sb., č. 342/2006 Sb., č. 624/2006 Sb. a č. 217/2007 Sb.Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 179/2006 Sb. a č. 264/2006 Sb.Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 476/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 563/2004 Sb., zákona č. 383/2005 Sb. a zákona č. 112/2006 Sb.Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeníchVyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 62/2007 Sb.,Vyhláška MŠMT č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb.Vyhláška MŠMT č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb.Vyhláška MŠMT č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění vyhlášek č. 389/2006 Sb. a č. 226/2007 Sb.Vyhláška MŠMT č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péčeVyhláška MŠMT č. 492/2005 Sb., o krajských normativechVyhláška MŠMT č. 60/2006 Sb., o postupu při zjišťování psychické způsobilosti pedagogických pracovníků školských zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školských zařízení pro preventivně výchovnou péči a o podrobnostech o školení osob žádajících o akreditaci k oprávnění zjišťovat psychickou způsobilost (vyhláška o psychické způsobilosti pedagogických pracovníků)Vyhláška MŠMT č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeníchMetodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j. 14 423/99-22, Věstník MŠMT sešit 5/1999Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 28 275/2000-22, Věstník MŠMT sešit 1/2001Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č. j. 10 194/2002-14, Věstník MŠMT sešit 3/2002Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnějšímu užívání internetu č. j. 11 691/2004-24, Věstník MŠMT sešit 6/2004Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2005-2008 (10 844/2005-24)Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci, sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení, č.j. 20 006/2007-51Literatura ke třetímu a čtvrtému bloku BROWN D.-LENT.W. Handbook of counseling psychology. New York 2000.HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF, 2002.HRABAL, VL.st. Přehled poradenských teorií a strategií. In HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha : PF UK, 2002.DRAPELA,J.V.; HRABAL, VL.:Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie. Praha: UK, 1995.DRAPELA, J.V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997.DRYDEN,W.: Poradenství. Portál: Praha, 2008.GABURA J.; PRUZJNSKA, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995.GLADDING, S.T. Counselling a coprehensive profession. New York: 1992.HLOUŠKOVÁ, L. Co se píše v etických kodexech. In Pedagogicko-psychologické poradenství. Zpravodaj č. 48/2007, IPPP ČR, s. 19-24.KLÍMOVÁ, M.; HRABAL, V. Kapitoly z výchovného poradenství III. Praha: UK, 1987.KOŠČO, J.a kol. Teoria a prax poradenskej psychológie. Bratislava: SPN, 1980.KOŠČO, J. a kol. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1988.KOHOUTEK,R.: Historie pedagogicko ? psychologického poradenství. CERM, Brno 1999.KOMÁRKOVÁ, R. a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001.KOPRIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1997.LANGOVÁ, M.:Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP, Ústí n.L.2005.LANGMEIER, J.; BALCAR, K.; ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000.MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.SLAVÍKOVÁ, I. Jak dál s poradenským systémem ? Zpravodaj Výchovné poradenství, IPPP ČR, 24-25/, 2000, str. 17-20.PROCHASKA, J.O.; NORCROSS, J.C. Psychoterapeutické systémy ? průřez teoriemi. Praha: Grada Publishing, 1999.THOMSON, CH.; CRISTIANI, T. Counselling children. New York: Brooks-Cole, 1992. ELEKTRONICKÁ LITERATURA K ETICKÝM KODEXŮMEtické normy práce školního psychologa: http://www.fhk.cuni.cz/mares/sp/asp/etikc.docEtický kodex mezinárodní asociace školní psychologie (ISPA): http://www.ispaweb.org/ Documents/ethics_fulldoc.htmlEtický kodex poradenských pracovníků SPC: http://www.apspc.cz/doc/akt_63.docEtický kodex Českomoravské psychologické společnosti: http://cmps.ecn.cz/index.php?page =8&PHPSESSID=3ddddbb97fc8d26c951Etický kodex sociálních pracovníků České republiky: http://sspcr.xf.cz/Etický kodex Asociace manželských a rodinných poradců ČR: http://www.amrp.cz/Etický kodex Evropské federace profesionálních psychologických asociací (EFPA): http://www.efpa.be/etics.phpEtický kodex pracovníka linky důvěry a pracoviště linky důvěry: http://www.capld.cz/ show.php?sk=322e54e5c89583Etické standardy mezinárodní asociace výchovného a profesního poradenství (IAEVG): http://www.iaevg.org/iaevg/nav.cfm?lang=2&menu=1&submenu=2Literatura k jednotlivým poradenským a psychoterapeutickým směrům: výběr českých překladů a originálů bude konkretizován v projektu materiálové práce.

Požadavky

Studenti k zápočtu zpracovávají k zápočtu dvě práce:1) seminární práce ve dvojici či trojici: Zpracování konkrétního teoretického přístupu v poradenství z naší i zahraniční literatury ( viz seznam doporučené literatury):Neopsychoanalytické teorie: A. Adler, K Horneyová aj.Poradenské směry orientované na klienta: C.R. Rogers, logoterapie V. Frankla, E. Lukasová,Tvarové přístupy F. Perls,Behaviorální a kognitivně behaviorální přístupy,Konstruktivismus, systemická terapie, rodinná terapie, narativní terapieTransakční analýzaEriksonovská hypnoterapieSpecifické či přístupy u nás: SUR, videotrénink interakcí, sebezkušenostní výcvik pro vedení třídních kolektivů - po dohodě s vyučujícím, svépomocné a podpůrné skupiny).2) písemná práce - esej Osobní tvorba teorie poradce

Garant

doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.